Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 4372 ggr
rosasockervadd
2010-05-19 16:12
0

Några tips?

Gud vilken tur att jag hittade den här sidan! Nu kommer ni aldrig bli av med mig.
Jag har ADHD. Fick det bekräftat i vintras. För mig kom detta som en chock.. Bilden av någon med ADHD i mitt huvud har varit: en jobbig högljudd skitunge som kastar stolar, ligger på golvet sparkandes, gråtandes o skrikandes. Här är jag.. Raka motsatsen till det här. 24 år, tjej men okej, kan ligga på golvet, sparkandes gråtandes o skrikandes. :)

Nu undrar jag..

Jag har hemskthemskthemskt svårt för ljud & röster som inte är "för mig". Jag har fått flytta hem till mina föräldrar..har en hund & en lillebror. Självklart kan jag inte be dom vara tysta & smyga omkring.
Men jag sitter inne i mitt rum med en stängd dörr hela dagarna för att kunna stå ut. Knappt att jag gör det.

Har ni också jobbigt med detta? Höra tv:n från ett annat rum, någon som skramlar med disken nere, ljudet av hunden som tassar omkring, en lillebror som knäpper med fingrarna när han är glad. Normala ljud helt enkelt.

Jag står inte ut. & familjen står inte ut med att jag inte står ut. Blir nästan tom tjuriga för att jag måste ha stängd dörr.

Jag förklarar hur det ligger till, men det jag får tillbaks är suckar och blickar som betyder= jaja löjliga ursäkter om adhd:n.

Har ni några tips?

[Tassy]
2010-05-19 17:55
0

Känner igen mig delvis. Jag blir lätt så men ibland är jag alldeles för avskärmad för att lägga märke till det. Jag växlar mellan att inte klara at höra någon andas och sitta totalt avtrubbad i min egen lilla värld och inte notera om så himlen skille trilla ner brevid mig.

[aspie]
2010-05-19 19:36
0

Jag är oerhört lätt retad av ljud som du beskriver. Vissa dagar är jag mer känslig och vissa dagar tål jag mer precis som Tassy beskrev. Jag har både ADHD och Aspergers

rosasockervadd
2010-05-19 22:04
0

ja men precis så är jag med. men att vara i min egen värld är inte lika jobbig som att störa sig på allt.. ibland förstår jag inte hur jag ska kunna stå ut. detta blir dessutom värre under stress.då lägger jag av helt, för att göra allt ännu jävligare.

är det någon av er som inte klarar av det sociala? under våren & sommaren så fixar jag inte att gå ut överhuvudtaget. jag förstår inte hur jag ska kunna klara av vardagen.. & läkarna är så sega.
när alla andra vill ut för att njuta av solen, så vill jag bara gömma mig under täcket. jag är även bipolär.. men nu när det går bra med concertan, så har jag energi till att göra saker.. jag vill inte ligga under täcket, m e n jag kan inte gå utanför huset. jag kan göra mig iordning i timmar, enbart för att gå ut med hunden. & när det är gjort.. så fortsätter jag med detta.. tills det är dags att gå ut med hunden igen. & då springer jag in i skogen varje gång jag ser någon komma.

jag som vill gömma mig i mössa o stor jacka.. kan inte göra detta under sommaren.

hur länge har ni haft era diagnoser? känner ni att ni får hjälp? & har blivit bättre?

varje vår så hoppar jag av universitetet för att jag inte vågar gå dit. sen till hösten börjar jag igen. det är fortfarande alldeles för sällan jag tar mig dit. & innan har jag inte kunnat plugga eller göra bra ifrån mig. så nu sitter jag här igen.. sagt upp extrajobbet & pausat skolan. pausar mitt liv. pausar vännerna. stänger av hjärtat.

& att vara 24, bo hemma igen, inte våga, irriterar familjen, gör ångesthålet ännu djupare.. & allt blir mer o mer hopplöst. andras tålamod tar slut. & skammen. denna skam.

någon som förstår? det hade varit så skönt. livet känns som ett tivoli, där alla andra karuseller snurrar rätt, alla lampor blinkar fint, blåa moln & sockervadd. & jag är bara en trasig maskin utan en "ur funktion"-lapp på. som alla trycker på & tror ska funka.. men blir besvikna i slutändan. (men det är mitt fel.. för allting ska vara så hysch hysch) för berättar man hur det ligger till så är det ändå ingen som förstår. man kan se ett blåmärke. men det här syns inte. då finns det inte?

timmelin
2010-05-19 23:48
0

Gick faktiskt iväg till hörcentralen för att testa hörseln. Trodde jag typ var stendöv Flört

Men icke sa nicke, hade hur bra hörsel som helst. Bättre än många andra i min ålder. Alltså 40!!!!! ( gud, när blev jag så gammal ? )

men allt beror på att jag har svårt att höra folk som pratar när andra saker pågår som diskmaskin, tv etc

Beror på koncentration inte hörsel. Alltså hjärnan det är fel på inte öronen Skrattande

[aspie]
2010-05-20 11:50
0

#3 jag känner helt igen mig så som du beskriver det. Har det jättesvårt med den sociala biten och vill gärna "gömma mig" som du skrev. På sommaren känns det bra att gömma sig bakom ett par solglasögon.

Nej, jag känner inte att jag får hjälp och att jag blir missförstådd hela tiden. Jag har blivit sämre med åren istället för bättre.

Fick min diagnos i dec förra året.

miniimee
2010-05-25 00:42
0

Jag har svårt för ljud och hela min tillvaro med familjen (nu har jag eget) var jobbig och bestod aav en stängd dörr….musik i öronen eller i stereon jämt….

Nuförtiden stör jag mej på grannarna, jag hör jättebra små skitljud som ingen annan ens lägger märke till, skulle behöva isolera hela lägenheten, eller flytta ut till en stuga som ligger ute i ödemarken.

Den sociala biten är fruktansvärd, rent ut sagt..så du är inte ensam….