Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettverklighetsberättelser
Läst 4441 ggr
DodeN
0

Stress pga. soc

Antar att det är fler än vi som går på socbidrag, jag håller på att knäckas pga. det nu. Vi har haft det i över 3år regelbundet och några tillfällen tidigare.

De ser inte alls till att vi har diagnos bägge två, de handläggarna vi hade förut var ändå ok, de fattade lite och försökte ändå hjälpa oss. Men sen slutade den ena i sommras och ingen sa till att det var så, utan vi skulle ha nya vikarier hela tiden, men då fick vi hjälp att säga ifrån och fick en fast handläggare. Fast då började de stora problemen.

På mötet med henne var personligt ombud som vi då hade med för att förklara att vi bla. har svårt med telefonkontakt osv. att vi hellst vill att man mailar, att man är tydlig mm.

Men hon vägrar, inte förrens nu har hon svarat på ett mail utan att ringa, men hon ringer ändå. Vi mailade och hon frågade när vi behöver denna utbetalning, vi ska bla. betala flyttfirman nu, och jag sa att i slutet av förra veckan är bra. Då var det en vecka innan vi behövde pengarna.

Inga pengar kom, inga pengar kom idag heller… jag är så tokstressad för vi ligger ute med över 900kr för medicin, flyttklartonger, läkarbesök osv. Vi har 100kr kvar nu. Tur att sambon har frikort för sin medicin.

Då ringer hon, jag vill hellst inte svara speciellt inte när jag är själv hemma men måste känner jag, då börjar hon nästan förhöra om flyttfirman är bokad osv. villken det var, trots att jag skrivit det i ansökan. Jag vet inte, jaghar inte ens koll på villken dag det är typ. Än mindre vad flyttfirman heter.

Sen har vi ansökt om kostnad för installation av diskmaskin, jag kan inte diska för hand pga. mitt rörelsehinder och sambon kan inte pga. sin AS, så vi har haft diskmaskin här och fått det beviljat. Då började hon tjata om det är så bra att hyra om det inte kostar mer i längden osv. Ja klart det gör… men vi hoppas på att bli självförsörjande snart och jag hyr hellre just nu så vi får den fort, för jag kan inte diska förrens den är installerad i nya lägenheten.

Sist när vi fick tvättmaskin så var det billigaste möjligaste som gällde, så svärmor fick lägga till 3000kr så vi kunde köpa en som har längre livslängd än 1år villket den som soc tyckte var bra hade.

Blir så stressad, så jag bröt ihop nu efter samtalet. Hon tjatar om allt och tog upp om hon ska betala hyran nu trots att vi har någon som kan hjälpa oss. Skit i det sa jag bara, boendestöd får hjälpa mig på fredag om jag inte fixar det imorgon.

Tidigare hadläggare har fått ut besluten i tid och bara frågat det som de vill veta, denna ska småprata och oftast är det negativa saker. Jag har inte vågat berätta om graviditeten än, hoppas vi blir självförsörjande nu så vi slipper soc, annars måste jag berätta nästa månad. Är så rädd att det ska bli gnäll och tjat på den punkten också.

hatar myndigheter som bara ger en massa stress… för nu är denna dag helt förstörd, jag har inte fått något gjort alls mer än att gå och kolla kontot om pengarna kommit in. Imorgon ska de komma lovade hon nu.

Jenny7744
0

Kämpa på o lycka till!!! Håller tummarna för att allt ska gå bra o att ni får pengarna Glad

/Jenny

Svea-
0

vet hur det känns,, kramar om…i massor…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

DodeN
0

tack, pengarna kom igår och jag lyckades gå ner till hyresvärden och be om en ny hyresavi så vi ska slippa vänta på att de ska skicka den. Kunde tom. betala in alla räkningar, hittade alla papper direkt. Helt sjukt med tanke på att vi flyttar på lördag så allt är ett stort kaos, men det kanske är då jag har bäst koll.

Fast när jag var klar så kändes det ändå inte färdigt, kollade saldot på kontot och det var förmycket pengar kvar, då kom jag på att jag inte betalat in hyran. Tur att jag kom på det, blev förmycket med 4 inbetalningar. Ska säga till boendestöd så de kan påminna om räkningarna nu också.

Så nu väntar jag på beslutet, förstår inte varför de inte kan få ut dem snabbt, nej då är det b-post nu som gäller så man måste vänta 1 vecka på att få se om de avslår något, och vad de beviljar. Den stressen gör mig galen, men boendestöd sa att det är fler som känner så. Hoppas att de kan påverka komunen lite. Jag sa att jag gärna hjälper till och föreläser om adhd/as och hur det påverkar våra kontakter med myndigheter. Får väl ta ett varv på ekonomiskt bistånd, för många med våra diagnoser hamnar ju tyvärr där.