Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: lagar-reglerlss
Läst 8617 ggr
JohannaEkroth
0

Datum för bostadstillägg aktivitetsers/sjukers

Jag undrar vilket datum varje månad man får:

Aktivitetsersättning / sjukersättning

Bostadstillägg

Har precis idag blivit beviljad 100% aktivitetsersättning från maj 2010 till jan 2011 då jag fyller 30 i feb 2011. Sjukersättning också beviljad från feb 2011, men vet inte hur mycket jag får ännu per månad. Beror på min inkomst under 2010.

Har jag rätt att aktivitetsersättning/sjukersättningen kommer den 18:e?

Men när kommer bostadstillägget?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HannaM
0

Bostadstillägg vet jag inte men aktivitetsersättningen betalas ut artonde, eller sjuttonde eller nittonde om det är helg den artonde.

Zaphix
0

Jag fick båda två 17'e den här månaden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Spacegirl31
0

Det beror vilken dag i månaden man är född om man får sjuk/aktivitetsersättningen den 18: el 19:e.

Är man född före den 16: (tror jag det är) får man den 18:e, annars den 19:e

* ~* Ha en bra dag *~*

Spacegirl31
0

Bostadstillägget kommer samtidigt.

* ~* Ha en bra dag *~*

mayolica
0

Bostadstillägget följer med när man får sjukersättningen. Man får söka bostadstillägget särskilt,men sen när det är beviljat står båda saker med på samma papper från försäkringskassan och kommer  tillsammans i ett belopp.

~ mayolica ~

JohannaEkroth
0

Ah okej Skrattande

Tack alla för bra svar!

Cool

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

NaimaG
0

Vad jag vet så får man aktivitetsersättning beroende på vilken period man valt, aktivitetsersättningen utgår ju efter en närvarorapport och sjukersättning/penning får man runt den 25-27e om man skickat in intygen. Så är det för mig och alla andra i kommun i alla fall när jag hade aktivitetsersättning och nu när jag är sjukskriven. 

Bostadstilläget har alltid kommit 25e för mig så långt jag kan minnas.

Zaphix
0

#7: Aktivitetsersättning är "sjukskrivining för unga". När man inte kan arbeta, men man kan få praktisera studera i viss mån utan att mista den.

Aktivitetsstöd är däremot en annan sak, det är pengar som man får som arbetslös men går på aktivitet/praktik, Närvaro påverkar den.

Min och Dackes blogg

Mosaik02
0

nej nej nu rör ni ihop det hela ordentligt!

aktivetsersättning: är "förtidspension" för personer under 30 år

Aktivitsstöd: får man när man gör praktik eller något liknande

Sjukersättning: "förtidspension"för personer äldre än 30 år

Bostadstillägg: bidrag man får när man har Aktivitsersättning eller sjukersättning som en hjälp för att man ska kunna betala hyran

Bostadsbidrag: får man om man är under 29 år eller har barn om man har en låg inkomst för att hjälpa en med hyran

viktigt att tänka på när man ansöker om aktivetsersättning eller sjukersättning så måste man själv fylla i en blankett för bostadstillägg och den ska förnyas varje år

bostadstilläget och aktivetsersätting eller sjukersättning betalas ut samtidigt

Aktivitetsersättning utbetalningsdagar:

född dag 1-15      utbetalas den 18 varje månad

född 16-31            utbetalas den 19 varje månad

[aspie]
0

#9 Bra att du redde ut begreppen. Tack Glad

mayolica
0

Så rörigt det måste vara.

Tänk om det hade kunnat få fortsätta att heta förtidspension eller sjukbidrag om den är tidsbegränsad,som det alltid hetat förr. Så mycket enklare att hålla reda på än att dom håller på att vela och ändra manm på allt hela tiden.

För att göra det ännu krångligare så står det fortfarande pension ibland och ibland sjukersättning,för samma pengar.

Men hur som helst. Bostadstillägg är det som bakas in i pensionen/sjukersättningen och kommer på en och samma lapp.

Bostadsbidrag brukar ungdomar och barnfamiljer kunna få ibland om dom har låg inkomst,det kommer separat nån gång i slutet på månaden.

Bostadsbidrag har inget med sjukersättning att göra,det kan man få när man är frisk och arbetar/studerar om inkomsterna är låga.

Ungdomar och barnfamiljer med sjukersättning kan söka,och har möjlighet att kunna få både bostadsbidrag och bostadstilläg. Det fick jag förr när jag hade minderåriga barn hemma.

~ mayolica ~

Spacegirl31
0

Aktivitetsersättning är INTE sjukskrivning, det är sjukpension precis som sjukersättning. Sjukpenning får man om man är sjukskriven.

* ~* Ha en bra dag *~*

Zaphix
0

Jag har aktivitetsersättning, men gillar verkligen inte ordet sjukpensionär.. Är ju inte det jag är iaf, utan sjuk men under rehabilitering. :\

Min och Dackes blogg

Mosaik02
0

jag vill tillägga ytterligare en sak har man aktivetsersättning eller sjukersättning och har barn eller är under 29 år så finns det en chans att man kan både få bostadstillägg och bostadsbidrag samtidigt

det låter rätt sjuk men det är faktiskt sant o jag fattar inte varför två bidrag heter så lika

detta är det nog en hel del som missar och dom på försäkringskassan brukar inte upplysa om detta heller

Spacegirl31
0

Det ena heter aktivitetsersättning just därför att det ska vara en aktiv ersättning, man ska kunna vara ute på praktik, läsa osv med den.
Det kan man ju iofs med sjukersättning också. Eller kunde, med de nya reglerna är det svårare att få dessa ersättningar och det är inte samma regler om du har ett nytt beslut som om du har ett gammalt beslut.

* ~* Ha en bra dag *~*

mayolica
0

#14 Bostadsbidrag och bostadstillägg är två helt olika saker och har inget med varandra att göra.

Bostasbidrag är ett bidrag främst för barnfamiljer( även ungdomar  utan barn kan få några kronor). Bostadsbidrad har inte något alls med om man är sjuk eller frisk och arbetar att göra.

Bostadstilläg är ett tilläg till pension/sjukersättning/ aktivitetsersättnin,som man kan få om  man söker det. Det har inget med ålder eller om man har barn att göra.

Har man minderåriga barn och sjukersättning har man möjlighet att få båda delar om man söker. Jag tyckte inte att det var särskilt svårt att skilja dom åt,bostadsbidraget hade jag redan innan jag fick förtidspension, eftersom jag hade småbarn då. När jag sen fick sjukersättning och fortfarande hade minderåriga barn ,så fick jag även bostadstillägget som hör till sjukersättningen oxå.

Hur mycket man får i bidrag och tillägg räknas  familjens inkomst och bostadskostnad. Problem blir det när barnen blir myndiga,då försvinner bostadsbidraget . Och bostadstillägget minskas till nästan hälften om man har myndiga barn skrivna hos sej,eftersom dom anser att myndiga barn ska vara med och dela på hyran även om dom inte har någon inkomst alls. Därför blir man ibland tvungen att "kasta ut barnen" om man är ensamstående för att ekonomin ska gå ihop.

~ mayolica ~

mayolica
0

Jag har lite svårt för att dra likhetstecken med "sjukersättning" och "aktivitetsersättning"  Visst är det bra att det finns en "aktiv ersättning" för dom som har det behovet. Men att vara i aktivitet kan jag inte se att det är samma sak som att inte vara arbetsför och behöva ha sjukersättning? Obestämd

Men jag fick min sjukersättning på grund av att jag var sjuk och inte kunde varken arbeta eller vara i någon annan aktivitet,då hade det varit lite bakvänt om det hetat aktivitetsersättning och gått ut på att man skulle vara i nån aktivitet.

~ mayolica ~

HannaM
0

#17 Fast jag har aktivitetsersättning och är hemma på heltid eftersom jag varken kan jobba eller plugga. Så det är väl samma sak? Bara för olika åldersgrupper? Jag kan ju inte få sjukersättning eftersom jag är för ung.

dragonstar
0

Har säkert skrivits men vill endå tilläga att aktiverigsstöd ges ut om man praktiserar men även om man går hemma om man räknas som aktivt jobbdsökande.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

mayolica
0

#18 Det just det som låter så konstigt tycker jag,att det ska heta "aktivitetsersättning" för dom som verkligen är sjuka och inte är "aktiviteskapabla" på något sätt. Det har ju faktiskt inte med hur gammal man är,om man klarar aktivitet eller inte när man är sjuk.

Därför låter det missvisande att det heter aktivitetsersättning för alla unga,det borde heta aktivetesersättning för dom som klarar och mår bäst av att vara ute i aktivitet,och sjukersättning för dom som är sjuka.

#19 Ja det har skrivits förut att aktivitetsstöd är något man får i samband med praktik,eller när man går hemma och är aktivt arbetssökande.

Vad som oxå skrivits förut.  aktivitets-stöd och aktivitets-ersättning är helt olika saker. se #9

Aktivitets-stöd är väll när man är frisk och arbetsför,är inskriven på arbetsförmedlingen och antingen har praktikplatss eller liknande ,eller går arbetslös men är aktivt arbetssökande och står till arbetsmarknadens förfogande.

Aktivitets-ersättning är sjukersättning/förtidspension för dom som är under 30år,fast syftet med namnet är väll att dom helst ska vara ute i någon form av aktivitet om det är möjligt. Är det inte möjligt så går det ju inte,då blir det en"sjukersättning" trots att det fortfarande heter aktivitetsersättning.

~ mayolica ~

dragonstar
0

Det var mer än vad jag viste =)

mayolica
0

#21 Ja det är säkert många som blandar ihop begreppen,det blir bara rörigt när så olika saker måste heta så lika. Ingen vettig människa kan ju räkna ut själv att aktivitetersättning = sjukersättning,om man är under 30år

~ mayolica ~

dragonstar
0

Nä, håller med så otroligt krongligt dom gör det.