Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6230 ggr
miniimee
0

Vågar ej äta concerta...

Hämtadeut concertan igår (åh vad jag har väntat!!!). Men nu, när jag ÄNTLIGEN har fått den, vågar jag ej ta den.

Why?

Har sådan dödsångest, kunde ej sova inatt pga den, vakna med sådan hjärtklappning och andnöd så jag var helt säker på att jag hade en hjärtattack på gång (för typ 50:de gången de senaste månaderna).

Har tagit EKG (två ggr t.o.m) puls och annat, och allt var bra men jag vågar ändå ej, ångesten är för hög.

Jag vet ej vad jag skall ta mig till…att få medicinen har vart den enda ljuspunkten jag haft att se fram emot, och nu kan jag inte ens ta den….

Jag blir och är så ledsen….

[aspie]
0

Jag hämtade ut min Concerta  förrgår. Har altså tagit den i två dagar nu och det känns förvånande bra.

Var oxå lite oroligt i början men den positiva effekten jag fick tog bort alla oroligheter.

Var inte rädd för att prova Flört

miniimee
0

Jag har så mkt ångest, och de sa på psyk att sådant förvärrasRynkar på näsan

Å just nu löper hjärtat amok…..

Jag är rädd……

Kris_J
0

#2 Det behöver inte förvärras, det kan förvärras. Det förefaller som du stressar upp dig och triggar i gång din hjärtklappning helt på egen hand. Jobbigt för dig hur som helst, vad det än beror på.

Veritas odium paretFörvånad

miniimee
0

Ja givetvis är det jag själv som triggar igång mig själv, med idiotiska dödsångesttankar…..i kombi med stress…jamenar, som jag håller på kommer jag förmodligen få hjärtattack till slut….

Men just nu e jag dessutom extra triggad av att läkaren sa att hjärtat kunde trixa med medicinen smat att man kunde svimma…inte precis det jag ville höra (å minuten innan hade jag precis förklarat att jag hade fått panikångest från helvetet)….

Så är det…

[aspie]
0

Jag har ibland lite hjärtklappning men det är inte värre än när man har ångest och det går över.

Jag tror att du kan känna dig trygg med att ta din Concerta

Jag mår i varje fall betydligt bättre än innan jag tog Concertan. För mig dämpade den även min ångest

Sweetelle
0

Jag tror att du skall vara väldigt försiktig med att ta Concertan om du har sådan ångest, den kan vara direkt farlig då. Inte kanske för att du riskerar hjärtattack men för att din ångest kan bli värre och få dig att göra saker som är farliga för dig själv.  Man skall inte påbörja Concertabehandling om man är deprimerad eller lider av ångest.

Om det är just att börja med medicinen som ger dig ångest så tycker jag du skall be om att få vara inlagd på sjukhus under tiden du sätter in medicinen. De gånger jag har varit inlagd har det funnits patienter där som testat ut mediciner och som är inlagda just för övervakning av, både vad gäller mentala som somatiska biverkningar. I sådana fall tar de blodtrycket regelbundet och skulle det bli någon komplikation finns det hela tiden personal som håller koll på allt.

Om jag skall testa någon ny adhdmedicin så kommer jag själv antagligen be att få vara inlagd under insättningsfasen just på grund av ångesten.

miniimee
0

#6 Ja, du har rätt, jag har väldigt hög ångest, dessutom bor jag själv, vem har koll på mig? Har ej vågat ta den idag heller, får kontakta psyk å höra ifall de kan lägga in mig (tyvärr så lär de nog ej göra det)men om inte annat kanske att jag kan vara där dagtid eller så…..

HannaM
1

#6 Märkligt nog ville min läkare mer än gärna påbörja medicinering på mig trots att jag påpekade att jag faktiskt hade både ångest, var depressiv och hade ett självskadebeteende och att det inte var någon bra kombination. Hon gav inte mycket för det, muttrade något om att det måste dom skriva i fass fast det spelar ingen roll…

miniimee
0

Jadu..läkare är skumma, en del ger en bara en pillerburk och bemödar sig inte mer alls, andra är mer nogranna….tyvärr har jag mött fler av den förstnämnda än sistnämda..

Har försökt få tag på min kontaktperson ang medicinen..men icke..får göra ny effort nästa vecka.

Sweetelle
0

#8 Min dåvarande läkare väntade tills min pms var över just på grund av detta skälet, innan jag fick concertan utskrivet. Det står inte att man skall överväga eller vara försiktigt, det står att medicinen INTE SKALL användas i samband med svår ångest.

fass.se står det: (har raderat en del så det är bara urklippt vad jag anser relevant)

"Skall inte användas

Du/ditt barn ska inte använda Concerta om du eller han/hon:

• är mycket ångestladdad och spänd, eftersom läkemedlet kan förvärra dessa symtom

• har pågående symtom på allvarlig depression, såsom sorgsenhet, känsla av värdelöshet eller hopplöshet, anorexia nervosa (en ätstörning), symtom på psykos, såsom abnorma tankar eller syner eller upplevelse av ljud som inte finns i verkligheten, självmordstankar, eftersom dessa tillstånd kan försämras av behandling med Concerta."

HannaM
0

#10 Yes, jag vet, min läkare däremot verkade inte riktigt… tycka att det var viktigt att ta hänsyn till det. Jag hade tyckt att det var ok om hon åtminstone hade gjort ett övervägande och kommit fram till att fördelarna var större än riskerna men hon verkade totalt ha skitit i det.

miniimee
0

"10

Min läkare och kontaktperson vet bägge två att jag har hög ångest….Å intressant det där med PMS, vet ej hur det är med er andra men jag blir alltid jättedeprimerad och vill nästan ta livet av mig varje gång det vankas röda veckanRynkar på näsan Så det är ju väldigt smart att påbörja en medicinering EFTER….skall absolut ha det i åtanke!Inget min läkare sa något om ….Tack tackGlad

zarahara
0

Min son åt Concerta i ca 6 månader, men jag avbröt själv hans behandling då jag såg hur dåligt han mådde av den. Han tappade jättemycket i vikt (8 kg), tyckte ingenting var gott längre och den tidigare roliga killen försvann och ersattes av en zombieliknande person. Det var hemskt att se. Jag rekommenderar INTE Concerta till någon… Har även valt bort att prova andra liknande mediciner helt. Upptäckte att sonen blev "bättre" av att inte äta mat med allför mycket tillsatser i, mao inga E123 osv… Läste häromdan om att det forskas på om kaffe (coffeinet) kan hjälpa istället för mediciner som Concerta mm. Ska prova det så småningom.

Vad gäller ångest och röda veckan kan jag bara säga att du inte är ensam.. Jag får tokångest varje månad, ca 1 1/2 vecka innan det "bryter ut". Vaknar på natten o kan inte andas, tror att det står nån elaking ute i hallen… det brukar ta en 10 min innan jag har lugnat ner mig och kan tänka klart igen. Det brukar bli bättre om jag tränar hårt under den här perioden, typ styrketräning tills man e helt slut… Kanske kan vara nåt att testa? Vet att nån har tipsat om jättenattljusoljekapslar, men jag har inte orkat/kommit ihåg att äta dem regelbundet.. så det har inte funkat för mig.

HannaM
0

#13 Det är mågna som fungerar alldeles utmärkt på Concerta, tycker det är fel att inte rekomendera baserat på en persons upplevelser.

tarotlasse
0

Jag har inte tagit ngn ångest dämpande medicin överhuvudtaget sedan jag började med Concerta ångesten försvann när jag började med Concertan.

Samma med den antidepresiva medicinen den behöver jag inte överhuvudtaget efter jag började med Concertan.

Den antidepresiva var jag tvungen att trappa ner och sluta med innan jag började med Concertan och det var ju jobbigt.

Men när jag började med Concertan så lättade det igen.

Samma med sonen som hade en fruktannsvärd ångest men när han började med Concertan så dämpades ångesten och i dag tar han ingen ångest dämpande medicin överhuvudtaget.

Men detta skedde med stor kontroll och uppföljning av läkarna.

Däremot tappade sonen 12 kg i vikt under dom första 3 månaderna  men sedan fösvann denna biverkning med aptitlöshet.

Denna  biverkning kan även förhindras med kosttillskott som även får en att gå upp i vikt.

Men detta kosttillskott måste skrivas ut av dietist går visserligen att köpa receptfritt på apoteket men då är det svindyrt.

Själv så har tyvärr inte minskat ngt i vikt av Concertan även om jag hade behövt det.

Så dessa biverkningar som finns drabbar långt i från alla vissa av biverkningarna är väldigt sällsynta.

Så inget man behöver oroa sig för även om man får vara uppmärksam på det.

Sedan så är det väldigt individuellt hur vi reagerar på Concerta eller på t.ex ångest dämpande medicin.

Vissa lugnande och ångest dämpande mediciner fungerar inte alls för vissa med ADHD.

Sonen fick fruktansvärda snedtändningar första gången dom testade lugnande medicin så det fövärrade situationen.

Han fick för sig att han kunde flyga och skulle hoppa från balkongen och sprang runt på alla fyra på golvet och skällde som en hund.  

Så därför så noga att man har en nogran uppföljning och kontroll när man börjar med sin medicinering.

Läkaren förklarade för oss att har man ett neruopsykiatriskt handikapp så har man även inslag av ngt av dom andra neuropsykiatriska handikappen  vilket gör att medicineringen fungerar väldigt individuellt och olika hos olika personer även om dom kansske har samma diagnos.

För sonen innebar medicineringen med Concerta ett helt nytt liv.

I dag fungerar han så gott som helt normalt från att ha haft IG i alla ämnen och knappt ngn närvaro i skolan och flera polis ingripande.

Så idag när han ska gå ut nian så har nästan VG o MVG i alla ämnena.

Hans våldsamhet är helt borta liksom hans ångest och deprisioner

Så för honom var Concertan räddningen och ett nytt liv.

Lasse

miniimee
0

#13 Vad trist med din son…men allt kan ju ej passa alla. Själv tror jag absolut på kostens betydelse, men jag äter väldigt lite tillsatser, och har ej märkt någon större skillnad, är även kaffekonsumerare, och även där märker jag ingen skillnad, men som sagt, det är nog mkt individuellt så…

Styrketräna har jag oxå hört skall vara bra vid pms, men jag får aldrig arslet ur vagnen…Har jättenattljus olje kaplsar, men jag glömmer ju att ta dem!!!!

#15 Va kul att det gått så  bra för din son! Jag känner igen det där med lugnande…jag har tex blivit speedad av stesolid och de flesta lugnande  (typ atarax och de andra i antihistamin familjen) funkar var å varannan gång, så jag brukar skippa dem.

Antidepressiva funkar ej heller på mej….så det är jag och min ångest.Jag hoppas innerligt att concertan skall funka för mig….men är som sagt rädd för biverkningar…

Väntar fortfarande på att bli inlagd…detta är inte den bästa tiden.Då psyk haft överfullt nu på vårkanten….

[YlvaP]
0

#15 Det vill jag hålle med om. Jag har inte heller haft speciellt många ångestattacker sedan jag började med Concerta och Ketipinor i februari. Endast två attacker och det var för att jag kom till ett helt nytt ställe jag aldrig varit på.

Tycker du skall försöka lägga in dig om du har sån ångest.