Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2217 ggr
Emaljoh4
0

Att fastna i dopingkontroll

Jag läste lite på FASS hemsida om Concerta och Ritalin.

Concerta står det: Det aktiva innehållsämnet i det här läkemedlet ger positivt resultat vid dopingkontroll.

men på Ritalin står det: Ritalin kan ge ett falskt positivt utslag vid dopingkontroll.

Enligt mig är inte "ger" och "kan" samma sak.

Hur kan det vara så att man inte behöver fastna i dopingkontroll av Ritalin, men att man gör det med Concerta? (det står ju GER med Concerta)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

timmelin
0

Var verkligen ett intressant ämne du tog upp. Och vad händer med elitidrottarna som har behov av sådan här medecin. Får dom dispans?

HannaM
0

Idrottare som idrottare, elit eller motionär spelar ingen roll men ja man ska kunna få dispens om man har behov och läkarintyg. Skulle jag välja att medicinera skulle jag vara tvungen att ha läkarintyg eftersom friskis och svettis genför dopingtester då och då.

mayolica
0

#0 Ja det låter ju märkligt.

Jag skulle gissa att det mest handlar om att dom olika tillverkarna uttrycker sej på lite olika sätt,men det är ju sant att ge och kan ge inte är samma sak. Eftersom det är samma aktiva substans så borde det rimligtvis vara antingen ge eller kan ge på båda,möjligtvis skulle det kanske kunna bli lite olika på grund av att conncertan är mer långtidsverkande och ger en lite annan koncentration av ämnet i kroppen? Men det är bara en gissning.

Du skulle ju kunna mejla och fråga dom ansvariga läkemedelsbolagen och ifrågasätta hur det kommer sej att det står olika,har för mej att man ska kunna göra det om man har frågor. Hör gärna av dej om du får klarhet i frågan.

~ mayolica ~