Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 7305 ggr
cowboy-63
1

concerta, Ritalin eller Amfetamin

Har provat både Concerta och Ritalin men får ingen effekt, så nu kommer jag ev att få prova amfetamin. Finns det någon här som provat och hur har det funkat isf.

[aspie]
0

Läste nyss på ett annat forum att om Concerta och Ritalin inte fungerar efter ett tag så beror det på tidigare missbruka av alkohol eller annat. Denna människa sa det stor som biverkning.

Har själv inte kollat om det stämmer men funderar på om det verkligen kan stämma.

Jag går på Concerta just nu och det ger ingen effekt. Bara de två första dagarna kände jag mig lugn. Nu har jag ökad ångest och det är det enda jag känner.

När det gäller amfetamin så hoppas jag nån annan kan svara på det

timmelin
0

Ja jag känner mig också oroligare men käkar ju än så länge bara liten dos. Ska få mera

cowboy. Hur hjälper inte medecinen på dig, orolig, speedad eller vad är det som inte fungerar? Bara nyfiken Glad

cowboy-63
0

Första dan jag åt Concerta så kännde jag mig som en ny människa, koncentrerad och skärpt. Men sen har jag aldrig fått den känslan. Jag är fortfarande mycket okoncentrerad, dålig uthållighet mm. Däremot så blir jag lite piggare. Men jag har ADD och inga problem med hyperaktivitet, förutom med mitt hypomana (bipolär).

Ritalinet känns på samma sätt som concertan.

timmelin
2

aha då förstår jag.

ja jag känner att det är dax att höja min dox också.  Vet inte om det är en fördel eller nackdel att sakna hyperaktiviteten. Den är som starkast hos mig.  Är faktiskt rädd att bli av med den totalt. Gud vad tråkigt det skulle vara då.

cowboy-63
0

Jag har läst på en del om amfetamin och måste säga att det känns lite skrämmande, framför allt namnet. Men jag är fortfarande intresserad av att höra om någon tar det och isf vad skillnaden är mot Concerta, Ritalin.

timmelin
0

Min kompis ex fick ett fantastiskt liv med amfitamin. Äntligen kunde han börja leva.

Va inte rädd

tindrak
0

Jag äter nu Concerta för andra gången, den första gången vågade jag inte fortsätta eftersom jag fick stark ångest och självmordstankar.Min läkare blev irriterad på mej och tyckte att jag skulle prova lamictal…det har jag gjort…tyckte inte att den hjälpte…kanske något…läkaren sa att han trodde att det va´ concertan som skulle få mej att funka och om jag inte ville prova igen så kunde han inte hjälpa mej mer…Jag började åter att äta Concerta, trappade upp som jag blev ordinerad…dom första dagarna blev det bättre men sedan va´ det samma skit ingen…ångest, självhat, sociala problem som---inte vilja gå ut, inte orka med människor, gråtmild osv…Jag har nu varit uppe i 54 mg per dag i 3 veckor…Snart gör jag vad som helst för att få ett liv…

cowboy-63
0

tindrak: Det jag har hört så är det att concertan kan trigga igång det bipolära, skulle det kunna vara det?

tindrak
0

cowboy-63: Jo det kan det säkert vara…för den diagnosen har jag också…men att inte läkarna och sköterskorna vet det???Men så har det ju alltid varit för mej…aldrig fått den hjälpen jag behöft…Trots att jag slöt att dricka för 7 år sedan…då var det deras krav för att kunna hjälp mej…Oj va´ det blev bra då.Rynkar på näsan.

timmelin
0

Ja ibland får man inte förståelsen ifrån läkarna. Tur iallafall att det finns vissa guldkorn bland allt skräp. Fortsätt att leta efter en bra läkare och ge dig inte :)

Vivalafrance
0

Af är det ända som funkat för mig, men du kommer antagligen att känna skillnad men det är ju inget man flashar runt med precis,

cowboy-63
0

Precis, inget man springer runt och berättar. Dessutom får det bli munkavle när man har tonåringar i huset… man predikar ju antidroger, hur låter det så om morsan käkar AF.

cowboy-63
0

Vivlafrance: Hur märker du skillnad?

Vivalafrance
0

Skillnaden för mig va att jag focuserade bättre jag blev piggare min ilska finns inte när jag har det i kroppen, jag tar stora folkmängder mycket bättre känner mig mer activ, men sen finns där olika slag av ADHD tex trötthet eller hyper jag är mer av den trötta typen men med af så har jag en väldigt normal dygnsrytm* sorry om det lät som ett reklam inslag* hur gammal är du ? Sen förlorar du matlusten helt vilket kan vara positivt eller till det negativa, jag gick ner 50-55 kg på 6 månader vilket va en chock för kroppen så man måste tänka på att äta normalt och dricka vatten. Dock så tar du upp till 3 doser om dagen vilket kan vara drygt då minnet sviker en ibland för mig iaf

Anna4077
0

gör medicin verkligen en sån skillnad?

hur länge är en tex Concerta behandling? jag trodde att de va något man åt typ hela livet.

Anna och taxen Max

cykelpump
0

Concerta äter man väll hela livet? Iallfall tror jag min läkare har sagt det.

Vivalafrance
0

Det är nog upp till en själv om man börjar få några biverkningar osv dock så kände jag att concertan inte alls höll en hel dag men det kanske va pga min dos. Sen gör amfetamin mkt för både ADD och ADHD patienter, av min erfarenhet men man ska ju ta den varje dag att avkura amfetamin är inte jätte roligt varken för dig sj eller din partner det är som att sluta röka fast 40 gånger värre, som nämnde så glöm inte att äta för kilona försvinner väldigt fort så det är bra att kanske spara ihop lite cash till lite nya kläder,

jevilkanibel
0

Efter att jag insåg min bokstavskombo, då tänkte jag åååh äntligen nu jävlar Concerta etc är räddningen de kommer att väcka mig ur min sandiga tillvaro, ta mig till den vackra sötvattensbäcken i livet och allt kommer att flyta…. tyvärr jag tror nog inte det kommer att vara så.

Jag kommer säkerligen känna de första dagarna nyhetensbehag i kroppen men sen kommer ändå verkligheten påminna sig tillsammans med den nya medicinen. Det kommer nog inte vara någon skillnad, skillnade är bara att jag fått det bekräftat på papper om en s.k sjukdom.

Egentligen tror jag att alla människor är en egen bokstav lika mycket som att alla har olika fingeravtryck.

Ingen medicin kan rädda eller frigöra någon.

Den enda som kan frigöra oss är vi själva och det är insikten inte bara i tanken, den måste även genomsyra mig fysiskt.. ush va svårt det blev

jevilkanibel
1

Men jävla mystiskt de är med alla antideppmediciner, benzo och sen nu amfetaminer eller va de nu är? varför finns det inte annat egentligen att få på recept? varför är alkohol lagligt osv? känner starkt konspirationsvibbar när jag betänker det hele.

miniimee
0

En fråga ang amfetamin, snackar ni om utskriven sådan?Eller….?

jevilkanibel
0

Har inte en aning själv men tror de går att få det utskrivet rent också.

jevilkanibel
0
Vivalafrance
0

Snackar om rent, för mig ändrades min vardag när jag fick mina tabletter tog ändå 4 månader från dagen jag fick min diagnos, concertan för mig är läkemedels branshens rester, listan på bieffecter är otroligt lång om man gemför med amfetaminets lista

Anna4077
0

jag läste på fass att man inte bör bli gravid under Concerta behandling. någon som vet något om de? jag menar jag vill ju bli me barn i framtiden å inte stoppad för att jag e add:are.

Anna och taxen Max

HannaM
0

#24 DU kan ju alltid göra uppehåll i behandligen om du vill ha barn.

Anna4077
0

men då förloras ju allt arbete me 'inskolning' av tabletten. nån som vet hur de funkar me antideprisiva tabletter å Concerta?

Anna och taxen Max

HannaM
0

Visst men det kanske är värt det om man vill ha barn?

Anna4077
0

tja kanske de. ska bolla me läkaren när dom ska skriva ut. men dessa medicinerna skrämmer mig lite faktsiskt :S

Anna och taxen Max