Ska få utredning (klockrent, som han sa)
Har idag fått besked om att jag ska få bli utredd för ADHD. Jag kommer endera att kallas till NPF-teamet på kliniken jag hör till, eller remitteras vidare via vårdgarantin. Jag screenades färdigt innan jul, och tydligen var jag så "klockren" AD(H)D-kandidat som det kan bli. Dessutom har jag fått tid för en anställningsintervju denna vecka, på ett jobb jag verkligen vill ha (dock inte som kock, men ändå!)
(H-et inom paranted endast för att det inte är heeelt uppenbart att jag är överaktiv. Dock biter jag på naglarna, pillar på sömmarna, vippar på foten, knirrar med tänderna hela tiden, så det är nog inte ADD som jag först trodde.)
Med stora förhoppningar om att livet kan bli mycket bättre.
Åh, det var goda nyheter! Skönt att det blir av! Vet du hur lång tid det kommer ta?
Angående ADD vs ADHD så har man ju oftast lite hyperaktivitet ändå. Jag fick ju en ADD-diagnos, eller rättare sagt ADHD där hyperaktiviteten är underordnad uppmärksamhetsstörningen. Min hyperaktivitet visar sig sällan utåt, utan är mest en känsla av rastlöshet och inre oro.
#0 GRATTIS! Hoppas nu att du slipper vänta en massa och snabbt blir utredd. Lycka till och kram 
Jag fick ADHD-diagnos trots att jag utåt sett inte är överaktiv, men var som ung. Däremot så riktar jag det inåt, yttrar sig som oro och ångest. Iofs så kan jag inte sitta still utan pysslar med något hela tiden, ibland vet jag inte ens om det själv.. :)
Tack alla!
Nej, jag tror inte det är någon skillnad på vilket team. Vad jag har förstått så får väl egentligen alla numera diagnosen ADHD sen med tillägget "primarily inattentive" för dem utan H. Vad jag har förstått är det det nya diagnosnamnet. Jag struntar i vilket, i och för sig, för mina problem är ju desamma, samt att jag tror att hjälp och medicinering utgår ändå ifrån behoven i vardagen. Och mediciner (stimulantia) funkar väl lika på hopp-o-studs som på inre oro.
Mitt största problem är ju definitivt arbetsminnet. Det är nästan noll. Jag kan inte hålla siffror i minnet medans jag läser dem på papper och skriver dem på tangentbord. Kommer ej ihåg datum, tider, telefonnummer om jag inte skriver ner dem direkt medans jag får dem. Kan inte gå från vardagsrummet till köket med dem i huvudet.
jag vet inte om det är att jag riktar hyperaktiviteten innåt med oro och ångest och så. För mig kan det också vara en följd av handikappet. Det är verklighet att jag glömmer saker som gör att det blir helfel, att saker blir farliga, för mig och sonen, ställer till det, etc. Sånt som jag glömmer kommer sen som en smäll i bakhuvudet, och tillslut blir man ju strykrädd, eller hur.

Grattis,grattis…hoppas det går fort så du får svar! kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Har precis insett att jag glömde tiden hos sjukgymnasten idag. Urf!
Känner igen detta. Med att glömma tider.
Kram
#5 Ja precis. Tittade i informationen jag fick av min neuropsykolog och hon beskriver det så här, nu klassar man in ADHD i tre olika typer:
- ADHD dominerad av uppmärksamhetsbrist
- ADHD dominerad av överaktivitet och bristande impulskontroll
- ADHD med såväl uppmärksamhetsbrist som överaktivitet och impultyrning
Jag har den förstnämda, och det är den man vanligtvis kallar ADD. Det är ju samma som "primarly inattentive".
Oj, long time no see.
Har idag varit hos utredaren 2:a gången, och har fått göra en massa tester, varav en del på tid. Några spacialtest och "välj sista bilden bland alternativ" satt som en keps. Hon hade aldrig sett någon göra klosstestet så fort som jag. Och det var tydligen sällsynt att någon kvinna klarade det på utsatt tid.
Men på arbetsminnesfronten var det värre. Jag skulle minnas en radda siffror som hon sa och sen upprepa dem baklänges. I det närmaste omöjligt. Lika så ett test där siffrorna 1-9 representerades av ett annat tecken, och man skulle ersätta dem rad efter rad och resultatet blev egentligen bara nonsens. Det gjorde jag rätt sakta eftersom jag inte kan lära mig utantill att 5 = ], 4 = V osv. Utan måste titta i nyckeln hela tiden. Så "Ojämn begåvning" är nog någon slags underdrift i mitt fall.
#10 Hon hade aldrig sett någon göra klosstestet så fort som jag. Och det var tydligen sällsynt att någon kvinna klarade det på utsatt tid.
Coolt! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Haha! Ja, det var det ju. Sen insåg jag att jag kanske är snabbare för att jag kan använda båda händerna lika mycket? Om huvudet då är snabbt så hindras inte farten av händerna om man säger. Endel med ADHD har ju också motoriska problem, som kan bidra till långsamheten, men jag verkar ju inte ha det heller.
Hon sa att jag kanske skulle ta och slå mynt av det. Men vi kunde inte komma på vad jag skulle kunna göra där detta kom till sin rätt. På onsdag ska jag dit igen. Får se vad jag får göra då.
Tack! Men det är märkligt att det ska vara så olika beroende på var man bor i landet. Det känns inte direkt rättvist tycker jag. Men jag är glad för min egen skull. Kanske jag får ordning på mitt liv och får ett jobb så jag kan bidra istället för att tära på samhället. Då har nog utredningen lönat sig fort.
Klockrent, ja. Så var det. Efter en relativt intensiv och snabb utredning fick jag igår veta hur det står till uppe i den gråa masssan rent objektivt. Och det är ingen överraskning men ändå ett väldigt avgörande steg för mig. Det är inte bara jag som inbillar mig, jag HAR ADHD.
Det intressanta var att jag till en början när jag satte mig in i problematiken trodde att jag hade ADD, dvs inte var det minsta hyperaktiv eller hade impulsproblem. Efter diverse datorbaserade tester och annat visar det sig att det jag hade "sämst" av allt på, är just impulskontroll. Men snäll flicka som jag är så avleder jag mig själv hela tiden, för att inte göra en krevad när jag står i bankomatkön eller väntar på att badvatt net ska fylla badkaret. Detta gör att jag blir "långsam" enligt testet. Fast egentligen är jag rätt snabb. Men omvägarna jag måste ta för att kontrollera mig gör mig långsam.
En anmärkninigsvärt låg siffra fick jag även på arbetsminnet. Jag kan inte hålla saker i huvudet, oavsett vad det är. Oavsett hur många gånger jag tjatar och tragglar det innan. Det bara halkar iväg.
På verbal och spacial begåvninig fick jag däremot skyhögt. Hon hade som sagt aldrig sett någon göra kub-testet så snabbt som jag, men även på de andra likartade sakerna fick jag bra poäng.
Min begåvningsprofil är så ojämn att man därför inte riktigt kan prata om hur "smart" eller "bra på" något reellt jag engentligen är, eftersom de lägre siffrorna gör att det blir ett så konstigt medel. Det är väl just därför jag kännt mig som så konstig hela livet, en smart idiot. Hon tycker att det vore värt att ta testet en gång till efter att jag fått medicin och den blivit rätt inställd, för att se vad jag skulle få för resultat då. Jag kommer nog inte att göra det, jag är glad nog ändå att all upplevd stress och depressioner inte brännt upp hjärnan, så när mina svagheter kommer att kompenseras upp lite, ska jag bara springa runt stadsdelen och göra V-tecken med båda händerna.
Mina siffror blev (100 = medel):
Verbalt 119
Spacial 136
Impulskontroll 89
snabbhet 91
Haha, säg till var du springer så kommer jag och fotar!
Jag är inte ett dugg förvånad över dina höga resultat. Mitt intryck av dig är att du är supersmart.
Men du, din spatiala begåvning och dubbelhäntheten, skulle inte det passa för en konsthantverkare, säg, en keramiker? 
Hmm, frågan är om du vill ha foton av mig springandes. Jag är inte så smidig direkt.
Tack, jag tror alltid att folk bara uppfattar mig som en aning socialt avig, men jag har märkt att människor som inte bryr sig om att man är virrig och glömsk ofta uppfattar en bättre. Jag kanske slappnar av i sånt sällskap.
Jo, visst borde jag vara hantverkare, men jag har svårt för att få det att gå runt och funka rent ordningsmässigt. Jag skulle behöva styrning i det också.
Jag har ett jobb som kock på gång. Då är det också bra att vara tvåhänt!
Kockyrket är ju både kreativt och omväxlande, så det borde passa dig som hand i handske.
Och bilden av dig springandes med v-tecken uppe och ett stort smajl vill jag gärna fånga!
Tack, det värmer!
Jag måste säga att jag är helt bäng i bulan idag, och var så även igår. Inget funkar, alla tankar bara cirkulerar och stämmningsläget går upp och ner som en berg-och-dalbana. Jättemycket anspänning är över (tänk om jag bara är dum och lat), det känns fantastiskt att jag har fått hjälp så fort (det kan ju ta år och år) tänk vad jag hade kunnat uträtta och hur mycket bättre jag skulle ha kännt mig om detta kommit fram tidigare, stackars min sambo!, nu ska jag aldrig mer skjuta upp saker att göra (duh?) tänk om min son har detta, vad ska kompisarna säga, vad händer nu? OSV. Men det får man väl räkna med. Det är väl nu det stora jobbet börjar.
Har du fått den där maffiga kandelabern att funka ännu?
Jag önskar dig att din nya diagnos leder till förbättringar i vardan. Och om inte så är du ju samma goa Fnyfniken ändå!
Kandelabern, nä, det har legat nere efter att den sista exploderade i ugnen… Jag får nog tänka om kring de där vridna armarna. De verkar vrida sig mot varandra i torkning och bränning, och så går det åt skogen.
Lera, det är baskemig en egen livsform, eller hur? Jag blir aldrig klok på hur saker torkar och bränner.
Ja, förbättringar vore bra. Att jag inte skulle förbli samma person vore ju hemskt. Nu brukar det ju inte bli så, utan kanske bara lite färre sammanbrott. Det tror jag alla skulle uppskatta.