Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4372 ggr
Mysan59
0

Förbannade sk*t

Håller på och trasslar med FK.

Har haft sjukersättning nu i några år, som gick ut 31/3, men eftersom jag har flyttat och har ny läkare och ny FK, så strular det förstås.

Fick ingen läkartid förrän 31/3, svårt med läkare i Nynäs. Han kan inte skicka läkarutlåtande direkt, utan sjukskrev mig först, vilket FK inte godkänner.

Nu får jag inga pengar! Från och med FK får läkarutlåtandet från läkaren, tar det FYRA MÅNADER ATT HANDLÄGGA ÄRENDET! Men det är ju ett pågående ärende, inte nytt.

Så nu sitter jag här i min lgh utan en spänn!

Fy fan säger jag bara… hur dom behandlar folk.

Har diagnoserad ADHD, dom borde fatta att det är problem…

Emaljoh4
0

Kram till dig !

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Mysan59
0

Tack Emaljoh4!

HannaM
0

Håller en tumme för att du har tur med handläggninstiden. Jag hade det vid min första sjukskrivning och nu i somras när jag fick aktivitetsersättning lyckades dom (visserligen på mitt tredje försök) få handläggninstiden till ungefär hälften av vad dom hade sagt. Så ibland går det.

Mysan59
0

#3 Ja jag ska skriva ett brev till handläggaren, som  jag ännu inte haft kontakt med, för jag fick veta idag att den jag har haft kontakt med, inte var min handläggare… Obestämd

Där ska jag förklara läget för henne och se om det inte går att skynda på, eftersom det som sagt var, är ett pågående ärende och inte ett nytt.

Dessutom vill jag ju ha förlängd sjukersättning för att dom ska hjälpa mig att komma ut i arbetslivet igen, för jag måste börja jobba snart, annars blir jag tokig.

Tack för ditt positiva svar, som får mig att hoppas lite mer Flört

miniimee
0

Håller tummarna för dig, FK är inte kul att ha å göra med,inte för att vara negativ men vad jag har förstått är det mkt strul med just handläggningstider mm, själv tänker jag skicka in ett halvår innan mitt eget går ut, just för att slippa stå där utan pengar (det blir ju att tigga pengar från Soc då), och apropå det att man har en ADHD diagnos, tror du att det hjälper(är nyfiken då jag själv nyss fått diagnosen, och den har ej funnits med i tidigare papper till FK),för när jag läst runt lite och även hört med min kontakt på psyk så verkar det som om att ADHD diagnosen gör varken till eller från (å som sagt, Nu vill jag absolut ej vara negativ, undrar bara mest för min egen rädsla för min  kommande kamp som komma skall med FK)för ADHD ger mig rätt mkt problem med vissa för andra vardagliga problem,men jag vet ej om FK kommer ta hänsyn.

Första gången jag sökte så avslog FKs läkare mig utan ens ha träffat mig!!!Och nu senast jag skulle ringa å prata med min handläggare så visade sig att jag ingen hade, hon hade slutat, utan att säga något.

Dessutom vet jag flera som verkar ha träffar med sin FK handläggare och psyk mm, men jag har aldrig vart på en sådan träff, allt har bara varit igenom psyk, per tele eller brev.

Fast det är ju olika på olika ställen, så de kanske är snabba som vesslor i nynäs!!!!

Men jag önskar dig stor lycka till!Skrattande

HannaM
0

#5 Att fkläkaren träffar en är väl inte så vanligt? Jag fick avslag två gånger och där var det inte tal om att dom ville träffa mig. Har träffat en handläggare på fk för tre år sedan då jag skulle arbetsträna, sedan dess har jag inte ens sett en sådan på vykort.

miniimee
0

Nej det är inte vanligt och det var inte det jag menade, ursäkta, uttryckte mig dåligt, jag menar bara på att hur kan någon (om det nu är läkare, en FK handläggare eller vadsom) kan ge ett avslag utan att ha träffat personen i fråga. jag själv har aldrig träffat någon handläggare, någonsin.Sen om det är bra eller dåligt vet jag ej…

Mysan59
0

#5 Fast jag mest postiv respons när jag talar om att jag ADHD. Då verkar det som många mjuknar och vill hjälpa mig mer…

miniimee
0

#8 Åh, det låter ju bra!Glad

Mysan59
0

#5 Tillägg: Vad jag önskar att jag kunde vara mer förutseende och då hade jag sluppit den här sitsen nu. Om jag skickat in ansökan tidigare alltså… men det är ju ett av mina problem, så fort nåt är lite jobbigt så väntar jag till sista sekunden, inte med vilja, utan det blir så bara Foten i munnen

CarolaDanielsson
0

Jag håller tummarna att det löser sig snabbt för dej! Ekonomiska problem förvärrar våra tillstånd avsevärt Rynkar på näsan

Jag har sökt sjukersättning på halvtid och idag fick jag ett brev där det stod att FK fått in min ansökan, samt att det kommer att ta 4 månader att handlägga ärendet!!

FYRA MÅNADER!? Har aktivitetsersättning nu, men sjukskrev mej själv för över en vecka sedan då jag hamnade i en utmattningsdepression..all press från utförsäkringssystemet bara rasade över mej..

Men kommentaren skulle ju inte handla om mej Skäms förlåt! Ville bara att du inte skulle behöva känna dej ensam i allt elände..

Kram!

Mysan59
0

#11 Ja precis fick jag höra också, FYRA MÅNADER!!!

Det gör absolut ingenting att du skrev om dig själv Glad Som sagt "skönt" att man inte är själv, även om jag verkligen inte önskar andra i samma sits!

Jag håller tummarna för dig också - kram!

NaimaG
0

frya månader? menar du att det tar fyra månader för dem att bearbeta ärendet och att du ska få ut pengar?

Det är ren bullshit från deras sida, det tar titalt fyra veckor för dem att handlägga ett ärende till dem skickar pengar.

Mysan59
0

#13 Jo men det är flera som har varit i samma sits har jag hört, dom har också fått vänta i fyra månader. Ja det är helt sjukt!

mayolica
0

Hm en handläggningstid på fyra månader för att förlänga sjukersättning,30dagar handläggningstid för bostadsbidrag och bostadstillägg.

Undrar hur dom egentligen hur dom arbetar där? Visst förstår man att dom har många ärenden att handlägga,men man kan ju tycka att dom kunde se över sina arbetsrutiner och försöka skapa lite bättre struktur. Man får ibland uppfattningen om att det helt saknas struktur,konstiga regler som ingen har ansvar för alltid är det någon annan som skulle gjort si eller så,något papper som fattas eller något som skulle varit skrivet på annat sätt?Den ene skyller på den andre och tvärtom.

Det borde inte behöva vara så komplicerat så dom måste jobba i fyra månader med att förlänga en sjukersättning som finns. Om dom anser att det finns behov av att utreda saken på nytt,så tycker man att dom borde kunna lägga upp det så att det gamla får löpavidare vidare under tiden. Tills den nya utredningen med alla intyg är klar,inte bara bryta rätt av så folk blir utan pengar helt tvärt. Det är synd och skam att behandla folk så.

~ mayolica ~

Mysan59
0

Javisst är det gräsligt, mayolica. Det är inte konstigt att man läser om folk som tagit livet av sig, när dom redan har psykiska problem och sen blir behandlade så här!

Fast nu är jag ändå ganska stark, som tur är, så jag ska nog rodda till det här också.

Sen är det underbart att ni finns här, både Bokstavsfolk och AB har jag fått mycket stöd ifrån.

Kram allihopa! Love you Glad