Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 7223 ggr
Zaphix
0

OT: Stilnoct..

Har fått Stilnoct utskrivet idag och varit på apoteket och hämtat ut det.

Men jag känner mig lite tveksam.. Har hört så mycket läskiga saker om den medicinen, folk som går i sömnen, hallucinerar och sånt. Läskigt.

Min största önskan just nu är att få sova på nätterna, så då kanske Stilnoct fungerar, hoppas på det i alla fall. Men jag är så rädd för bieffekterna.

Har tidigare provat flera andra insomningsmediciner, dock utan annat resultat än bieffekter. Och de bieffekterna var fysiska, såsom illamående och huvudvärk, så de var ju inte läskiga. Men eftsrom jag ofta lyckas få biverkningar av medicin är jag lite orolig..

Har ni några erfarenheter av Stilnoct? Gärna positiva!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Puhlo
0

Jag har tagit Stilnoct i flera år. Inte dagligen, men ett par gånger i månaden. Jag varierar den med Imovane.

Stilnoct är i mina ögon, nånting jag tar när jag har ångest och behöver sova. När jag tar imovane så är det för att jag bara behöver sova, och inte har ångest.

Jag har inte haft några som helst problem på Stilnoct. De jag känner som har fått några konstiga biverkningar är dummisar som har tagit medicinen och varit vakna, och inte gått och lagt sig.

Det enda negativa jag kan säga om Stilnoct är att jag blir lite seg dagen efter. Men sover jag 9-10 timmar, så går det absolut mesta ur kroppen och jag är normal dagen efter. :)

mayolica
0

Jag har aldrig fått några biverkningar av den,det är en av om få mediciner jag tål. Är annars mycket känslig mot många mediciner och får lätt biverkningar.

Dom biverkningarna du nämner finns,men dom är ovanliga om man tar medicinen på rätt sätt.  Det är mest för såna som överdoserar kraftigt, och eller blandar med alkohol eller något annat konstigt som såna saker händer.

~ mayolica ~

miniimee
0

har oxå käkat Stilnoct, visste inte ens att det fanns allvarliga biverkningar, det enda jag märkte av var att visst, jag somna av dem, men 4-5 h senare vaknade jag igen, pigg som en mört…..men det är jag detTungan ute

Zaphix
0

#1: Okej, alltså försöka sova direkt. Men jag är lite rädd för vad som händer om jag inte kan sova ändå. :\

#2: Vad skönt att du sluppit biverkningar, jag får också lätt såna..
Ja, alkohol och Stilnoct är inte ens på kartan att blanda. :)

#3: Oj, trist att vakna så tidigt. Men jag tar stilnocten tillsammans med propavan och Circadin som ska göra så jag sover hela natten. De har de visserligen inte gjort innan.. Utan sover som du 4-5 timmar om natten när jag väl somnar, hoppas på att få sova ut nån natt i alla fall.

Min och Dackes blogg

mayolica
0

#4 Du behöver inte vara rädd ,det brukar inte hända något värre än att man ligger vaken och retar sej på att man inte somnar i så fall. Om du är så orolig kanske det vore bra om du inte är ensam första natten du provar dom, du kan kanske be någon sova hos dej första natten,eller sova över hos någon annan.

Inte för att jag tror att det egentligen behövs,men du skulle nog känna dej mycket lugnare om du har någon hos dej. Eftersom du jagar upp dej så och oroar dej för att allt möjligt ska kunna hända.

~ mayolica ~

helisa
0

Jag har oxå haft Stilnoct, anldrig märkt av nå bivärkningar. En sak som jag märkte av med dom var att om jag tog den innan jag duschade på kvällen så kunde jag somna i duschen

DodeN
0

Jag har ätit det några enstaka gånger och är jättekänslig och får ofta konstiga biverkningar men kände inget sånt alls. Däremot tog jag en för mig, förstor dos. 2 tabletter första gången, vet inte styrkan men jag fick världens hallucination. Såg svävande elefanter osv. Men jag sov skönt och dagen efter var jag lite seg i skallen men inte alls i jämförelse med andra sömnpiller.

Men som som sagt jag sov jättebra, trots att jag då hade svår smärta och mådde helt ok dagen efter, men som mayollca skriver så kanske du kan ha någon hos dig när du testar, sånt brukar kännas tryggare.

Jag har min sambo som brukar ha ett extra öga på mig när jag ska testa nya mediciner, för jag har fått endel jobbiga biverkningar tex. på vanliga receptfria smärtstillande och då har han sett det före mig och haft koll.

mayolica
0

#6 Dom är inte avsedda att ta i förväg, som innan man ska dusca, se på TV  eller göra annat innan man tänker sova.   Stillnoct är en snabbverkande insomningsmedicin som ska tas precis när man ska sova,inte en stund innan. Det bästa är att ha dom vid sängen och ta när man redan ligger i den,det är ju egentligen tänkt att dom främst ska tas vid behov när man ligger och inte kan somna. (om inte läkaren har skrivit något annat)

Tar man dom i förväg kan man känna sej lite lullig när man går,risken är oxå stor att dom inte fungerar att somna på om man gör så eftersom insomnings-effektin inte brukar sitta i så lång stund. Fast som med allt annat kan det ju förståss vara lite olika för olika personer.

~ mayolica ~

Puhlo
0

#4: Tar du tabletten när du ligger i sängen och ligger kvar i en halvtimme så är jag övertygad om att du kommer somna gott.

Det här pratet om hallisar och sånt, det är mest om man tar för stor dos, eller om man håller sig vaken efter att man egentligen känner att man bör försöka lägga huvudet på kudden och somna.

Försök att lita på medicinen. Sitter du och oroar dig för att den inte ska funka, så frigörs det säkert en massa kortisol (stresshormon) i din kropp, och det i sig kan göra att du inte kan somna ordentligt.

Men som sagt, jag tror att det kommer att gå jättebra, och jag hoppas att du får sova gott med din nya medicin!

DodeN
0

Håller med vad de andra skrivit, för mig funkade det jättebra när jag tog rätt dos, jag tog dem när jag var klar med borsta tänder och sånt och gick direkt och la mig och då somnade jag snabbt. Var inte en massa timmars vridande och vändande i sängen.

Det slår propavan och liknande stort, jag sov bättre och mådde bättre dagen efter :)

Zaphix
0

Tack för alla kommentarer! :)

Känns bättre nu, så ska ta ikväll. Dock har jag ingen som kan sova här, eller som jag kan sova hos, så får hoppas att det går bra.

Litar inte på att den ens fungerar, åt zopiklon/imovane förut som visst skulle fungera jättebra, jag blev inte ens trött.

#9: Det är just oron som gör att jag inte kan sova, och skulle jag kunna sluta oroa mig skulle jag det direkt. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Jag älskar Stilnoct!

Inga bieffekter alls inatt, utan jag sov som en stock i sju timmar. Så skönt, längsta jag sovit på många veckor nu. Hoppas det inte bara var en slump!

Min och Dackes blogg

DodeN
0

Skrattande Så kul att höra

Zaphix
0

Ja, det enda problemet var väl att jag blev paranoid och rädd för att få hallucinationer, så mindre lätt att somna pga. det. Men ikväll blir det nog bättre.

Min och Dackes blogg

lovebuz
0

Har haft Stilnoct i fem år, mer eller mindre dagligen. Det funkar om man lär sig lägga sig. Råkar jag vara och traska runt i lägenheten vet man aldrig vad jag hittar på. Senaste svängen blev pladask i kattlådan, jag råkade ha taskig koll på fötterna så rakt i kattlådan, lådan välte, sanden flög och jag satt i lådan.

Man ska hålla sig i sängen ;)

mayolica
0

#15 ? va konstigt Något sånt eller andra konstigheter har aldrig hänt mej under alla år ,det enda som händer om man blir tvungen att gå upp efter att ha tagit såna(tex om telefonen ringer eller någon kommer på dörren) det är att man inte hinner somna innan effekten går ur. Jag upplever Stilnoct som en mild medicin,en av dom få jag tål och inte alls fått några biverkningar av.

~ mayolica ~

Zaphix
0

Jag har inte fått några bieffekter av den i alla fall. Men tyvärr inte några effekter heller. Första natten sov jag mer än vanligt, men det var nog en slump. :\

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

Jag har testat Stillnoct och den hade ingen effekt på mig överhuvudtaget märkte inte av några biverkningar men somnade inte heller på den.

Fick Stillnoct eftersom jag blev beroende av Imovanen som inte heller fungerade.

Visserligen så somnade jag av 4a Imovane och en flaska vin men inget jag rekomenderar.

Har haft sömnproblem sedan jag var 12 år då jag började med sömntabletter för första gången.

Har genom åren testat dom flesta mediciner för att kunna sova utan ngt bra resultat.

Visserligen så under åren jag missbrukade så kunde jag sova och tvärt emot alla andra så slocknade jag av kokain.

Men i höstas började jag med Concerta och nu sover jag bättre  även om det inte fungerar fullt ut.

Lasse

Zaphix
0

#18: Skönt att höra att det finns någon annan som varken Stilnoct eller imovane fungerar på. Då är jag inte helt konstig ändå.

4 imovane och vin förstår jag att det fungerade iaf, dock inget jag skulle testa om jag inte kände mig självmordsbenägen, låter farligt..

Men kan det ha med ADHD'n att göra att sömnmedicinen inte ger effekt?

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

# 19 Sömn medecin fungerar oftast inte för ADHD personer får många gånger motsatt verkan.

Ju tröttare hjärnan blir ju mer signaler skickar hjärnan ut att vi ska hålla i gång.

Däremot när vi tar centralstimulerande så pignnar hjärnan till och därmed skickar den inte ut signalerna till kroppen att vi ska hålla i gång och därmed blir vi lugnare. SÅ därför många med ADHD sover bättre när dom får centralstimulerande medicin.

Så en av anledningarna min läkare ville jag skulle utredas för ADHD eftersom jag inte sov med hjälp av sömnmedel men kunde somna av kokain.

Lasse

Zaphix
0

Det är faktiskt sant, äter jag imovane har jag inga koncentrationsproblem. :)

Kanske borde äta concertan även till kvällen då.. Tar bara på morgonen nu, så den går ju ur vid sju på kvällen. Kanske ska testa ta en tablett på eftermiddagen också.

Min och Dackes blogg

Anna4077
0

har bara provat Stilnoct blandat med alkohol och sex. minns inte så mycke av de.

för sömn käkar jag imovane eller zopiklon. om man tar zopiklon tillsammans med theralen brukar jag sova jätte gott på.  funkar för mig iaf.

Anna och taxen Max

[YlvaP]
0

Jag har en annan medicin men med samma substans som Stilnoc. Har använt 10mg och i början tog jag endast vid behov och det kunde gå långt emellan gångerna. Men de senaste 3 veckorna har jag tag dom lite oftare och den senaste veckan varje dag. Tar längre längre tid innan det verkar. Funderar på att ta två tabletter (20mg).

Zaphix
0

#22: Tog zopiklon förut, men effekten blev bara att jag blev skärpt och kunde sitta och koncentrera mig på något i evigheter. Förutom bieffekten migrän dagen efter då..

Theralen vet jag inte vad det är.

#23: Att det tar längre tid innan de verkar nu är för att kroppen börjar vänja sig vid medicinen, snart kommer inte din vanliga dos räcka till antar jag. Prata med läkaren din istället för att höja dosen själv.

(Ska jag säga som äter medicin som godis.. Jaja, lätt att säga åt andra. :) )

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

Min psykläkare som gav mig medicinen slutade i fredags och den nya har jag inte träffat men vill helst inte det. Mer om detta finns här. Jag fick dessutom den utskriven på 2*20st tabletter innan hon slutade.

cykelpump
0

Har provat stilnov några ggr, funkade jätte bra på mig.

Zapiklon äter jag nu, i behov, hatar verkligen eftersmaken på dom. Har smaken i munnen nästan 24 timmar.. Men dom funkar jätte bra så jag lider med den :P

Anna4077
0

#24 theralen är lugnande medicin i form av droppar. väldigt bra ångest dempande. känns som att nån lägger en varm å gosig filt om en.

#26 haha visst gör dom! brukar ta dom 15 min innan jag lägger mig å äta något med massa smak så brukar de försvinna.

Anna och taxen Max

HannaM
0

#24 theralen är nog en av dom vanligaste sömnmedlen tror jag. I alla fall här, när jag låg inne sövdes nästan samtliga på avdelningen med dessa droppar=)

cykelpump
0

#27, okej :P.. Får ta och testa det nästa gång då hehe :)

Anna4077
0

#29 tycker jag du ska :) dom e bäst :)

#28 de va så jag fick tag på den :)

Anna och taxen Max

cykelpump
0

#30, oja! Verkligen.. Verkligen skönt att kunna sova en hel natt också :)

Anna4077
0

utan att vakna hela tiden!

Anna och taxen Max

cykelpump
0

Presice :) Hehe, värt bismaken av den som sagt hehe :)

Anna4077
0

hehe du menar när tungan halv domnar? :P

Anna och taxen Max

cykelpump
0

Domnar?! :O Oj aldrig vart med om.. Får bara en sån äcklig smak i hela munnen :P

Anna4077
0

nej nej jag virrar till de. theralen domnar å zopiklon så känns de som att man får syrgas :P anyway äckligt!

Anna och taxen Max

cykelpump
0

Aha okej :).. Men är du jätte trött sen när du vaknar igen utav zopiklon?

Anna4077
0

jag brukar vara de. men de beror på när man ska upp osv. brukar försöka ta theralen istället för den e ju lite svagare. zopiklon behöver jag itne lika regelbundet. tar den bara när jag inte behöver köra bil dagen efter

Anna och taxen Max

jevilkanibel
0

Jag har ätit Stilnoct och imovane till och från sedan -94, imovane är samma som zopiklon.. Imovane håller i längre typ 4timmar.

Efter ett par dagar så får jag mycket mysko smak i munnen o mår mer psykiskt dåligt.Blir inte direkt nåt trött dagen efter.Är ständigt trött ändå. Vill inte ha imovane eller zopiklon.

Zolpidem eller Stilnoct är klart bättre för min del.

Av thearlen blir jag som en blyklump och känner mig hemsk,kan inte somna men n'mår hemskt dåligt.Attarax får jag huvudvärk av o kan heller inte somna av. Propavan är det hemskaste av allt, krypningar som blev som kramper.

Stilnoct  kan jag äta utan att känna för mycket biverkan men mste pausa helt från efter ett tag, för annars slutar det fungera.

mayolica
0

#25 Men inte ska du behöva ha en kontakt som du mår dåligt med. Du kan ju ge det en chans och se,men känns det inte bra så säg ifrån att du ska byta. Det har man rätt att göra. Jag hade fått tid till en läkare jag inte ville ha, jag gick bara dit och sa att jag inte vill ha den läkaren utan att jag ska ha tid till en annan istället. Inga problem förutom att jag fick vänta ett par veckor (dom läkarna som är folk vill gå till brukar ju av naturliga skäl lite längre väntetider)

#38 vad som är starkt eller svagt är individuellt. Jag fick prova Theralen för många år sen,men den var hemsk tyckte jag. Skulle inte vågat köra bil på en vecka efteråt,tyckte det var alldeles för starkt och satt i hur länge som helst efteråt dessutom fick jag ångest av den. Imovane tyckte jag var jättemycket mildare så länge jag hade den och inga problem att köra bil,fast efter några blev jag överkänslig mot den och slutade tåla den. Stillnoct är en av dom få sorter jag fortfarande tål.

~ mayolica ~

[YlvaP]
0

#40. Jag har lovat både psykolog och man att ge henne en chans till. Om det inte alls går med henne så skulle det börja jobba en ny där i sommar men han vill jag inte heller gå till för jag har haft honom då han jobbade i Hälsocentralen.

mayolica
0

#41 Hoppas att det löser sej på något sätt. Tyvärr verkar det vara så överallt, när man väl har fått tag på en läkare tycker om och känner förtroende för så slutar dom snart.

~ mayolica ~

Anna4077
0

#40 ja de e ju de. huvudsaker är ju att de funkar :)

#41 hoppas de funkar. håller tummarna för dig

Anna och taxen Max

Mosaik02
0

jag fick Stilnoct utskrivet och tog det två gånger sen råkade jag ut för läskiga biverkningar va uppe på natten och härjade helt utan att jag själv hade koll på det

men hur vanligt är det med såna här biverkningar? jag tog rekommende dos

vågar absolut inte ta mer av den medicinen

fick istället utskrivet Atarax både för min panikångest och sömnen får väl se om dom funkar

mayolica
0

#44 Nej men usch va otäckt. Jag har hört att det finns såna biverkningar,men tror inte att det är så vanligt med tanke på hur många det är som äter Stilnoct helt utan problem. Vet bara en person som jag känner som har råkat ut för det,annars har jag mest hört att det brukar hända i samband med missbruk(offta överdosering och eller i kombination med andra mediciner,droger, alkohol )

~ mayolica ~

Anna4077
0

#44 jag gjorde samma med zopiklon. men då va jag helt utmattad. gick ner för en jätte brant trappa i sömnen å en gång gick jag halvvägs till toa i bara gummistövlar å pyjamas :P

Anna och taxen Max