Så trött på soc och samhället
Vi har kämpat med socbidrag i 3.5år, så nu fick sambon praktik och chans till anställning, vi var övertygade om att vi skulle slippa soc nu, och allt vad det innebär. Vi har en väldigt dålig handläggare som inte fattar alls utan skapar sån stress och ångest.
Idag kom AF till sambons praktik och bestämde vad hans lön ska vara, han ska få lönebidrag… han fick aldrig chans att förhandla med chefen ifred utan AF och chefen pratade själva trots att chefen ville prata med min sambo själv först.
Om det blir som AF bestämde så kommer vi ligga 2000kr back varje månad, och då skiter soc i att han inte kan äta hemma, behöver kläder att ha på sig på jobbet, dvs. har högre levnadskostnad än om han bara går hemma. Nu under praktiken har vi fått låna för att klara dem utgifterna mm. men nu behöva bråka med soc varje månad om dessa 2000kr… det kommer krossa mig.
Är så ledsen och förbannad, om han ändå fått prata med chefen ifred och komit fram till samma summa då hade han fått chans, men bli överkörd av AF, de vet ändå om hans ADHD och AS men ändå kommer med en okänd person som bestämmer allt.
Fattar inte hur jag ska orka fixa detta också, ringde facket åt honom men de fattde inte alls, ska försöka få tag i lokalföreningen. Men jag orkar inte driva på det här också. Jag är gravid och måste undvika stress annars är det risk att barnet kommer förtidigt, har 3månader kvar. Godman fick vi ju avslag på också… F-N så trött jag är.
Ska hämta honom nu men hur ska jag orka det här? Har fullt upp med mig själv och allt som måste fixas… har gråtit hela dagen för jag mådde skit redan innan.
Vill bara dra täcket över skallen och skita i allt, om han ändå inte kan få tillräckligt så vi klarar oss utan kommer gå back varje månad så kan han lika gärna vara hemma och assistera mig på dagarna så slipper jag slita ut mig totalt.
Jag antar att det är via kommun han fick praktiken och sedan via praktiken får anställning. Det din sambo kan göra är att prata med chefen trots att AF redan varit där. AF kan inte sätta lönekrav, för din sambo ska ju inte få sämre betalt än andra anställda oavsett handikapp. Jag har själv AS och ADHD, är fastanställd och varken AF eller något annat har påverkat mitt jobb eller min lön utan jag får precis samma lön som alla andra anställda.
Socialen ger tyvärr inte ut pengar ifall någon får anställning och inkomst inte så länge man bor ihop. Jag är inte så haj på detta men vill du ha råd om hur du kan gå till väga så kan du fråga min man inne på privatekonomi iFokus, han kan säkert ge dig råd om hur du skall gå till väga för att få ordning på hans lön.
Praktikten var genom AF, SIUSkonsulenten hade gått runt och frågat bland endel företag och sen fick han komma på intervju och företaget ville ha honom på praktik, så han har haft 160kr/dag i ersättning från FK under dessa 3 månader. Redan från början så sa företaget att de var intresserade av att anställa sambon om praktiken gick bra villket den gjorde.
Nej jag tycker inte sambon ska ha så mycket mindre än andra som har liknande tjänst, det facket skriver är ändå 10500kr mindre än vad AF tycker, känns inte riktigt som om det är vettigt.
Jo soc kommer betala om vi inte når upp till skälig levnadsnivå, vi får idag ut ca 13000kr och han ska få runt 12000kr så då kan vi få 1000kr från soc, men det blir ändå ett väldans pusslande varje månad och får han ut mer någon månad tex. pga. övertid så får vi inte från soc och måste ha koll på det.
Så länge vi inte har godman så måste jag sköta allt det själv och det fixar jag helt enkelt inte. Har svårt som det är nu. Får bara hoppas att bebis kommer i augusti som den ska och allt går bra så jag kan få ut lite föräldrapenning då kan vi klara oss så länge han inte ska hämta ut alla sina mediciner…
Tur att pappa sagt att han kan hjälpa till med vagn åt bebis, för just nu så har vi inte råd att hämta ut den.
Ska se till att han pratar med facket lokalt här och sen med sin chef, han är bara så orolig att AF ska bråka, ja ni vet ju hur det är med konflikter, han är så konflikträdd.
#2 Får ni inget handikappsbidrag eller vad det nu heter ?Jag vet inte om du har arbete men handikappade som inte kan arbeta kan får bidrag från FK.
Handikappersättning kanske du tänker på, jag skulle kunna få det och ev. aktivitetsersättning eller vad det nu heter eftersom jag är svårt sjuk, men ingen läkare har velat sjukskriva mig eller skriva intyg åt mig. Inte förrens nu när jag bytte vårdcentral till en privat, så jag jobbar på att beta av en sak i taget och få intyg. Då skulle jag kunna få in lite till just för extrakostnader pga. mitt funktionshinder. Sambon har förlite sådana utgifter för att kunna få det.
Har precis lyckats få in alla papper för parkeringstillståndet så Handikappersättning blir nästa bit. Vi hade hoppats på att jag skulle fått en godman och fått hjälp med allt sånt men det blev ett avslag, måste söka om det nu och fixa ännu mer läkarintyg…