Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 3929 ggr
Winta
0

Blev ni också utförsäkrad?

Nu när reglerna har ändrats så blev de flera utförsäkrad och jag blir en av dem. Ska in till induktionkursen, och denna våren terminen har varit jättejobbig med ångester, tankar och bland annat.

Om ni blev en av de… och klarade ni bra när ni skulle börja ny bana med att praktisera, jobb? och bland annat?

Är mycket orolig för ekonomi för aktivitetetstöd om den skulle vara för låg plus socialen om de hjälper mig eller inte…uscj..

Jag hörde via andra om man inte klarar av det och blir sjukskriven igen och då sänks bidraget från 100% till 80%.

NaimaG
0

Till en början när du är sjukskriven får du bara 80% blir du sen sjukskriven igen sänks det till 75%. Blir du sjukskriven igen inom 3 månaders tid så slås din gamla sjukskrivning och den nya ihop. Blir du däremot sjukskriven efter 3 månader så startas en ny sjukskrivning period.

Min handläggare förklarade det för mig. Vill du veta mer kring ditt ärende så kan du ju tala med din handläggare.

Jag är dock inte utförsäkrad.

Winta
0

NaimaG: det stämmer.. 80% med sjukskrivning. Om jag nu uppfattar o tänker rätt. Jag är redan utförsäkrad i maj och ska leva på aktivitetetstöd plus socialbidrag.

Det som jag tänkte på med sjukskrivning efter 3 månader om det inte skulle fungera och åter till sjukersättningen så sänker det i ersättning. mindre än 80%. Jag kanske kan ha fel.

Ska även gå på möte med Arbetsförmedlingen mitt i juni och fråga lite.. om de  inte kan ge svar så får jag kontakta min förra..handläggare i FK.

NaimaG
0

#2 Har för mig att det då sänks till 75%.

David
0

Sticker ut hakan lite…

Egentligen är det inte så "katastrofalt" som media gärna vill göra gällande.

Skulle du under de tre månaderna som du "tillhör" Arbetsförmedlingen bedömas vara så sjuk att du inte klarar av deras program blir du direkt slussad tillbaka till FK. Om du så bara varit med en eller två dagar i Arbetsförmedlingens program.

När/om du kommer tillbaka till FK är det samma ersättningsnivåer som gäller som tidigare. 80% vid sjukskrivning, som sedan sjunker om det blir aktivitetetsersättning/sjukersättning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...