Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2862 ggr
[Varulv]
0

Hör som en tok

Sedan jag fick min AS-diagnos, så har jag fått klart för mig något, jag aldrig tidigare har varit observant på.

Jag hör nämligen som en tok! Hur dådå, undrar säkert många.

Jo jag kan te ex höra: "Fu lömban gelej" när min sambo i själva verket ropar: "Nu börjar teven!" Och sådana saker.

Är någon mer som hör så?

Cool

NaimaG
0

Yes och ibland inte alls.

[Tassy]
0

Japp. Jag hör ofta helt galna saker.

HannaM
0

Jag hör vad jag "vill" höra. Dvs när jag tänker på saker så blir allt jag hör kopplat till det…

[Tassy]
0

#3 Det känns också definitivt igen!

[Fiction]
0

Nu fick jag allt en tankeställare… Det där låter PRECIS som jag!

David
0

Tänk om det är så att det hänger ihop, för jag känner absolut igen mig. Hör dåligt, och när jag väl hör något så är det som i ditt exempel.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

Jag kan oxå känna igen mig faktiskt. Det är många gånger jag varit tvungen att fråga om igen vad personen egentligen sa. Eller så säger jag ofta efteråt-Jaha, jag tyckte du sa si eller så

miniimee
0

Säger som #3, jag hör det jag vill höra, ibland är jag lite för snabb och hittar på ett eget avslut på en mening eller ett ord….det kan bli så fel ibland, men även roligt Skrattande

coffee-girl
0

Det där med att höra som jag vill… Det kan ju bero på att jag har en lättare hörselskada, men jag har insett att det inte är hela sanningen. Däremot nåt jag har haft lätt att skylla på inför både mig själv och andra när jag inte har lyssnat.

Men jag hör det jag vill höra, det sa redan mina föräldrar. Och att jag hör det jag inte ska, t.ex. när en annan vuxen tipsade mamma om hur man tömmer spargrisen utan nycklar… Eller när pappa stod med en kollega och pratade arbete, och kollegan sa (jag minns inte vad det var för sammanhang) att "Ja det där är ett j*a system!" Jag lilla skitunge flikade snabbt in att "Systemet brukar pappa gå till och handla!" Tungan ute

[Varulv]
0

#9 Ha haha ha! Den var bra!! Skrattande

Men det är rätt typiskt även för mig - i vissa avseenden tycks jag ha en extremt bra hörsel - exempelvis kan jag höra min sambos mobiltelefon ringa när hon lagt den ifrån sig i ett avlägset rum - och hon själv inte hör den! Detta används då "emot" mig så tillvida att hon inte riktigt tror mig när jag frågar henne om hon sa "bävern bygger så åtlöjen"? (när hon egentligen sa: "pläden ligger på fåtöljen"). Då kan jag anklagas för, att jag "hör bara när det passar".

Detta, att man både hör bra och inte bra kommer sig förmodligen av, att denna sorts hörselperception har med tolkningen i hjärnan att göra och således inte med själva örats funktion.

#1 Intressant det du säger att du ibland inte hör alls. Min psykiater skrev det i ett utlåtande, att jag ibland inte hör alls. Det var helt nytt för mig. Man kan ju själv inte känna till det man inte hör!