För att få diagnosen Dyslexi krävs att man har svårigheter med att både läsa och skriva, då dessa två går hand i hand. Har man det ena har man också det andra brukar de säga.
Jag däremot som har AS har inga problem med att skriva. Tvärtom. Jag älskar att skriva! Det är mitt liv! Men har svårt att förstå helheten av en text jag läser. Det beror på att min språkförståelse är nedsatt, vilket är vanligt vid AS.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
ja alltså det är inte så att jag inte förstår texten jag läser, utan att allt flyter ihop så jag tappar bort mig vart i texten jag är.
Alltid när du läser? Även när du läser en text du har skrivit?
Det spelar ingen roll, text som text.
lättast att läsa är det när det är "luft mellan raderna, så som jag skriver nu.
kompkt text utan några uppdelade stycken etc, den är bara att glömma om man inte markerar den så man kan läsa rad efter rad.
Har du kollat synen? Det kan faktiskt vara så att du har en liten skelning på ena ögat som gör att du får detta problem.
Jag har en liten skelning, men inte jättemycket och behöver därför inte glasögon. Jag får utskrivet om jag vill då jag har läkarremiss på att hämta ut specialanpassade glasögon.
Jag kan få ögontics och det känns som om saker flyter ihop om jag försöker koncentrera mig på något smått. Jag får blinka hårt, gnugga mig i ögonen och skaka på huvudet för att "lugna ner" ögonen.
Har dålig syn och har haft det sedan jag var liten. Har inte haft någon skelning dock.
ja jag har aldrig haft några problem med rättstavning/svenska överlag. När jag skriver fel på nätet är det för att jag är för snabb ibland och inte trycker ner tagenterna ordentligt.
Känner också att det blir värre när jag är trött.
Då är det inte dyselxi du har