Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1757 ggr
[YlvaP]
0

Kan någon översätta detta?

Jag har ingen aning om vad min läkare mera med detta?

> ….Kan det vara så att jag håller på och faller tillbaka till mitt hemska liv igen? >>(Frågan handlade om min ångest som jag fick igår och min rädsla för att falla tillbaka till ångestträsket.)

ADHD är en störning i förmågan att reglera olika viktiga högre hjärnfunktioner, såsom:

att reglera mentala vakenhetsgraden (alertheten)

att reglera impulskontroll och överlag kontroll av handlingar/beteende

att reglera styrkan av kroppsliga signaler på stress (ångest t.ex.)

att reglera anpassningen av känslor till situationen

När personen börjar läkemedelsbehandlingen brukar ju regleringen av dessa förbättras avsevärt. Men sen börjar "jobbet". Att börja programmera om sig, bitvis. Tänka om. Hitta nya, bättre sätt att fungera. Det är en lång process och den har du klivit in i, med stormsteg. Det är en succé att du ändå kunnat hantera känslor och stressreaktioner så bra senaste tiden. Räkna dock med bakslag… du har så länge behövt kompensera för regleringsproblemet, som du inte kan rå för, från början. Det har skett stora framsteg för din del och jag hoppas att du kommer ihåg o. registrera dom :-) Ge dig själv feedback, även om det positiva som du åstadkommer, för det gör du på löpande band:-)

VeganGeek
0

Först är det en utläggning om vad ADHD innebär.

Sen står det att brukar bli bättre med medicinhjälp men att sen  börjar "jobbet" med att tänka om, lära sig nya sätt att tackla tillvaron.

Att du har gjort stora framsteg med att hantera dina känslor och ångest men att du fortfarande har en bit kvar. Att du inte behöver bli rädd när du drabbas av bakslag och ångest. Det betyder inte att hoppet är ute för du är på rätt väg och det är helt naturligt att man får bakslag, i synnerhet i början. Ta vara på och var stolt över de framsteg du redan har gjort.

[YlvaP]
0

Åh tack så mycket. Skrattande