remisstid i Lund, BUP eller vuxenpsyk?
Hej jag har en som som fyller 18 år till hösten och jag försöker trycka på en ADHD utredning då han har flera symptomer och har självmedicinerat sig med droger. Under förutsättning att han är drogfri, hur ser hans chanser ut för att bli utredd? är det någon som vet hur väntetiderna ser ut? Är det skillnad på väntetiderna på BUP och vuxenpsyk…?
Sen har jag läst om att man kan bekosta en utredning själv…nån som vet hur mycket det handlar om? Kan inte försäkringsbolaget gå in o betala om man är sjukförsäkrad?

Det där med utredningar är så olika från landsting till landsting och från ställe till ställe.
Jag som till hör till samma landsting som Lund.
Blev remiterad från min husläkare till psyket här i Helsingborg.
Dit jag kom inom 3 månader som vårdgarantin kräver då gjordes ett samtal om min besvär och en muntlig test.
Både jag och min läkare blev i frågasatta nyttan med denna utredning och får säga att jag blev väldigt illa bemött detta första besök.
Där dom ifrågasatte varför jag skulle utredas om jag nu klarat mig i 45 år så ansåg dom att det inte behövdes göras ngn utredning.
Men efter detta besök så skulle denna läkare på psyk gå igenom resultatet med sina kolegor och efter ytterligare ca 3 månader så fick jag beskedet att en utredning skulle göras.
Sedan var det ca 6 månaders vänte tid till nästa besök där jag fick träffa samma läkare igen och nu en massa skriftliga formulär som jag skulle fylla i.
Men denna gång blev jag betydligt bättre bemött.
Dessa papper visade också på ADHD så då skulle jag även träffa en psykolog för en bedömning och ytterligare ett par månaders vänte tid opch ytterligare läkare besök.
Även psykologen gjorde bedömningen ADHD och det resulterade till ytterligare en remiss till Neuropsyk för en ADHD utredning.
Neuropsyk godkände remissen ochj medelade mig att dom hade ca 2 års kö för en ADHD utredning.
Under den tiden jag stod i Kö skulle jag vara drogfri och alkohol fri och fick gå på ständiga kontroller så att jag var drogfri eftersom jag självmedicinerade när jag var yngre.
Men under dom senaste åren missbrukat läkemedels som skrivits ut av läkare.
Så därför dom satte kravet på drogtest vilket inte alla behöver göra.
När jag stått i kö i 18 månader så gjorde man om vårddistrikten i våran komun och jag hamnade i ett nytt vård distrikt och fick då beskedet att min remiss inte längre gällde.
Utan att det nya vårddistriktet skulle skicka en ny remiss.
Då remiterades jag i stället till en privat öppenvårdspsyk avd.
Som var godkända hos försäkringskassan och här var det lite skillnad från första läkar besöket och besöket hos psykologen till utredningen var klar och jag fick min diagnos så tog det 3 veckor.
Så stor skillnad från den offentliga vården där utredningen pågått i nästan 3 år utan att bli färdig.
Till den privata kliniken som tog 3 veckor och det kostade mig inget extra eftersom denna privata klinik gick under försäkringskassan.
Eftersom din som fyllt 18 år så tillhör han inte längre BUP utan han får söka hjälp hos Vuxenpsyk i stället.
Lasse
tack för svar.han är inte 18 än utan jag misstänker att vi har fördel av att söka remiss nu, innan han blir 18.Detta med privat klinik var intressant, att det ska vara sån skillnad! Positivt att läsa om allas olika inlägg där det har varit en betydelsefull skillnad efter en utredning och en diagnos!