Vuvuzelan - ADHD-vänlig?
Att det är fotbolls-VM nu har väl ingen lyckats undgå? Jag är själv ingen fotbollsfantast, men eftersom pojkvännen sitter och tittar kan jag inte låta bli att snappa upp ett och annat.
Ngt som har slagit mig, är att pojkvännen (som inte har ngt NPF) störs rejält av vuvuzelorna (de afrikanska trumpeterna) som ljuder i bakgrunden under matcherna. Jag som har en ADHD-diagnos brukar i normala fall vara oerhört lättstörd av ljud, men just vuvuzelan finner jag förvånande nog behaglig då ljudet är konstant och fungerar som en slags inramning som dränker övriga bakgrundsljud. Den verkar lugnande på mig och, till min förvåning, har jag upptäckt att jag har lättare för att somna till trumpetljudet än jag skulle ha om det var knäpptyst i rummet.
Jag vet inte om ni känner till det, men det har gjorts en del forskning på just ADHD och musikgenren noise. Noise kan översättas till "oljud" på svenska och innebär i stort sett ljud som rent generellt skulle uppfattas som obehagliga, disharmoniska och rentav störande i de flesta sammanhang och kulturer. Här har ni ett exempel på hur noise kan låta, framfört av musikgruppen Merzbow.
I vilket fall som helst, påstås det att personer med en koncentrations- och uppmärksamhetsproblematik tillika ADHD-diagnos, kan uppleva en förhöjd koncentrationsförmåga och på så vis prestera bättre under inverkan av noise/brus. Detta får mig att dra paralleller till vuvuzelan, som tycks upplevas som mer eller mindre störande av de neurotypiska personer jag har diskuterat saken med.
Min fråga är då: Du som har problem med bristande koncentration/uppmärksamhet, hur upplever du vuvuzelatrumpeterna? Tycker du att de är störande, eller instämmer du med mig i att de faktiskt underlättar koncentrationen och har en lugnande inverkan?
Trumpeterna har jag inte hunnit utforska, men noize lyssnar jag på i perioder. 
När jag sover har jag min luftrenare typ 20cm ifrån örat, som monotont står och väser/surrar. Sätter den inte i tyst läge. Däremot klarar jag absolut inte högfrekventa ljud som typ en TV i stand-by eller en datorladdare som är sliten och tjuter. Då river jag tussar ur håret!
Noise gillar jag, vuvuzelorna gör mig tokig. Men jag har ingen diagnos, bara misstänker, så jag kanske inte ska säga något.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Just det, ett av mina koncentrationsknep är att ställa radion mellan två stationer, så man får minst två kanaler plus lite brus. I love it!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#2 Du är givetvis välkommen att yttra dig i frågan även om du inte har en konstaterad diagnos på pappret.
Detta är som sagt bara spekulationer från min sida och jag tyckte att det kunde vara intressant att ta reda på hur ni övriga på forumet reagerar på trumpeterna.
#3 Spännande! Det är definitivt värt att testa. 
Kollar absolut NOLL av fotboll så jag kan inte säga hur jag känner för dessa trumpeter. Har bara läst/hört att de flesta verkar reta sig på dem och att det är prat om att de ska förbjudas pga det
Fotboll är nog det jag är minst intresserad av utav allt som finns i världen (eller nu ljög jag, ishockey är nog på samma nivå). :)
Men kanske ska slå på nån match bara för att höra dom omtalade tutorna.. Jag tål inte oljud annars, barnskrik får mig att vilja dö, men skulle ju vara väldigt intressant om de där tutorna skulle vara behagliga. :)
#6 Jag är precis lika ointresserad av fotboll jag, men har man en fotbollsintresserad pojkvän så har man…
Det går inte direkt att undgå fotbollen och man trängs två pers i en liten etta. 
Vad gäller förbudet av vuvuzelorna, kom de dock fram till att ngt sådant förbud inte kommer införas. Till min förtjusning, kanske bör tilläggas, eftersom trumpeterna är det enda jag gillar med detta fotbolls-VM. 
#7 Jag är likadan, jag; tål inte småbarnsskrik eller diverse oljud. Faktum är att jag är hyperkänslig för ljud öht. Och fotbollen i sig bryr jag mig inte om alls… 
#9: Jag med, pallar inte ljud. Förutom min dators tysta susande. Kan inte sova om datorn är avslagen.. Har alldeles för lång uptime..
Usch, jag orkar verkligen inte heller med barnskrik. Det knyter sig i hela mig då och jag får lust att skrika HÅLL KÄFTEN! Men det inser jag ju givetvis att man inte kan göra tack och lov

Håller också med om det här med barnskrik eller gnäll, det gör mig galen och jag blir asförbannad inombords
*skäms*
Samma ilska känner jag om det åker förbi t ex motorcyklar el liknande som "brummar" vrålande högt när de ökar farten och åker iväg. Det händer t.o.m. att jag skriker till i ren frustration 

Lyssnade på det du länkade till och fy för den lede vad jag led!! Vilka avskyvärda ljud =(
Jag är extremt ljudkänslig, har ADHD/Aspergers
Det enda ljud jag kan komma på nu som jag kan njuta av är vågskvalp! Då kan jag nästan somna =)
#13 Jaaaa, vågskvalp är något av det underbaraste jag vet att lyssna till 
Jag måste ju självklart lyssna en gång till bara för att se om jag reagerar lika dant och ja det gör jag. Känner mig nästan rädd och tänker på någon obehaglig skräckfilm eller något. Skulle aldrig vilja lyssan på det där annars förutom i syftet att prova och se vad jag tycker.
Hatar vuvuzelorna. Jag tycker om tystnad. Inte bisvärmar. Usch.

Lyssnade på länken nu och blev störtirriterad direkt för att jag inte kunde urskilja ljuden från varandra, lät precis som mitt emellan två radiokanaler…är också ljudkänslig….men jag föredrar faktiskt vuvuzelerna, dom är behagliga och jag störs inte det minsta av dom. Skulle lätt kunna somna till dom. Härom kvällen så satt jag faktiskt och läste medan sambon kollade på en match, och till min förvåning så kunde jag koncentrera mig :)
vuvuzelerna störde mig jättemycket i början, nu hör jag dom liksom inte när jag kollar på fotbollen. bara om jag går ut i ett annat rum. men det gör jag ju inte fotbollstokig som jag är 
ljudet av noise gillade jag inte. Men däremot när jag pluggade kunde jag inte ha det tyst för då kunde jag inte koncentrera mig.
lyssnar gärna musik högt högt i bilen, och då är jag allätare utan jazz, opera och dansband. det hatar jag
gillar att höra ljuden av motorvägen i fjärran. en mc som drar förbi huset i sommarnatten.
ja sådana ljud
men inte oljudet som jag upplever noise som
# 19 Lite OT i tråden men varför får du conserta redan innan diagnos?
Till mig sa hon att sen när du är utredd och om du har det så får du medicin så du mår bättre.
# 21 Ja det är just det jag undrar. Varför får vissa förtur? Hade ni väldigt stora uppenbara problem?
jo det var en väldigt kunnig överläkare psykiatriker som tyckte att varför gå och vänta på utredning när problematiken tyder så väl på ADHD.
pratade med neuropsyk och under utredningen kan man ta Concerta under vissa delar men inte under vissa dagar. beroende på vilka tester man ska göra.
ett nytänkande bland kunniga psykiatriker
och det nytänkande gillar jag
har aldrig mått så bra som nu