Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 3020 ggr
[Fiction]
0

Utländskt påbrå och NPF?

Jag har funderat lite kring det här med NPF och utländsk härkomst/påbrå, eftersom min far kom från ett annat europeiskt land vilket gör mig "halvsvensk" (jag ogillar visserligen ordet, då det får mig att känna mig som en häst - "halvblod" etc - men låt gå för det). (Det bör dock tilläggas att jag är svenskfödd och har en svensk mor.)

Har fått för mig att jag är ganska ensam om att ha utländskt påbrå här inne på forumet - rätta mig om jag har fel.

Hur som helst, undrar jag hur ni övriga som har utländskt påbrå har blivit bemötta av er utländska släkt när de fått vetskap om er diagnos. Har dessa släktingar reagerat annorlunda på diagnosen än svenskar? Om ja; på vad sätt?

Emaljoh4
0

Jag är 50% finsk (pratar dock inge finska, låter inte ens finsk)… 25% svensk och 25% norsk.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Fiction]
0

#1 Härlig mix!

Själv skulle jag nog säga att jag är 50% svensk och 50% grekinna. Fast vete tusan om de procentsatserna stämmer, för min grekiske far har en rätt komplex bakgrundshistoria - tror att det finns lite italienskt, lite bulgariskt och säkert även en hel del annat om man går längre bak i tiden. Tungan ute

Känner dina finska släktingar till din ADHD? Och hur har de reagerat på den?

JohannaEkroth
0

Min pappa har Vallonrötter och det är han som har AS och drag av ADD. Det är honom jag också är lik. Dessutom är jag släkt med Carl Von Linné och Jenny Nyström (hon som började måla tomten så som den ser ut idag) samt ganska troligt att jag är släkt med Gustav Vasa. Tungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Tassy]
0

jag är också en salig mix av eskimå, romer, vallon och gud vet vad. Är allt annat än svensk om man ska syna min bakgrund..

Har också en del kända folk i släkten, och jag misstänker att min förmodade AS kommer därifrån. ÄVen dem är valloner i bakgrunden.

[Fiction]
0

#3 Hehe, det var en gedigen släkt. Det går dessutom hand i hand med uppfattningen om att kreativitet och NPF är närbesläktat. :)

Emaljoh4
0

#2 Mina släktningar vet inte om min diagnos, och det är jag nog glad för! Flört

NaimaG
0

Jag har ingen kontakt med min släkt och min far säger att Aspergers syndrom inte existerar, han lever kvar på den tiden då han var ung och alla var perfekta och att sticka ut från mängden var tabbu. Hur min mor skulle ta ställning vet jag inte har bara träffat henne en gång i mitt liv när jag var 7 år gammal.

timmelin
0

har också vallonskt blod i släkten. enligt historien så säger dom ju att dom flesta valloner i sverige har istället resandeblod i sig.

Och om jag har det så är jag stolt.

Om man tittar på resandefolket alltså tattarna, så var dom ju kreativa. glada. spralliga mm

Och är det inte det vi oftast är när vi mår bra?

mayolica
0

Har oxå valon eller något sådant i släkten,har alltid känt mej mer hemma bland dom resande än vanliga svenson.

~ mayolica ~

[aspie]
0

Har oxå vallonskt blod i ådrorna. Vet dock inte så mkt om släkten och varifrån vi kommer eftersom jag är adopterad

Emaljoh4
0

vad är vallon?

[Fiction]
0

#11 Jag orkar tyvärr inte förklara (är så trött att jag knappt vet vad jag själv heter), men du kan läsa om vallonerna här.

Emaljoh4
0

#12 tack! Wikipedia är källan till all fakta

[Fiction]
0

#13 I agree! :)

miniimee
0

Finskt blod flyter i mina ådror, och även vallon….har aldrig heller känt mig som en svensson….