Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5514 ggr
Emaljoh4
0

Lukta på saker

I tråden "ADD frågor" så skrev Aspie att hon hade en egenhet att lukta på saker, så jag tänkte höra med er hur ni är.

Så, hur är ni? Brukar ni lukta på saker? Vad brukar det vara isåfall?

Skriv gärna vilken diagnos du har också. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
0

Jag luktar ofta på saker.. Det brukar mest vara filtar, stearinljus, mitt hår, mina händer efter jag har tagit i pengar eller metall, och så brukar jag lukta i luften när människor går förbi mig! Tungan ute Det är säkert flera saker, men inte vad jag kommer på nu.

Jag har ADHD

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Musiken
0

Jag luktar pa allt! Sitter ofta och luktar pa mina fingrar om jag tagit pa nagot som jag gillar lukten av, och folk luktar jag alltid pa. Ar inte sa mycket for att titta pa folk, men nar de gar forbi sa forsoker jag alltid fa en flakt av dem iaf. Hade lite panik nar jag tappade luktsinnet pga inflammation i nasan da jag insag hur viktiga lukter var for mig. Har ingen diagnos, men misstanker ADHD.

[Tassy]
0

Jag luktar på allt! Men sen allergierna bröt ut känns det lite jobbigt, har fått så känslig näsa, allt luktar typ tio gånger mer minst! Förvånad inte kul om något luktar äckligt Skrikandes

timmelin
0

o jag doftar tex på mjölken varje dag för att kolla att den är fräsch.

hatar lukten av köttfärs som är rå

konstigt med dofter. inte bara goda dofter kan vara goda

tex älskar jag doften av bensin !! :)

men vi lekte jättemycket i ett big big garage när vi var små, jag och mina kompisar.

dofter och minnen hör ihop

[aspie]
0

Jag luktar inte på allt med känner däremot dofter eller odörer av allt. Det som jag särskilt gillar att lukta på är trä, speciellt nysågat trä och vissa blomdofter gör mig nästan galen av glädje.

Tyvärr är jag så syperkänslig för dofter att jag rent av far riktigt illa för det luktar för starkt av dåliga lukter, som t.ex smutsig hund eller för att inte tala om cigarettrök som gör mig sjuk och illamående samt får hostattacker som kan bli svåra o det vill sig illa. Det är inte alls kul med tanke på hur många det är som röker. Kan oftast inte ha balkongdörren öppen för att all rök kommer in i min lägenhet. Kommer väl att storkna jag och mina hundar i värmen i sommar p.g.a det

CarolaDanielsson
0

Jag luktar på/efter människor, min killes parfym gör mej yr av glädje. Luktar också mycket på mina händer, för att checka av så dom luktar mej (låter kanske konstigt) men det ska lukta på ett visst sätt annars blir jag nojig.

Min son är fanatiker men dofter!

Vi har ADHD. Jag har även Aspergers och sonen har även Tourettes..

miniimee
0

Först tänkte jag svara nej men nu när jag tänker efter så är jag nog en sniffare,en blodhund i människoförpackning. jag känner dofter, och är extremt känslig, hatar cigarettrök,spritlukt,parfymer (folk har en tendens att hälla halva flaskan på sig),har svårt för lukten av rått kött…ja listan kan nog göras lång. HAr ADHD.

[Linsenhejhej]
0

Jag luktar på det mesta. Nästan allt.
Mitt hår, mina hörselkåpor, min klocka, min kamera och så vidare.

Jag har Aspergers syndrom.

Grodan77
0

Luktar på det mesta…mina fingrar när jag tagit på något…till o med när jag städat hönshuset…min bror störde sig mycket på mig när jag var liten efterssom jag stoppade fingrarna under näsan jämt o ständigt…jag förstor inte vad han menade, men, då han sagt detta kom jag på mig själv.

När jag glaserar min keramik har jag upptäckt att de olika ämnena luktar väldigt olika…snart kanske jag kan lukta mig till vilken nyans jag har i burken ;-)

Jag tror det e en bra egenskap att vara en luktare, vi upptäcker ju skämd mat o brandrök tidigare än andra!En lukt jag Hatar är Metall!

Tack o hej!

[Tassy]
0

#9 Det tror jag definitivt på, en skarp näsa är bra!

Jag har "sniffat" rätt på två vattenskador bland annat, även en brinnande tv (hade inte börjat slå lågor än, och jag sov när jag vaknade av brandlukten! övriga kände igenting innan tv:n tog fjutt).

Jenny7744
0

Jag luktar på allt Obestämd , men är "känslig" för starka lukter ex som rökelse, mat os eller parfymer.. Vissa saker måste jag bara lukta på innan jag äter eller dricker, ex bröd, korv, leverpastej o mjölk.

Älskar också lukten av bensinSkrattande, men hatar diesel Rynkar på näsan Det är bra att kunna känna lukten av mögel/fuktskador i hus eller badrum!

Jag har ADD

coffee-girl
0

Skrev dubbelt…

coffee-girl
0

Jag luktar inte medvetet på saker för luktandets skull. Men jag är doft(över)känslig, och känner direkt lukter långt innan de flesta. En doft jag älskar är doften av första gången på våren jag kommer till min stuga, och vädrar ut vintern. Ni vet det där lite unkna som finns i gamla hus, husvagnar etc. Om den lukten har jag sen jag var liten sagt att "det luktar stuga". Glad Jag tycker om den doften trots att en bekant sa att det luktade fuktskada…

LenaR
0

#9 Röd glasyr är lätt att känna igen på doften. Eller stanken rättare sagt, luktar urk… Tungan ute

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
0

Jag luktar på mitt navelludd=p Det luktar illa.