Kognitionssimulator
Jag vill tipsa om denna sajt, där man kan aktivera ett filter som gör att man kan få möjligheten att uppleva hur det är att ha antingen Dyslexi, AS eller ADHD i en fiktiv skolmiljö.
Kanske kan kognitionssimulatorn få vår omgivning att förstå dessa funktionshinder bättre?
Redigerat medarb:
"Här är även en länk till sidan där simulatiorn finns:
"
Hm, jag gick in på sajten tre gånger och webbläsaren kraschade tre gånger. Fler som råkar ut för det? Jag använder Mozilla.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#1 Underligt… :/ Jag har Google Chrome som webbläsare och för mig funkar det som det skall.
Nu provade jag en gång till, men den kraschade igen. Jag får prova imorn med en annan webbläsare!
Vad tyckte du då, Fiction, lärde du dig något om andra funktionshinder? Det såg intressant ut, det jag hann se! 
#3 Jag har ju själv ADHD med Aspergerdrag och kunde därför känna igen mig i båda dessa, så för mig var det inget nytt där. Och Dyslexi har jag sett på så nära håll, att jag kan säga att jag visste ungefär hur det skulle vara innan jag testade simulatorn.
Jag lät dock min bror - som är neurotypisk - prova på ADHD-simulatorn och han tyckte att den var extremt irriterande och fick ont i huvudet. ;) Han utbrast "kan de inte bara hålla käften!" när det blev för mkt störningsmoment i omgivningen, vilket fick mig att fnissa till eftersom det är exakt så jag brukar säga när jag tycker att han väsnas för mkt om jag försöker koncentrera mig på ngt. Så han lärde sig uppenbarligen ngt iaf. 

För mig gick det inte heller något vidare att få det att fungera, den ville ha ny shockwaver men det hjälpte inte att jag laddade ner senaste, den sa samma sak.

#6 Jag instalerade och använder firefox…
Jag har oxå firefox. Det funkade för mig.
Otroligt så irriterande och igenkännande det var både med AS och ADHD. Jag blev så irriterad att jag ville slå sönder nåt. Precis som jag minns att det var i skolan och som det är på andra sammankomster. Så himla bra normala människor måste ha det i skolan. Så lugnt och skönt som det verkade vara
Har inte fått den att funka på varken firefox eller explorer

#7. Okej konstigt :/
#8 Ja, eller hur?!
Jag kan inte låta bli att tycka att det är smått underhållande när neurotypiska personer reagerar precis som jag brukar göra i vardagen när de utsätts för simulatorn. 
För att citera en kompis till mig: "Jag förstår inte att du kan hålla dig så glad för det mesta om det är såhär du upplever det, själv hade jag flippat på folk i parti och minut."
ha ha ja det skulle vara kul att testa detta på NT vänner och se deras reaktion. Jag lade ut länken på min facebook sida. Får se om någon NT svarar på det. Hoppas det i varje fall. Tror nog alla NT skulle säga samma sak som din kompis.
Inte konstigt att man kraschar ibland egentligen eller hur?

#13 Den funkade inte i Firefox för mig heller, men testade explorer ochh då funkade det! *tummen upp*
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nu har det fungerat… blir visserligen sjösjuk av åkandet fram och tillbaka med bilderna… Men det blir jag ju av tvspel också=p
#15 Jag jag hoppas ocskå att det ska ge mer förståelse med simulatorn för NT om oss med npf
För mig kraschade det också, har firefox
ursäkta men vad är kongitionsgrejjen för något?
#19 Det är ett program som funkar ungefär som ett datorspel och som skall visa hur det är att ha exempelvis ADHD, Aspergers eller Dyslexi.
Tänk dig ett datorspel där din "gubbe" har ADHD och sitter i ett klassrum och upplever miljön i klassrummet på samma vis som en person med detta funktionshinder skulle uppleva det. Det används alltså för att visa personer som inte har ngt funktionshinder hur det är att sitta i ett klassrum om man har ADHD, Dyslexi eller Aspergers.
#18 Med IE fungerade det för mig.
Tyvärr är min uppkoppling för seg för ett så tungt program, så jag iddes inte mer än att köra diktamen utan filter.
Och jag måste bara säga - jäklar vad glad jag är att jag inte går i skolan! Diktamen måste ju vara tortyr för hela klassrummet fullt? Snabba elever sitter och skriker inombords över att det tar sån tid, och långsamma kämpar febrilt för att hinna med… Gruvligt!
Jag tror jag har IE också, så jag kan försöka att testa med den istället för FF…
Lite nyfiken på det där
Tittade en stund på den första med ADHD,den visade hur det är i ett klassrum i en skola. Men jag förstår kanske inte riktigt vad det var man skulle reagera på? Kan det vara något med att alla gick omkring med vita maskar för ansiktet?
För övrigt var det väll som det offta brukar vara i ett klassrum när man går i skolan.
~ mayolica ~
#23 Först ska du göra lektionerna utan att trycka ner någon knapp, dvs för en NT elev.
Sedan trycker du ner ADHD knappen och aktiverar ADHD filtren (det sker automatiskt när du trycker ner ADHD knappen) Och gå igenom lektionerna som en ADHD-elev med koncentrationssvårigheter.
Sist aktiverar du AS och kör lektionerna som en AS elev med fokuseringssvårigheter, tvångstankar, ljudkänslig och fvårt att avläsa ansiktsuttryck (maskerna).
Du kan titta hur det är att ha Dyslexi också.
Och vill du ha det riktigt tufft aktiverar du AS + ADHD filtret samtidigt. Så har jag det i skolan… Nu kanske folk äntligen förstår varför man inte orkade. 
Hoppas du förstår.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#24 Jo då jag vet mycket väl hur det är att inte orka med skolan,det är visserligen längesedan nu. Men jag tillhör ju oxå dom som inte orkade med ,gick knappt något alls av högstadiet mer än lite av första terminen i sjuan så jag fick inget slutbetyg från nian.
Ska testa med att göra så som du beskriver när jag har tid,kan vara intressant.
~ mayolica ~
#26 verkligen.
~ mayolica ~
Puttar för crix 
Puttar upp
Åh herregud! 
Allra värst tyckta jag normalläget var, jag höll på att bli galen! ADHDn var igenkännande, men inte riktigt rätt. Däremot AS-läget var behagligare, det var mycket lättare att härda ut. Skönt med maskerna. Däremot ljudet, fy f*n! Vilken plåga! Ville bara klippa till alla som väsnades, främst den som tuggade tuggummi.
Det pulserande lätet (hjärtslag?) i AS-läget hade en lugnande effekt på mig. Likaså att titta på kartan och fågeln. Resten var bara äckligt stressande.
Såhär efteråt sitter jag och ryser och tycker det är fruktansvärt obehagligt, vet inte varför. Blev bara så definitivt… AS-simulatorn var precis jag.

Nu har jag med gjort kognitionssimulatorn!
Jag kände igen mig en del i ADHD och AS-filtren, men inte helt. Däremot de filter som simulerade perceptionsstörning, splittrat fokus och hyperfokus var jag! Jag har alltid kunnat ha hyperfokus en liten stund, sen splittras mitt fokus om det inte är nåt jätteintressant jag håller på med. Men är det tillräckligt stimulerande så stänger jag av allt, så folk får väcka mig t.o.m. om det brinner! Mitt fokus kan aldrig vara lagom, om man säger så.
Kanske jag ska berätta att under tiden jag höll på med simulatorn, kom jag plötsligt på att "Javisstja, jag höll ju på med ett dataspel!", och fick tvinga tillbaka fokus från nåt roligt jag såg i trädgården. Alltså min egen trädgård… Tur jag kan ta mig själv med humor! 
En fråga till er med AS
Hör ner era hjärtljud hela tiden?
för det var väl det som hördes i simulatorn.
Kände igen mig så i ADHD bla skrattade jag när fåglen var utanför fönstret. minns många timmar när man kunde vara tyst ( var ju inte så ofta) men då man kollade ut på skolgården och storgatan utanför för att kolla bilar , bussar mm
det var ju mycket roligare
#35 I simulatorn menar du? Jag vågar inte prova för jag blir så fruktansvärt illamående av ljuden och allt i den där filmen. Det blir ju så att allt blir förstärkt för oss. Jag menar, har vi svårt med ljud och synintryck annars så blir det bara värre.
Har inte lust att få svimkänslor, ångest och nästan kräkas.
I verkligheten. Så fort någonting stressar mig hör jag mina hjärtljud (eller tja, svårt att förklara.) Har nog rätt ofta hjärtklappning och så när det blir jobbigt.
Simulatorn funkar bäst i Firefox. Kör den inte i Internet Explorer.
Nja, ibland hör jag typ hjärtljud men inte alltid
Ska prova med Google Chrome och låta mina döttrar som är NT testa den för att öka förståelsen för mej (ADHD/Asperger) och sonen som har grav