ADD och träning
Ni som har ADD hur går det om ni vill träna. Då jag har problem med koncentrationen så blir det att jag hellre stannar hemma än åker och tränar även fast jag vill något helt annat någon som känner igen sig?Om man nu vill träna hur blir jag koncentrerad till att göra det?

Jag har ju inte ADD utan ADHD, men jag har också problem med att tex träna. Menar du att du inte kommer iväg till träningen eller att du struntar i att gå för att du inte kan koncentrera dig när du väl är på träningen? Vilken Träning ägnar du dig åt?
För mig är det mer diciplin och motivationen som brister för att koncentrera sig på Träning tycker jag inte är så svårt. Däremot har jag problem med koordinationen och skulle ha svårt för tex aerobics.
Har ADHD och har många gånger problem med att ta mig för saker, speciellt när jag inte är motiverad. Men är jag motiverad fixar jag det mesta. :)
Har tränat kampsport förut i ganska många år, de första tre åren hade jag mycket svårare än alla andra att lära mig. Alltså steget ifrån att studera vad någon annan gör, och sedan göra det själv. Men det är en träningssak, man lär sig att lära. I slutet var det aldrig några problem med den överföringen.
Efter att ha lärt mig att lära mig såna saker så har jag inga problem att titta på helt andra saker och härma likadant efter att ha sett en gång. Vilket är otroligt skönt faktiskt. Tappar lätt koncentrationen, men behöver jag bara se en gång så kan jag hålla uppe koncentrationen för det.
Det jag har störst problem med träningsmässigt är att koncentrera mig på två saker samtidigt. När jag tränade kampsport var jag alltid riktigt kass på fighting, det gick inte att koncentrera mig på både träningskompisen och mig själv samtidigt.
Nu när jag inte tränar kampsport längre har jag dock fortfarande dom problemen, men i ridningen. Att koncentrera mig på hästen och mig själv är oerhört svårt. Att dessutom rida för tränare, och ha en tredje sak att koncentrera mig på blir kaos.
Dock är det mycket bättre sedan jag började med concertan.
Att inte ta sig iväg till att träna och hellre stannar hemma har helt klart med motivationen att göra.
Då gäller det att hitta en träningsform du tycker är riktigt rolig (då spelar det ingen roll hur svårt det är att koncentrera sig, man försöker ändå) eller hitta en träningsform man har väldigt lätt för (kanske där det inte är så mycket att koncentrera sig på samtidigt, såsom spinning, jogga, skidåkning.. jag vet inte riktigt).
Gör man det är det mycket lättare att motivera sig att ta sig dit ändå, trots koncentrationsproblem.
Jag är övertrött, blir lite för mycket spinoff då.. :)

Viktigaste ar att hitta nagot som ar ROLIGT som haller motivationen uppe. Jag gick pa vattengympa forut och det var det roligaste jag nagonsin gjort aven om jag har ko-ordination som en epeleptisk spindel! Var tyvarr tvungen att sluta da jag fick urinvagsinfektioner hela tiden, och tranaren blev gravid, och ersattaren var jattedalig. Nu gar jag pa gym istallet och gor bara vad jag kanner for. "Standard-schemat" bestar av 20 minuter crosstrainer, 40 minuter tyngdlyftning och 20 minuter pa rodd-maskinen, men da jag ofta trottnar efter 5 minuter sa brukar jag ha min mp3 med mig. Da motiverar jag mig genom att tanka "bara den har laten och nasta kvar". Blir mycket enklare om man bryter ner tiden i latar som man tycker om :) Sen om jag verkligen inte klarar av att koncentrera mig sa gor jag bara nagot annat istallet.
Pa gympan i skolan har jag aldrig klarat av saker som att springa langa rundor eller liknande utan helt enkelt brutit ihop och grinat for att det ar sa frustrerande och trottsamt att fokusera pa att gora en sa monoton syssla, sa alla sana aktiviteter undviker jag. Variation ar jatteviktigt for mig for att jag ska halla mig motiverad och fokuserad.
// Amanda
Hade ett kort på friskis och svettis och kom iväg glatt i början men det drog ut mer och mer på tiden i slutet.
Nu tränar jag på min spinningcykel hemma. Har den framför min stora dataskärm som även är kopplad till en boxen så då väljer jag om jag vill titta direkt på tv eller på tex svt prima/play.
Det gör enorm skillnad mot att bara sitta på cykeln och inte göra något alls.
Visst har dom stor bildskärm på friskis och svettis också men då får jag ju inte välja själv vad jag ska titta på och då tappar jag lusten
Hmmm, här tränas det ingenting
Har dock fått aktivitet på recept och ska fylla i dessa papper. Tänkte försöka med bowlig för det tycker jag är kul. Frågan är om det går igenom?

Jag tränar men enbart lagträning=p Då har jag motivationen att det blir tråkigt för dom andra som är där ju färre man blir och jag vet hur det känns själv att vara fem sex stycken på en handbollsträning.
Styrketräningen som jag kör har jag turen att ha med mig min man så han kan dra med mig. Annars har jag jättesvårt att träna själv och avskyr sånt.

jag klättrar! det är toppen! motivationen är ju att klara sig att ta sig upp, man får inte tappa koncentrationen för då ramlar man ner och när man är högst uppe känns det som om man besegrat ngt riktigt stort! det är underbart!
aerobics och sånt är lönlöst, jag kan inte fokusera och inte koordinera alla ben och armar. spinning är rätt bra, men kan bli tråkigt i längden. men det är sååå skönt efteråt.
jag e också kass på att träna så jag började rida då kan jag både vara själv å ha kul + att jag rör på mig. försökte me mycke annat men då måste man alltid vara två. boxning e extremt roligt!
tror tricket e att hitta något kul som man trivs med
Anna och taxen Max

Jag har ADD och tränar. Det funkar jätte bra för mig, eller ibland :P Som tur är har jag en kompis som tjatar på mig att vi ska träna :) Men nu när jag har kommit in i det så funkar det jätte bra :) Har även en crostrainer som jag går på några ggr i veckan också :).. Lycka till med träningen :)

Ett tips är att bli ledare på Friskis…
Jag har inte haft kontinuiteten osv men sedan jag blev tillfrågad vara ledare så måste jag nu ner oavsett motivation och det känns bättre efteråt.
Nu skickades jag iväg på utbildning steg1 och det är bra med motion som frigör endorfiner. Jag behöver kickar i baken, kunskap och rörelse för att komma igång. Yoga är jättebra. Men det är att få upp en kontinuitet, att komma iväg som kan vara svårt. En person sa att personer med ADHD behöver en personlig coach. Jag håller med. Succesivt blir man nog bättre i att hantera livet men det tar nog tid. Jag har en coach jag åker till varje tisdag och det har hållit mig uppe i en struktur . Nu har jag i uppdrag att skriva vad jag gör varje dag till henne, i projektet rensa. Kan inte hålla ordning på mina papper och det är kaos hemma. Många startade projekt här och var. Och blir trött av bara tanken. Försöker lära mig att ta ett steg i taget.
Ja Ann1 tror att vara ledare är toppen. Ledaren kan ju inte bara skita i att dyka upp 
Testar många olika pass också, vilket ger mig kickar
Sist testade jag african dans och det var skitkul, svårt med att komma ihåg alla rörelsen när man ska sätta ihop dom. Men jag ger mig inte och tror att jag lär mig dom mer och mer efterhand.
Doktoranden Lena Axelsson Svedell forskar på fysisk aktivitet som behandling för vuxna med ADHD. Deltagarna följer ett träningsprogram i tolv veckor. Forskningen är inte klar ännu men en pilotstudie visar positiva tendenser. – Deltagarna fick minskade symptom på ADHD, de berättar också att de tänker klarare och särskilt att de får saker gjorda, säger hon.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.