Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3253 ggr
carejna
0

Behöver jag söka hjälp?

Hej. Jag är en tjej på 18 år som just börjat läsa lite om ADD. Har sökt lite svar angående mig själv och mitt beteende och då dök ADD upp.
Jag tror alltså att det kan finnas risk att jag har det efter att ha läst lite om det.

Okej nu till de saker jag har problem med

* Har en trave med ca 20 gamla läxor som jag inte kunnat förmå mig att göra. Sätter mig och börjar skriva lite på någon då och då, men det slutar upp med att jag slutar efter 3-4 uppgifter och byter till någon annan som jag för tillfället kanske tror är mer rolig men det slutar samma där.

* KAN INTE gå till skolan, folk tycker att jag är konstig när jag säger det. Men jag menar det verkligen, vissa dagar KAN JAG INTE. Jag kan cykla iväg, men vänder hem igen efter 100 meter.

*Kan heller inte förmå mig att ens städa mitt rum, inte ens det minsta. Saker som att bara borsta tänderna på kvällen kan jag motstå från.

* Kan berätta samma saker för en person, även om jag för 2 minuter sen berättat samma sak.

*Känner mig väldigt nedstämd dagligen, men trivs med att vara hemma. Här känner jag mig "trygg". Men får av slutet av dagen ångest över att jag tex stannat hemma från skolan den dagen, men gör samma sak dagen efter.

* Tappar bort saker hela tiden, plånbok, väskor, nycklar, skolpapper osv. Kan rent utsagt glömma saker på bussen osv.

Lite sånna grejer pågår i mitt liv. Vill inte fråga någon här i närheten, har väldigt svårt att tala öga till öga med folk om mina känslor osv! Skulle verkligen uppskatta lite feedback och hjälp.

Tack på förhand/ En väldigt vilsen nybliven 18 åring.

timmelin
0

Hej.

Kul att du hittat hit :)

Väntar själv på min utredning. Men i mycket utav det du säger känner jag igen mig själv. Och allt tyder på att jag har ADHD.

kontakta din vårdcentral, dom brukar ha ett snabbkolls protokoll och om det tyder på att du har add/eller något annat neuropsykiatriskt handikapp så skickas du vidare.

Lider du utav detta eller är det bara andra som lider av ditt beteende?

Fortsätt och ställ frågor på detta forum så ska vi försöka hjälpa dig.

JohannaEkroth
0

#2 Välkommen till den plats där man får vara precis som man är. Foten i munnen Här lyssnar vi och hjälper varandra och ingen fråga är för dum.

Jag har AS (Aspergers Syndrom) men även ADD/ADHD. Vissa punkter känner jag igen som ADD medan vissa kan vara AS.

Så min fråga är: Hur har du det med kompisar? Är det något med andra människor som är jobbigt?

Vad är det som får dig att vända om hemåt när du är på väg mot skolan? Vad är det i skolan som är jobbigt? Eller kanske bara helt enkelt känslan på krav som som får dig att vägra?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

carejna
0

Det är mestadels jag som lider av detta, försöker hålla en stor del av det för mig själv när det gäller t ex varför jag inte kan gå till skolan osv. För jag vet faktiskt inte vad det är som gör att jag inte kommer iväg. Har bara känslan NEJ JAG KAN INTE, och en ångestliknande känsla.

Jag har de bästa kompisarna man kan tänka sig. Bra vänner i skolan och klassen med. Och med andra människor har jag det inte svårt, är väldigt social på den biten när jag träffar nya människor!

Tack så mycket för att ni tar er tid att svara på mina frågor, det betyder väldigt mycket för mig ska ni veta!

tommy999
0

Hej och välkommen, det påminner mycket om mina åkommor :) Gör så här: Gå till vårdcentralen och berätta om dina funderingar. Då ordnar de med en remiss så att du får komma på en bedömning, och sedan kan du komma vidare till utredning. Bara att få en bedömning är guld värt, för det sätter ord på mycket av det du upplever. Om de vid bedömningen ser att det finns tecken på Add/adhd, så kan du ev. få Concerta eller liknande (som har hjälpt mig otroligt mycket). Du kan även få hjälp med KBT och tips om sätt att hantera vardagen. Tänk på att det är vardagen som inte fungerar för dig, inte tvärt om :) Lycka till!

Zaphix
0

Har det alltid varit så?

Alltid haft igångsättningsproblem? Har du problem med koncentrationen? Kan du fokusera på lektionerna i skolan? Hur går det i övrigt i skolan? Bra betyg?

Just ADD är väl i synnerhet uppmärksamhetsproblem och igångsättningssvårigheter.

Hur mår du i övrigt? Nedstämd?

För mig som gärna agerar hobbypsykolog låter det som du är deprimerad. Kollat upp dystemi?

Det du beskriver är alla symptom på depression nämligen, har du haft symptomen under lång tid skulle jag nog kolla vad dystemi är för något.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
0

Visst skulle du kunna ha AD(H)D, inget av det du skriver utesluter det. Jag tycker dock inte att jag har fått tillräckligt med information för att ställa en lekmannadiagnos.

Mitt förslag är att du gör det självskattningstest som finns på sid 2 på denna länk. Det är samma test som psykiater/läkare brukar använda sig av för att se om det finns anledning att remittera någon till en neuropsykiatrisk utredning.

(Det är för övrigt detta "snabbprotokoll" som timmelin syftar på i sitt inlägg #1.)