Undrar inför utredningen
Kanske jag bara är överkänslig som vanligt, men jag är orolig för allt jag har hört om npf-utredningar, som jag inte vet om jag ska ta på allvar. Så nu vill jag höra erfarenheter på gott och ont så att jag vet vad jag ska lägga krut på att försöka komma förbi, och vad jag ska glömma bort att oroa mig för!
Föreslås man verkligen ibland att bli av med körkortet enbart med stöd av diagnosen, om man får en ADHD-diagnos?
Hur stor är risken att bli utredd men "bara" erbjudas stabiliserande medicin för humöret, och ev. psykoterapi, för att man har klarat sig i 40 år och "verkar så duktig så att det säkert kommer att bli sååå bra ändå!". De sakerna vet jag redan att de inte hjälper!
Och så detta med att man vill ha kontakt med anhöriga för att kartlägga hur barndomen såg ut. Jag har ingen anhörig som jag har känt sen jag var liten, som skulle kunna bekräfta min uppfattning. Gamla lärare från skolan vet jag inte ens om de lever, men gör de det så kan jag inte räkna med att de minns just mig av alla ungar…
Berätta nu, ni som vet!
- Redigerat 2020-10-23 11:00 av Niklas
Här kan du läsa lite om Körkort och ADHD
http://bokstavsfolk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=427ae17f-c2fb-462d-a844-5737983bec52
Jag fick ju min diagnos före jul och har bra fått Ritalin och ingen annan hjälp för min ADHD (är 50+). Men man kan ju få hjälp via SoL och i vissa fall även via LSS men det är nog ovanligare.
Jag hade heller inga anhöriga som kunde berätta hur jag var när jag var liten. Fick berätta så gott jag kunde och själv kom ihåg och det gick oxå bra
Här kan du läsa ännu mer om Körkort och ADHD lite mer utförligt
http://bokstavsfolk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4b55fe6a-20c0-4ea9-a3f2-cede8776814c
Själv har jag haft Körkort i över 30 år och har sen jag fick diagnoserna Aspergers och ADHD inte hört något om att jag inte får ha kvar det.
Min dotter tog Körkort 1år innan hon fick dianoserna Aspergers och ADHD. LSS gjorde en anteckning om detta men hon får ha kvar sitt Körkort.
Det beror nog på hur allvarlig ADHD man har och hur medicineringen fungerar på om man ska få ha Körkort eller inte. Läkarintyg krävs nog oxå

Det är nog inget som sker per atomatik att de tar körkortet men vissa medicioner är kanske olämpliga att köra på.
Är man oansvarig i trafiken pga av sin handikap kan de säkert dra in det men då måste de ju kunna visa att man är det.
Man behöver ingen som berättar om barndomen men om det finns är det ju bra. Säkert gör de olika på olika ställen, men jag behövde inte det!
Det är läskigt och känns farligt och man tror att nu ska de ta barnen och behandla en som en galning eller vad det nu är mnan är rädd för
men om det inte finns någon uppenbar anledning händer inte det man är så rädd för…
Jag diskuterade saken med min läkare och vad jag har förstått, kan de inte dra in körkortet för en person som blivit diagnostiserad med en NP-diagnos. Om man däremot redan har en diagnos och får för sig att man skall skaffa Körkort, kommer det att krävas ett läkarintyg som verifierar ens lämplighet som förare. Det skall tydligen räcka med att man svarar bra på medicineringen för att man skall få ett sådant intyg.
Vad gäller adekvat medicinering för en eventuell ADHD-diagnos, är detta ngt jag tror att du kan kräva. Detta borde rimligtvis erbjudas dig när utredningen väl är klar och du har diagnosen svart på vitt. Jag tror inte att du behöver oroa dig för detta heller, mao.
Angående anhörigintervjun som ingår i utredningen, är den självklart önskvärd men inte det enda utlåtandet baseras på. När jag gjorde min utredning, förberedde jag min psykolog på att det bara fanns en person i livet som var tillgänglig för intervju - min mamma. Min mamma har dock världens sämsta minne och är dessutom karriärskvinna, så hon var sällan närvarande och fick inblick i hur jag var som liten. Mao var intervjun med henne så gott som värdelös. Men jag fick min ADHD-diagnos ändå.

Tack för era svar, nu vet jag lite mer om det jag var orolig för. Men jag kommer säkert att ha fler frågor medan jag väntar på att komma till utredningen. 
#5 Du är välkommen med alla frågor du kan tänkas ha, ingen fråga är för tokig eller dum. Lycka till!