Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2522 ggr
brunett
0

Nu förstår jag

Långt om länge har läkarna fattat varför hela mit liv alltid varit upp och ner.

Ska in för utredning.Gud vet hur lång tid jag ytterligare ska vänta *suck*

Jag har liksom redan väntat halva mitt liv. Är så trött på allt.har även fibromyalgi och en duktigt utsliten rygg,höft och knä. Kan det vara för att man alltid stressat runt och aldrig tagit hand om sig själv?

Ge mig gärna tips inför läkarbesök tex om hur det går till erl likn.

[aspie]
0

Hej och välkommen brunett Glad

Många brukar tipsa om att man ska skriva ner så mycket som möjligt om hur man mår och funkar inför läkarebesöket/utredningen.

För min del gick det till så att jag själv bad om en utredning och fick komma och göra en "förtest" som visade att jag troligen hade ADHD och "nåt mer" så jag sattes upp på kölistan för utredningen.

Fick vänta i ca 3 år (tror jag det var). Då flyttade de över mig från NP enheten till vuxenpsyk och då gick oxå min utredning snabbare.

Strax före jul fick jag mina diagnoser Aspergers och ADHD.

Det är väldigt jobbigt och svårt att behöva vänta länge på utredning. Känns som om man väntat hela livet som du skrev och så ska man kanske behöva köa i flera år på detta.

Jag har oxå fibro vilket fler av oss verkar ha.

brunett
0

Tack Aspie för ditt svar.Jag är inte förvånad att fler har värk för man är ju i farten från morgon till kväll.Åtminstone var jag det fram till för några månader sen.

Jag funderade också på om det går fortare om man är inlagd.Men herregud fick du vänta 3 år.Även det är ju helt snett.man slits ju varje dag i sin ångest och gud vet allt *suck*

mayolica
0

Jag upptäckte för några år sen när min son fick diagnos,att det verkade finnas en koppling mellan ADHD och Fibromyalgi,innan viste jag inte riktigt vad ADHD var.

Då jag har fibromyalgi själv sen många år la jag plötsligt märke till att samma mönster återkom i många familjer, kombinationen mamma med fibromyalgi son med ADHD verkade finnas lite för offta för att bara vara en slump? Märkte oxå att flera av symptomen var väldigt lika i båda diagnoserna,mycket var så lika att det faktiskt skulle kunna vara samma sak. Det som skilde sej är väll att fibromyalgi mer präglas av smärta och offta utbrändhet,så brukar det inte vara vid ADHD även om det kan förekomma.

Många med adhd och liknande som inte vet om det försöker anpassa sej till ett "normalt" liv,ta hand om en familj sköta ett hem arbete och allt annat som bara verkar flyta på utan ansträngning för andra. Man kämpar offta väldigt hårt för att få vardagen att funka,men offta får man inte riktigt ihop det ändå. Många känner sej misslyckade och odugliga,förstår inte vad som är fel känner sej stressad och mår dåligt. Till slut blir allt bara för mycket och risken blir stor att bränna ut sej och/eller utlösa fibromyalgi. (obs.fibromyalgi kan utlösas av flera olika orsaker och  behöver givetvis inte ha något med neuro-diagnoser hos alla som har det)  I mitt fall såg jag tydligt hur det var,då var det som att saker föll på plats.

~ mayolica ~

[aspie]
0
#2 Tror inte det går fortare om man är inlagd, en kanske de gör ett undantag. Det beror nog på lite vart du bor och hur gammal du är. Ungdomar och barn prioriteras och gamla får vänta. Hade jag inte fått byta till vuxenpsyk så hade jag säkert fortfarande stått i kö