Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3816 ggr
timmelin
2010-06-10 12:41
0

Betyg.

Nu vänder jag till framförallt ungdomarna. Vad tycker ni om betyg. Något värdefullt. Eller slår det undan benen på er så ni faller när ni får ett betyg ni inte gillar?

Vuxna kan också svara, rota i eran erfarenhet. :)

Själv är jag så kluven till denna fråga. tycker väl både ja och nej.

Zaphix
2010-06-10 13:41
0

Betyg säger tyvärr inte speciellt mycket när lärare inte följer de betygskriterier som finns, så som det är nu är betyg meningslöst.

För mig är betyg vettigt på universitetsnivå, först då betyder betygen något, det är då det är meningsfullt för arbetsgivaren att titta på betygen. Och visst, gymnasiebetygen betyder något när man vill söka in till ett visst program eller kurs på universitetet, men det ser inte jag någon anledning till att det ska göra.
Intagningsprov och intervjuer är kanske vettigare, och då intagningsprov som är relaterade till de förkunskaper man behöver för linjen. Jag har inte direkt någon nytta av mina elkursen från gymnasiet om jag vill läsa samhällsvetenskap..

Däremot är betyg, ifall lärarna faktiskt följer betygskriterierna, vettigt för läraren att kunna bedöma sig själv och sin undervisning. Dessutom bra för skolan att se vad de behöver satsa på att bli bättre på.
Men då ser jag nog mer nationella prov som något mer mätbart, blir lika för alla skolor.

Jag fick bra betyg på både högstadiet och gymnasiet, men självklart kunde jag ha fått bättre, men är nöjd med de betygen jag fick.
Dock så gick jag på en skola som verkligen visade hur lite betyg egentligen säger.
En av våra lärare slutade efter ett par kurser, men satte aldrig något betyg på kurserna. Det visade sig när slutbetygen skulle skrivas, så vi fick helt enkelt frågan "Vad tycker du att du förtjänar för betyg i dessa kurser?". Plötsligt steg klassens betygsnitt en aning, alla tyckte de förtjänade MVG, såklart.

Nä, bättre att satsa på pedagogik och få upp intresset hos eleverna att vilja lära sig, och slopa betygen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-06-10 15:13
0

Ja känner också att vad läraren tycker om eleven spelar in väldigt mycket tyvärr. Är inte det skrämmande??

Zaphix
2010-06-10 15:45
0

Inte skrämmande, snarare mänskligt. Känns väldigt logiskt för mig att man gillar vissa elever mer än andra, och då spelar det nog tyvärr in i betygssättningen. I de allra flesta fall inte medvetet kan jag tänka mig, men omedvetet.

Läser man en uppsats av en elev som normalt sett presterar bra och skriver väldigt bra, då är det nog lätt hänt att man inte granskar den på samma sätt som en elevs uppsats som vanligtvis inte presterar lika bra. Man har andra förväntningar på uppsatsen redan från början.

Är ju inte direkt ovanligt att elever som är duktiga i de flesta ämnena men sämre i några få även får bra betyg i de ämnen de är sämre i, pga. att läraren ser eleven som duktig, eftersom den är så van vid att eleven presterar bra annars.

Varit med om det många gånger, en klasskompis på högstadiet fick MVG rakt igenom på alla ämnen för han var duktig och förtjänade det, men däremot var har urusel i träslöjd. Hade knappt gjort något av de saker som behövde göras för astt nå upp till ett godkänt, men ändå fick han MVG i även träslöjd. Antagligen för att han gjorde bra intryck och var så duktig på allt rent allmänt.
fast det var roligt att se hans chockade min när han såg slutbetyget i nian och fick se att han fick MVG, tror han skrattade läääänge efter det. :)

Har också varit med om sån behandling, jag har fått bra betyg i stort, men är totalt usel på de kurser vi läste inom el. Pillergöra och praktiska saker är jag värdelös på.
Men eftersom jag var seriös i skolan annars (i jämföresle med resten av klassen då..) och är smart och duktig på att prata för mig så fick jag bra betyg, trots att jag verkligen inte förtjänade det.
Men det är ju inget jag protesterade emot.. :)

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-06-10 15:53
0

Förstår att du är positiv till detta. Det gynnar ju dig.

Jag är nog av en annan åsikt när det gäller favoritserande. Jag pratar ju också konstant. Och fick hyfsat bra betyg genom detta.

Men jag ser ingen rättvisa i detta.

Vet lärare som tex har dömt syskon till bråkstakar bara för att dom inte gillade familjen !!!!!

Visst har jag också en förmåga att se positivt på saker som gynnar mig själv. Men inte i alla lägen.

Zaphix
2010-06-10 16:00
0

Jag är inte positiv till det, det är ju sjukt orättvist. Men det är ju dumt för mig att protestera när det som sagt var bra för mig. Dubbelmoral, självklart, men jag tror det är få som skulle protestera.
Men eftersom det höjde mitt snittbetyg vilket gör det lättare att ta sig in på utbildningar på universitetet så är det inte så smart för mig att protestera.

Men i allmänhet så är jag emot det helt, liksom jag är emot betyg. Betyg känns så gammalmodigt..
Jag skulle dessutom protestera om jag såg att någon fick annorlunda behandling på ett negativt sätt. Men jag föredrar att protestera mot hela betygssystemet istället. För det är det som är problemet.

För att förtydliga lite bara. :)

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-06-10 16:05
0

aha, då tänker du och jag på samma sätt.

trodde väl det, vi brukar vara lika i våra åsikter

tack

ps. jag hade ju inte heller protesterat om det gällt mig och tyvärr hade jag inte heller protesterat om min värsta ovän fårr dåliga betyg. :)

däremot alla andra

Zaphix
2010-06-10 16:15
0

Och jag protesterar inte när det gynnar andra positivt, för det känns bara fel när jag inte protesterar när det gynnar mig positivt. :)

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-06-10 20:16
0

så tänker jag med