Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketttips-goda-råd
Läst 8519 ggr
cowboy-63
0

Dopaminhöjare

Jag har försökt hitta information och det som kan vara dopaminhöjande. Jag äter Concerta men det funkar inte annat än att jag inte är så trött och att speeden i skallen har minskat.

Har läst att Träning ska vara bra och att man ska göra saker som ger kickar, sånt som man tycker om. Men jag har ingen motivation alls och alla mina intressen känns helt meningslösa numera. Hur mycket jag än försöker tvinga mig att hitta nåt känns meningslösa.

Någon som har nån ide?
Finns det någon medicin som funkar bättre än Concerta?

Emaljoh4
0

Jag äter Concerta, men är inte riktigt nöjd med resultatet. Kanske för låg dos.

Jag åt Ritalin före Concerta, och var riktigt nöjd över resultatet! Det som funkade bäst på mig var 30 mg Ritalin, men jag var tvungen att avbryta medicineringen eftersom jag gick ner för mycket i vikt, mensen började också krångla, förmodligen pga viktnedgången.

Så jag tycker du ska testa Ritalin, det kanske inte funkar lika bra på dig som för mig, det är ju olika, men jag rekommenderar ändå att testa Ritalin!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

cowboy-63
0

Jag har fått prova Ritalin men märkte ingen skillnad, kanske för låg dos. Så jag har en massa burkar hemma redan. Man kanske skulle prova. Tog du 30 mg två ggr per dag?

cowboy-63
0

Inte burkar… förpackningar :)

Emaljoh4
0

Nepp, jag åt 30 mg på morgonen, sen inget mer.

Jag vet inte hur gammal du är, men jag antar att du är vuxen?

Jag är tonåring (15 år) och jag vet inte om mängden medicin är olika i en ungdomskropp och en vuxenkropp. Vet inte hur sådant är.

Just nu äter jag ju 36 mg Concerta, märker inget speciellt, så imorgon ska jag höja till 54 mg.

Har du förpackningar? ;p Jag har burkar, haha.

Viilken dos Ritalin åt diu?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

cowboy-63
0

Jo, jag är vuxen.

Jag äter nu 54 mg Concerta. Har provat 108 mg men märker ingen skillnad. När jag åt Ritalin så var det 30 mg 3 ggr per dag.

Ska prova Ritalin i morrn igen. Kanske får man prova öka dosen lite och se om det blir nån skillnad.

Zaphix
0

Jag äter Voxra, det är dopamin- och noradrenalinhöjande. Äter det i samband med Concertan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

cowboy-63
0

Zaphix… Hur märker du att de medicinerna funkar?

Jag är bipolär och äter Lamotrigin också, förutom Concerta.

Zaphix
0

#7: Just nu vet jag inte faktiskt, kan varken säga att Voxra fungerar eller inte fungerar: Concerta märker jag ju direkt. Går jag en dag utan Concerta blir jag lika hyper och ADHD'ig som jag var innan medicineringen.

Däremot Voxra är en annan sak.. Började tidigt i höstas med den, då märkte jag en direkt skillnad på mitt humör, blev helt enkelt mindre deprimerad. Världen blev inte bara svart, utan gråskalor fanns också. :)
Sedan efter ett tag gick det ned igen, men då höjde jag till 300 mg, och då mådde jag bättre igen. Men nu vet jag inte.. Vet ju inte hur jag skulle vara utan Voxran heller eftersom jag ätit olika sorters antidepressiva medicner i drygt fem år nu.
Men jag vågar inte sluta med Voxra, är rädd för att må ännu sämre då.

Nu är iofs inte jag bipolär, utan deprimerad och har ångestproblematik (social fobi bland annat). Och ADHD då.

Min och Dackes blogg

cowboy-63
0

Jag har mycker ångest i perioder och OCD mm. Har ätit Zoloft tidigare men fick så mycket biverkningar så jag blev tvungen att sluta.

När jag går ner i depression av det bipolära så skulle jag vilja prova nåt antideppresivt för att se om det hjälper iaf. Men nu när jag är i en uppåtperiod så har jag ingen depression utan bara mer eller mindre ångest. När det är som värst så tar jag Xanor.

Jag känner som du att man vet ju inte hur man skulle må utan medicinen när man mår bättre.

Egentiligen så vill jag inte äta nåt mot depressionen, men vad gör man när det är så man knappt orkar leva.

Zaphix
0

Jag vet inte om Voxra hjälper emot ångest, kasnke gör det på endel, dock inte ett dugg på mig.
Jag får ingen medicin mot min ångest därför att jag inte har panikattacker, utan ångest som finns där hela tiden. Vilket visst räknas som lättare att hantera..

Zoloft är ju en annan typ av medicin, den reglerar väl serotoninnivåerna, vilket Voxra inte gör. Jag har ätit en massa olika serotoninmedicin, utan resultat av någon dock. Så Voxra har hjälpt bäst.
Efexor ska visst fungera för många med ADHD också, det är en serotoninhöjare.

Men jag vet inte alls hur mediciner fungerar på bipolära personer, vore ju dumt med medicin som kanske triggar igång en manisk period eller nåt.

Egentligen vill nog ingen äta medicin, de som har konstant smärta vill heller inte behöva äta medicin. Men de behöver också göra det för att stå ut, och vi som har själslig smärta är det likadant för..

Min och Dackes blogg