Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedlemspresentationer
Läst 4220 ggr
Helleh
0

Ny ADD-tjej

Jag är ny här på Bokstavsfolk, men har funnits på tex Övernaturligt några år.

Fick diagnosen ADD i onsdags & det känns som en lättand att veta att jag inte är dum i huvudet, lat & hypokondriker osv, som många runt om tycker.

Jag har även skrivit Inlägget "info om hjälp & rättigheter för ny ADD-tjej" i Tips och goda råd.

Jag var tydligen svårdiagnoserad, då jag bott i många familjer under uppväxten & ingen som riktigt kunde svara på hur jag var då.

Psykologen velade, men kom snabbt fram till ADD när jag återigen närmnde ett av mina största problem, den förbenade tröttheten.

Jag låg ofta i den övre delen av genomsnittet på testerna & hade ganska bra arbetsminne, men har väl lärt mig på något sätt att minnas vissa viktiga detaljer, tex siffror..  Dock gäller inte det tex arbetssysslor, om de blir mkt att hålla reda på…

Jag är snart 35 år, ensamstående med en snart 13 årig dotter & en snart 3 årig son. Har ingen avlastnning ellr hjälp från någon, så det är rätt tufft.

Misstänker att det kommer bli tuffare nu, då min dotter som ofta är grönjävlig, mest troligt kommer använda mitt funktionshinder mer mot mig nu & dessutom skämmas mer…

Har tidigare sökt om avlastning för barnen, men nekats, då min dotter är för gammal & sonen för liten…

Hoppas iaf att soc förstår bättre nu & ger oss en familj, så jag kan få lite lugn & ro, samt tid för energipåfyllning.

Jag vet väldigt lite om ADD & allt som följer nu efter diagnosen, men jag ser väldigt ljust på framtiden :)

Väntar på att träffa läkaren i mitten av Februari, då vi antagligen ska diskutera medicinering mm.

Äter redan Cipramil mot min långvariga depression sen 1 år tillbaka & tar Atarax vid behov mot min panikångest.

Har funderat mkt på om min dotter kan ha ADHD eller ADD eller om hon bara mår dåligt sen gammalt & alla svikande människor (inkl jag med mina problem) & att det förvärrats sen hon kom i puberteten för 2 år sen.

Hon vägrar dock att åka till BUP :(

Jaha ja, det var lite om mig det :)

HannaM
0
[aspie]
0

Hej och välkommen!

Din dotter kan mkt väl ha AD(H)D eftersom det ligger på en ärftlighet så hög som 80%

Min dotter vägrade BUP hon oxå. När hon var 19 hamnade hon på psykakuten för att hon mådde så dåligt. Då kunde jag oxå övertala henne om en utredning. Det viade sig att hon hade både Aspergers och ADHD.

Tips! Köp eller låna Flickor med AD/HD I den boken kan du lära dig massor om detta och även din dotter kanske kan känna igen sig i dessa problem.

Det finns även en artikel här på sidan med samma namn som du kan läsa.

Niklas
0

Välkommen hit!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

JohannaEkroth
0

Välkommen! Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

timmelin
0

Välkommen

Ju fler vi är här desto roligare

Kram

Casiopeia
0

Välkommen! Jag fick också min ADD-diagnos aldeles nyligen, och jag är 25 år. För mig var det en enorm lättnad och en stor boost för själförtroendet eftersom jag kännt mig så värdelös hela mitt liv. Nu är det slut på det- nu när jag vet att jag har ett funktionshinder tycker jag istället att jag är grymm som klarat mig så jäkla bra som jag ändå gjort med tanke på alla svårigheter. Utredningen visade ju också att jag inte alls var så dum som jag trott, utan tvärtom väldigt begåvad- men att funktionshindret lägger krokben för mig. Förhoppningsvis ska jag också få medecin och då öppnar sig ju helt nya dörrar! Hoppas du också kan känna så!

Låter ju inte otroligt att din dotter också har adhd-problematik, men kanske kan du nu med din nya diagnos och ny kännedom om dina problem också förstå henne bättre. Vem vet, detta kanske för er närmare varandra? Hoppas det :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Helleh
0

Tack för allas välkomnanden & tips :)

#7 Jag känner som du, att jag oxå är grym ;)  Det är så synd bara att andra som har varit eller är nära mig inte förstår det. De fokuserar tyvärr bara på deras egna åsikter om mig, inte på vad som är sant eller inte…

Jag känner mig dock frustrerad, mitt i all glädje som kom med diagnosen, för jag vill ha påbörjat medicineringen, min inriktade KBT & ev arbetsträning, helst igår  *S*

Jag ska försöka prata med min dotter om vad min diagnos innebär, när hon vill lyssna…  Hon kanske får större förståelse för mina & våra problem då & kanske vågar känna igen sig själv…

#3  Ska absolut läsa den artikeln :)

Anna4077
0

Hej. jag fick min ADD diagnos idag. vet inte riktigt om jag känner de som en lättnad. jag visste redan innan att de va de. känner mig äclldigt förvirrad.

har aldrig riktigt känt mig korkad men väldigt sociallt oanpassad..

Anna och taxen Max

Niklas
0

#9: Då är du en bland många. Välkommen hit!

Anna4077
0

#10 tack :)

Anna och taxen Max

Vivalafrance
0

Välkommen! Det här med bup va inget för mig iheller tills jag kände att jag behövde prata ut om allt. Sen lek aldrig i sandlådan det är då dem tar fram bläck korten

tommy999
0

Välkommen

JohannaEkroth
0

#12 Vad menar du med bläckkort?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Vivalafrance
0

Kommer inte ihåg namnet på dem men ser ut som att någon spilt färg på ett A4 papper, gick på bup i 7 år innan dem fattade vad som va fel, så dem prövade en hel del saker

Anna4077
0

sånna 'read the spot' grejer? färg spil som man ska associera till saker?

Anna och taxen Max

Vivalafrance
0

Yes that shit

Niklas
0

Rorschach-test har jag för mig att de heter.