Aktivitetsersättning funktionshindrad
Kan man söka aktivitetsersättning fast man har sjukpenning? Nu syftar jag på aktivitetsersättning för funktionshindrade. Anledningen till att jag frågar är för att kommun skrivit på boendestöds ansökan om att jag sökt aktivitetsersättning fast de viste att jag är sjukskriven och har sjukpenning, givetvis påpekade jag att jag inte sökt något sådant. Men kan man göra det?
Nej, sjukpennigen går över till aktivitetsersättning från brytdatumet du har sökt ifrån, om du har sökt.
Har du aktivitetsersättning har du rätt till bostadstillägg beroende på hur mycket du och din sambo tjänar. Aktivitetsersättningen finns dels som garantiersättning och inkomstgrundande.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 aha ok. Ja jag behöver ingen aktivitetsersättning, jag har ju ett jobb. 
#2 De e bra.
Vad jobbar du med i vanliga fall? 
#3 Lokalvårdare
#4 Det är väl ett ganska fridfullt yrke. Kanske inte ergonomiskt, men jag kommer ihåg att jag alltid gillade lokalvårdarna som jobbade på skolan när jag gick i skolan. De var som jag, sa inte så mycket, annorlunda på något sätt, utanför allting annat.
DVS för mig, någonting positivt.
#5 Lokalvårdarjobbet är ett bra jobb. Man ingår i en stor krets och har ett stort ansvar. När jag jobbade heltid var jag arbetsledare och ansvarade också för öppning och organisation på en restaurang. Hade då 6 personer som jobbade under "my command" så att säga.
#6 Är det pga ditt funktionshinder som du nu är sjukskriven?
#7 Japp. Jag blev för pålastad med saker och nertryckt av en arbetskollega.
#8 Jag jobbade i reception på Vårdcentral när jag gick in i väggen och blev sjukskriven, så var jag sjukskriven tills kontraktet löpte ut och därefter pluggade jag lite olika kurser, hoppade på arbetsmarknadspolitiskt program, blev sjukskriven därifrån, fick min diagnos och ansökte om aktivitetsersättning. Nu behöver jag inte tänka på några papper för att säkra min ekonomi förrän sommaren 2012. Det känns skönt. Blev trött på dessa hattiga sjukskrivningar och hålla reda på dem.
#9 Så här långt vet jag att jag är sjukskriven hela året ut eftersom jag har problem även på jobbet pga mina funktionshinder och behöver arbetsstöd vilket det kan ta tid att få. Plugga har jag försökt tidigare på universitetet men jag blev utkasstad just för att jag inte kan hantera den påfrestningen och saknar koncentrationen. Mitt jobb har i alla fall tålamod och inväntar mig tills jag är bättre för de vill ha tillbaka mig just pga min skicklighet och noggrannhet.
#10. Det låter som en härlig plan. Nä, pluggandet gick inget bra. Liksom allting annat innan jag fick min diagnos och började inse mina begränsningar.
När fick du din diagnos?
#11 Oj oj, tänk den som visste det. När jag var yngre (gick i 7e klass) skickades jag på utredning, fick där konstaterat AS och inlärdningsstörningar. Vid äldre ålder när jag träffade flertalet kurratorer så sades det att jag har AS, ADHD och möjligen Borderline. Idag hos min kontaktperson har jag garranterat AS, ADHD och DCD men eftersom mina gamla utredningspapper från annan kommun är spårlöst försvunna och återfinns ingenstanns (min journal är utspridd lite här och var) så tvingas jag nu göra om hela utredningen med start om 1 år.
Jag kommer utredas för AS och ADHD och möjligen DCD också men min kontaktperson säger att jag har det för det märks.
#12 Ah, men känns inte det rätt okej, jag menar det kommer ju nya termer hela tiden. Vet du, jag hade en massa Borderline problematik som försvann när jag började leva efter mina AS begränsningar. Det enda som finns kvar är separationsångesten, men det är snarare AS-ångest över att inte vara förberedd inför en förändring.
Och ADHD dignosen fanns väl inte för 10 år sedan? Fast då borde du ha fått en DAMP diagnos då för ADHD+DCD =DAMP.
Jaja, hur som helst är det bästa med en utredning att man får anpassad hjälp.
Du skriver så duktigt, du kanske kan skriva om din utredning sedan under Personliga berättelser, eller skriva en artikel om hur en utredning går till? Vi har ju många som frågar om hur en NPF-utredning går till, men bara om du vill förstås. 
#13 Ja jag återkommer väll med det om 1 år. 
Vad min kontaktperson sagt till mig så kommer jag pga mina stora svårigheter få en mycket omfattande utredning, bara AS utredningen skulle ta cirka 2 timmar/gång.
Anpassad hjälp har jag ju redan nu så som boendestöd osv. Väntar just nu på att flytta till en mer handikappsvänlig bostad.
#14 Det låter skönt att det blir ordentligt gjort.