Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 5398 ggr
Winta
0

ADD frågor

Hej! Jag är ny här hos Bokstavsfolk. :) Sen april 2010 fick jag diagnosen att jag har ADD även det fortfarande är nytt för mig och fått läsa om en del massa plus en annan forum. det är bara bra om man provar på olika ställen här på nätet… att få en större persektiv kan man säga.

Ni får gärna svara på frågor om ni har lust?

1. Brukar ni tänka hela tiden? som torktumlare? även också på lugna stunder eller när ni är ledig för en dag o bara vara.

2. Hur är era relationer med vänner, familj och bland annat?

3. Har ni socialproblem? Det sägs att det är lite olikt där..

4. Hur för sömnen på nätter?

5. Blir ni lätt sårad om någon kritiserar dig och kunde ni säga i från tillbaka eller känna sig tom och sen när det är över så ältar man över det hemma.

6. pillar ni för det mesta… håret? på saker? osv… är det koppling till ADD?

7. Depression? gjort nåt dumt som man ångrar över sen?

hmm…tror det får räcka innan det blir för mycket :)…

HannaM
0

Jag har ADHD så det är ju inte helt samma men väldigt nära så jag svarar ändå.

Ja, jag tänker konstant, inte alltid jag kan få fatt i det som snurrar men det är alltid aktivitet därinne.

Relation med familj och vänner är… hmm. Både bra och svårt. Ibland kommer mina problem ivägen och det kan bli lite tjurigt och jag kan vara speciell men på det stora hela så fungerar det bra med folk som jag verklgien lär känna och som accepterar mig som jag är och där jag accepterar dom som dom är.

Jo, till viss del sociala problem. Jag blir så matt i miljöer där det rör sig mycket folk att jag kan verka inbunden eftersom jag inte orkar hänga med. Det är så mycket intryck som far runt i hjärnan att jag inte orkar med annat. Jag har också svårt att behålla vänner, har en tendens att "glömma" att höra av mig, det kommer inte naturligt för mig. Kan ha svårt att vara lagom i en del sammanhang. Sen är jag inte överdrivet förtjust i folk i allmänhet heller men det är väl en annan femma.

Sover gör jag när jag somnar tack och lov. Vet inte om jag har insomningsproblem eftersom jag av olika anledningar ofta sitter uppe tills jag är så trött att ögonen går i kors och då brukar jag slockna rätt bra när jag väl kommer i säng.

Jag tar åt mig extremt när jag blir kritiserad. Tror det beror på mitt dåliga självförtroende. Ältar det fram och tillbaka. Är rätt konflikträdd så i många situationer säger jag inte emot eller förklarar/försvarar mig, ibland händer det dock att den impulsiva sidan tar över och gör det.

Pillar jämt, på allt. Hela tiden. Det har väl med add/adhd att göra.

Sista frågan känns som två? Jag har problem med nedstämdhet som följdsjukdom och det är inte ovanligt att man har ångest eller depression i kombinationmed adhd/add.

Gjort något dumt man ångrar? Haha jodå. Försöker att glömma sånt och inte skämmas över mina dumheter, det tar så mycket kraft men nog har jag både sagt och gjort saker jag ångrar, det blir lätt så när man är impulsiv och glömmer att tänka innan man handlar eller talar.

JohannaEkroth
0

Välkommen hit! Skrattande

Jag fick min AS diagnos och drag av ADD (koncentrationssvårigheter) i höstas. Men jag var deppig då, så jag ska träffa en psykolog på måndag och göra en ny screening och har troligtvis en hel ADHD diagnos också.

Jag kan försöka svara på dina frågor:

1. Brukar ni tänka hela tiden? som torktumlare? även också på lugna stunder eller när ni är ledig för en dag o bara vara.

Det beror på hur stressad jag är. Numer är jag inte stressad förutom ibland. Förut var det jämt, och då sov jag inte på grund av alla tankar som malde jämt och alla krav och måsten. Jag kunde inte koncentrera mig då på en tanke utan hade miljoner i huvudet, precis som ett trassligt garnnystan - ett enda virrvarrstrassel.

Men jag tänker alltid ja, på hur saker och ting fungerar och varför och om. Filosoferar liksom.

Sedan sätter ju min AS in, och då hamnar jag i drömmarnas land, i min egen värld, och då är tankarna slut. Tomt i huvudet. Studerar bara någon vacker detalj. Kan stirra i timtal på en sak utan att bry mig om något annat. Då är livet gott. Men som sagt, jag har huvuddiagnosen AS.

Jag har jättebra relation till min mamma. De andra hamnar på andra plats. Vänner har jag knappt IRL. Orkar inte med ibland tyvärr, har nog med mig själv. Jag blir jobbig ibland när jag inte orkar koncentrera mig på något andra vill och när jag blir rastlös.

Mina pojkvänsrelationer har alltid varit Trubbel med stor T.

Jag vet med mig att personer med enbart diagnostiserad ADD tycker att det är jobbigt att umgås med flera samtidigt. Många röster gör det svårt att koncentrera sig och så.

Jag å andra sidan är bara knäpp Foten i munnen och förstår inte alls varför man ska vara social för. Jag vill ha sällskap, men det ska vara på mina villkor. Och jag sitter gärna i ett hörn i ett rum där det är folk. Ensammen, men ändå bland folk.

Förstår inte riktigt frågan här. Hur ja sover. Är jag inte trött är det olönt att lägga sig, det som jag behöver då är sömntabletter om jag måste sova på kvällen. Jag kan ligga vaken i timtal om jag inte är trött. Dessutom har jag vänt på dygnet. Natten är vacker. Ensamheten känns mer då.

5. Blir ni lätt sårad om någon kritiserar dig och kunde ni säga i från tillbaka eller känna sig tom och sen när det är över så ältar man över det hemma.

Jag blir grymt sårad, kränkt och sänkt av kritik. Beror på humöret. Oftast håller jag tyst och ältar i min ensamhet och mår dåligt och tycker att man lika gärna kan dö. Är jag hyper kan jag få utbrott och det bådar inte gott. Ja, jag kan slåss, men jag slår aldrig folk jag inte har tillit för. Mysko kanske.

Ja jag pillar på allt, nycklar, pennor, snoddar, mitt öra, naglar, klockan. Men det är för att jag måste göra något. Rastlösheten är för stor. Tror det är mer ADHD än ADD iaf. Sedan kan jag inte låta bli att pilla på saker som är intressanta, men det är AS.

Klart man har, fast jag har aldrig "gjort illa" mig. Jag har planerat och ändrat mig i sista sekund. Jag har vid andra tillfällen fått psykbryt och ringt min mamma och sagt dumma saker.

Deppressioner är väldigt vanligt vid diagnoser. Man känner att man inte klarar kraven och allt är jobbigt tillexempel.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Winta
0

Hej!

Tackar för era svar!

Under tiden har jag funderat över två saker till, om ni har svårt att uttrycka känslor? uppfatta vad andra säger?

Jag brukar ha svårt att uppfatta hur folket menar när de skämtar eller vad de pratar om. Blir lätt stressad när de blir irriterad när jag frågade om en par ggr vad de menar. Och då var det lika bra vara tyst i stället! :)

Känner mig som en irriteration typ inför andra på något sätt. Kan vara envis eller upprepar vad jag säger vid olika tillfällen även med samma vänner som vet jag har sagt förut.

Känns skönt o få prata med er här att man då inte känner sig ensam och det är tyvärr inte någon man känner har ADD. Känner en som har ADHD och märkt att vi är lite olika. Kanske det nog är för alla med hur stor drag man har för ADHD coh ADD?

Zaphix
0

Jag har ADHD iofs, men..

Konstant hypertänkande, även när jag over har jag insett.. Massa drömmar samtidigt. :)
Men tänker gör jag jämt, tankar snurrar hela tiden runt runt..

Väldigt bra medmin familj, blir lätt så närman har världens bästa föräldrar.. :)

Vänner jag jag inte så många, är i den åldern då alla flyttar iväg för att plugga. Utom jag då..

Social fobi, men får KBT för det, så det boooorde lösa sig hoppas jag.

Sömn? Vad är det?

Har alltid kunnat sova förr om åren, dock vaknat massor med gånger på nätterna. Nu kan jag dock inte sova..

Japp, ältande är mitt andranamn.

Alltid, annars så kan jag inte sitta still. Kan jag iofs inte ändå, men längre stund när jag pillarmed nåt. :)

Ja, depression. Min ofungerande impulskontroll gör så att jag gör saker jag ångrar, tänker inte innan..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Winta
0

Hej! Tack för era rader :) En par frågor till om ni orkar!

1. om ni har svårt att uttrycka känslor?

2. uppfatta vad andra säger?

Denna området har jag problem med i allafall. Det blir att jag kände mig frusterad ibland när de inte förstår eller missförstånd när jag menar faktist en annat även de uppfattar annat…

Zaphix
0

#5.

Inga problem att uttrycka känslor, nästan för bra på det.. :)

Däremot har jag mindre lätt att uppfatta vad folk säger, men det är därför att jag ofta inte lyssnar så bra, tänker på annat typ.

Min och Dackes blogg

Winta
0

zaphix: Okej :). Min kille sa också en sak som jag har problem med är språkighet, så kanske kan vara ett anledning jag har svårt att uttrycka mig eller tänka hur jag menar. Plus även då ADD som påverkar väl.

Min svenska är inte på topp men jag försöker utveckla med att läsa böcker och sånt för att bättra på svenska.

-----------------------------------------

PS: jag kan vara sån som babblar på lite för mycket här plus ibland kan vända snacket åt annat håll så ni vet om det… :)

cykelpump
0

Hej o välkomen :)

Har ADD själv och tyckte dina frågor va bra så tänkte svara på dom lite snabbt :)

**
1. Brukar ni tänka hela tiden? som torktumlare? även också på lugna stunder eller när ni är ledig för en dag o bara vara.**

Jag har jättesvårt att koppla av så min hjärna går på varv hela tiden med massa funderingar och ja sånt :P Om det nu va så du menade med din fråga.

Jag har fått väldigt bra relation med min mamma på sista åren (Kan ju iofs vara att jag har växt upp lite, är 19år) Men hade inte så bra relation varken med mina föräldrar eller vänner när jag var yngre. Men nu funkar allt jätte bra och har få men underbara vänner som vet om också att jag har ADD nu så det känns bra :)

Jag är verkligen JÄTTE blyg när det kommer till nytt folk, men om det är folk jagkänner blir jag för flamsig bara. Tycker inte om stora folkmassor, men ibland gillar jag det. Man känner sig som en i mängden bara då. En vattendroppe i havet.

Oftas sover jag inte på något, har fått insomningstabletter så har fått en dygnsrytm nu nästan. Men ibland måste ja ta dom för att kunna somna.

Ja, men jag har alltid varit känslig av mig. Jag har tex jätte lätt o börja gråta om det är någon som dör i en film. Nu menar ja ine bara någon tår i ögonvrån utan jag kan börja stört grina hehe. Kan va lite jobbigt men ja :P Jag överlever det iaf. Men att få kritik är jätte jobbigt o kan älta det hur länge som hällstnästan.

Jo, tex sitter i klassrummet o läraren pratar så har jag lätt att börja rita istället. Eller pilla me pennor, papper, saker i väskan.

Just nu har jag bara skolångest. Inget med ADD att göra iaf tror jag :)

8. om ni har svårt att uttrycka känslor?

Jo, jag säger på felsätt när jag försöker oftas. Och då blire ju ännu mer fel. Men brukar lösa sig till sist iaf och man får ut det man menar på ett bra sätt.

9. uppfatta vad andra säger?

Beror nog på vad som sägs.

Winta
0

cykelpump: Tack! :) och sen kom jag på också hur länge ni hade haft ADD? Jag har bara vetat det nu två månader och är forftarande inne i forskning-mer-om-ADD - fasen typ.

cykelpump
0

#9, Så lite :) .. Haha, jadu hur länge vet jag inte :P Fick diagnosen i år iaf :P När mins jag inte hehe -ler-

HannaM
0

#9 Det är ju något man föds med så det har ma nväl haft hela livet. Sen kan det ju vara så att man gått utan diagnos länge.

coffee-girl
0

Jag säger oxå välkommen! Jag vet inte vad jag har efts jag inte har gjort utredningen än . Men jag lutar mest åt ADD, dock!

Jag tänker antingen för mycket, eller slocknar helt och ser ut som om jag inte vet knappt var jag e nånstans… Tungan ute

Jag har inte särskilt många vänner som står mig nära. Men de jag litar på är världens goaste, och de påstår att jag oxå e det. Och att jag e så bra och omtänksam bara för att jag e "speciell"! Glad Men jag tar åt mej jättemycket om nån  som jag har varit vän  med, eller trott att jag har varit det, och den plötsligt försvinner eller säger upp vänskapen. Då kan jag vara jätteledsen en hel vecka och undra vad jag har "gjort för fel nu igen"!

Det e lite olika. Jag e ibland lite tillbakadragen inför nytt folk, men finner jag mig väl tillrätta och känner mig välkommen, så går det bra efter en stund. Eller kan jag sitta mitt i ett sällskap med kompisar, och dagdrömma mig bort. Så vaknar jag när nån säger "Hallååå! Sover du?" eller petar på mej. Skäms

Väldigt olika. Jag brukar vakna tidigt antingen jag behöver eller ej, om jag inte med flit har varit uppe extra sent förstås. T.ex. varit på en sen fest eller så.

Jag har alltid varit jättekänslig för kritik, och tagit åt mig och fått dålig (=sämre) självkänsla.

Inte alltid… Men gör jag det inte så är jag rastlös istället och trummar med fingrarna eller med foten eller nåt.

Depressioner har jag haft ibland, men jag antar att jag inte är värre än andra. Däremot dålig självkänsla. Gjort dumma saker? Haha, säg vad jag inte har gjort för dumt. jag säger ofta saker som jag biter mig i tungan efteråt över. Eller skriver på mejlen/sms lite för snabbt…

Tvärtom, jag uttrycker känslor extra mycket, iaf för människor jag litar på som står mej nära. Inför andra däremot är jag sval och tillbakadragen känslomässigt, och missförstås nog ganska ofta som blyg eller ointresserad.

Ibland lite svårt att tolka andras instruktioner eller vägbeskrivningar och så. Jag brukar få fråga om efter en liten stund, och då blir de irriterade ibland. När det handlar om att uppfatta, så är jag ibland okomncentrerad, och uppfattar ibland inte förrän nån petar på mej…

Men det här är ju jag, och alla e olika!

miniimee
1

Hej och välkommen, har ADHD men svarar på dina frågor ändåSkrattande

japp,det pågår aktivitet nästan jämt,tycker nog det nästan är värst just när det är tyst och lugnt.

Mina relationer är knepiga,men har haft tur med några fina vänner som kunnat ta mig som jag är.Familjen är det nog lite värre med.

Ja,har alltid varit blyg,och besvärad av att vara i stora sällskap,hur jag överlevde skolåren vet jag faktiskt inte.Undviker nu som "vuxen" mkt folk å så.

Har alltid haft sömnproblem,mkt just för att tankarna kan sätta fart i 280 och mal runt runt.Eller tvärtom,sover för mkt.Finns inget mellanting.

Ja lättsårad har jag alltid varit, och nej har aldrig kunnat säga ifrån utan ältat det och tänkt att jag borde sagt si,eller borde gjort så.

JAg är en stor hårpillare,samt nagelpillare.klämmer på blemmor,sår,ja har svårt att låta bli.

Jag har lidit av depressioner sen mellanstadiet,som eskalerade i högstadiet.Har gjort en massa dumheter som jag ångrat sen,både mindre allvarliga saker samt saker jag önskar att jag verkligen inte gjort.

Ja har extremt svårt för att uttrycka känslor.

Njae,vet ej riktigt vad du syftar på,men kan ha svårt att veta om folk är ironiska,sarkastiska,menar allvar osv.Speciellt om man pratar i telefon (därmed hatar jag att prata i telefon).

Winta
0

varmt tackar till er som besvarat på mina frågor. Forsätt gärna med det! Desto mer man skriver här så får man mer och mer persektiv, för er som blivit diagnoserad nyligen och de som haft det i flera år.

Jag ska försöka min bästa att svara på era inlägg om det skulle vara något.

coffee-girl: (Nr: 8 om uttrycka känslor) -"Tvärtom, jag uttrycker känslor extra mycket, iaf för människor jag litar på som står mej nära. Inför andra däremot är jag sval och tillbakadragen känslomässigt, och missförstås nog ganska ofta som blyg eller ointresserad."

- Det liknar mig bra.. även jag har svårt att förklara om någon frågar eller beskriva om en sak hur den ser ut. Närmaste vänner, dem kan jag prata med för mesta men ibland kan jag inte. Om jag känner av eller blir besviken att de inte är övertygad, t.ex pga ADD och de vet inte mycket om det eller märker av det ännu…

Miniimee: (Nr 9 Uppfatta vad andra säger). Din svar: "Njae,vet ej riktigt vad du syftar på,men kan ha svårt att veta om folk är ironiska,sarkastiska,menar allvar osv.Speciellt om man pratar i telefon (därmed hatar jag att prata i telefon)."

Det jag menade mest om när de pratar, man försöker hänga med vad de andra säger eller om man är "borta" eller tänker på annat. Men du skrev väldigt bra som liknar till det jag undrade för en fråga :D.

- Det liknar mig! jag har också problem med att förstå om folket skojar, är ironiska, sarkatiska, menar allvar. Så det sen blir att de blir irriterad på mig även pojkvännen. Det gör mig frusterad ibland. Sen hatar jag också att prata med någon via telefon.

PS! meddela mig om det är något ni inte förstår vad jag skriver här. Jag kan vara otydlig ibland för jag är osäker! :)

miniimee
0

Winta;

Jag tappar mer än ofta bort mig när jag pratar med folk!Tankarna spinner loss, och ord som någon säger kan jag få en association till något helt annat,som i sin tur leder till något ytterligare annat osv å då har jag tappat tråden totalt. Folk som känner mig kan säga att nu verkar du tänka på annat, medans andra ofta uppfattar mig som högfärdig och nonchalant vilket inte alls varit min mening.

(och detta vet jag av folk som sedan lärt känna mig bättre och upplyst mig om hur de först uppfattat mig).

Och oroa dig inte,du var ej direkt otydlig utan det var nog mer att jag var osäkerFlört

[aspie]
0

Jag fick min AS och ADHD diagnos  i december 2010.

Försöker svara på dina frågor

Jag tänker städigt och ororar mig för det mesta. Tänker mest i svart eller vitt men mest svart nu för tiden vilket nog beror på alla svåra motgångar jag haft de senaste åren.

Är ständigt superstressad, men mest på insidan. Har svårt att sova och koppla av

De flesta tankar/minnen ger mig stark ångest vilket oxå förvärrats med åren, speciellt sen jag fick PTSD

Sen ibland som Johanna skriver så försvinner jag in i min drömvärld och det beror nog på min AS

Jag har en jättefin relation till min dotter och våra djur. Min dotter är oxå den enda familj jag har som jag vill ha kontakt med. De andra gör mig bara illa så de har jag sagt upp kontakten med.

Har en massa ytliga bekanta men inga riktiga vänner vilket jag verkligen saknar men å andra sidan så klarar jag inte av att träffa folk utan att få tokångest så det kanske gör det samma. Det som stör mig är att andra människor inte förstår mina svårigheter. För hur mkt jag än vill träffa andra så fixar jag det inte.

Har en massa destruktiva dåliga förhållande bakom mig. Tycks bara dra till mig psykopater eller sexgalningar. Kanske för att de var såna i den adoptivfamilj jag växte upp i. Jag blev ständigt misshandlad både fysiskt och psykiskt.  Mitt ex tog nästan mitt liv så nu har jag valt att leva ensam. Litar Noll på män nu för tiden

Ja, jag har stora sociala problem. När jag var yngre var det inte lika illa som idag. Kan inte lita på andra männskor och tror de flesta vill mig illa för det är den erfarenheten jag har. Dessutom fungerar jag dåligt ihop med andra. Det blir bara en massa missförstånd och det slutar alltid med att det blir jag som känner mig skyldig och FEL vilket skapar djup,, svår ångest.

När jag var yngre hade jag inga större problem med att sova men det kanske var värre med tiderna. Ville somna mkt tidigt och vaknade då även tidigt som ca 4-5 på morgonen och gick då ibland hem till kompisar och ringde på dörren vilket inte var så poppis av föräldrarna haha.

Nu för tiden sover jag mkt dåligt, ibland inte alls trots sömnpiller och lugnande

Jag blir oerhört sårad/kränkt och förstår inte alltid vad jag gjort för fel eller om jag gjort fel överhuvudtaget. Nästan jämt blir jag tyst och tillbakadragen men ältar det ständigt inne i huvudet. Först långt senare tänker jag på hur jag borde sagt/svarat. Har mkt svårt att sen acceptera den som sårat mig. Oftast klipper jag banden till den människan helt och för all framtid.

Jag snurrar/petar alltid i mitt hår eller annat som finns i närheten. Viftar på fötterna eller hoppar med benen när jag sitter. Gillar att peta och ta och känna på en massa saker och har en egenhet att vilja lukta på saker. Förmodligen beror det på min AS

Jag har så länge jag kan minnas haft en depressiv sida som blivit värre med åren men det har visst med min AS att göra. Har minst två självmordförsök bakom mig men då var jag ung. Idag kan jag hamna i en sån situation då jag inte tål visst medicin så jag är väldigt rädd för mediciner

8. om ni har svårt att yttrycka känslor?

Oh ja, jag kan det ofta inne i huvudet men jag kan aldrig uttrycka mig rätt i ord. Enormt frusterarande. Sen har jag även många känslor som jag själv inte kan förklara eller förstå.

9. Uppfatta vad andra säger?

Ja ofta. Jag tror jag förstår ibland men det visar sig senare att jag inte alls hade förstått. Lika är det omvänt att andra inte förstår mig eller misstolkar mig. Det är oerhört stressande och ångestladdat

Fidelia
0

När jag läser det ni beskriver ovan kan jag säga att frågorna 1,4,5,6 och 7 besvaras av er på exact samma sätt som flera med mig som inte har ADD,ADHD eller AS skulle svara.

Jag vet att läkare gärna använder dessa saker som symptom i olika sammanhang. Men jag skulle snarare tillskriva dem olika personligheter. Det sociala kan ju också vara knepigt. Vet en tjej som gick i min skola som blev utredd för ev förståndshandikapp bara för att hon var tokblyg.

Saker jag inte känner igen mig i ovan är väl just de två sista frågorna. Men det är väl vad jag förstår främst där det skiljer oss åt. Jag har inga större bekymmer att göra mig förstådd och har inga problem att förstå andra människor. Ska man tro läkarna har väl alla drag av olika diagnoser. De är ju inte jätteduktiga på att plocka ut de små bitarna som skiljer. I grunden är vi ju människor med ungefär samma tankar, känslor och beteenden.

Zaphix
0

#17: Fast hon kanske undrade rent allmänt hur det var för andra?

Om det fanns andra som var lika som henne, som hade ADD och hade problem med andra saker också.

Min och Dackes blogg

Fnyfniken
0

Wow, aspie, fick du din diagnos i förväg? Dec 2010? Tungan ute

[aspie]
0

#19 Ja, jag blev överflyttad från np-enheten till vuxenpsyk och kom då in snabbare på utredning. Anledningen var visst för att jag har fler diagnoser att ta hänsyn till.

LenaR
0

#20 Aspie, vi är bara i juni 2010… Du måste gjort någon form av tidsresa? Så oerhört spännande!  Skrattande

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
0

#21 Ojdå, ja jag menar ju 2009 förstås hahaha

[Varulv]
0

Jag har fascinerat tagit del av er diskussion, och måste bara få säga att jag tycker att ni ADD:are och ADHD:are verkar vara förbaskat trevliga människor hela bunten!

Skrattande aspergaren Varulv

[aspie]
0

Tack Aspergaren Varulven.

Vet att även du är en förbaskat trevlig människa Flört

[Varulv]
0

#24 Tackar och bockar!Glad

Anna4077
0

Gillar dina frågor. ska försöka svara.

jag har jämt saker att tänka på, oroa mig för osv. de kan vara allt från 'hur ska jag komma upp å i tid till jobbet imorgon' till 'när kommer farmor å farfar dö å vem ska ta hand om dom?' 'va händer när pappa dör? va gör jag då?' även reflektioner över dagen osv. spelar ingen roll vad de e för dag. jämt massa tankar. lättare när jag har massor att göra å har fullt upp. då hinner jag inte tänka men de blir mycke värre i sängen då..

vänner har varit så gott som obefintliga för min del. har jobbat på de men går oftas för mycke in i relationer. även vänskap. om man sviker mitt förtoende så kan man inte få tillbaka de. kan vara små saker som blri stora för mig. tex lögner eller om jag blir utesluten. fast utesluten blri jag jämt. haha emo de där blev!

har en udnerbar relation me min familj. utan om hade jag inte funnits längre. finns inget viktigare. nu har jag lyckats skaffa mig en pojkvän som håller mig på jorden. känns fantastiskt. får se hur länge de funkar :)

ja. kan bero på mig eller mitt val av vänskap. jobbar på de där. jag e ganska 'svart å vit' som människa så de brukar sätta sig på tvären.

svårt att somna och sover lätt men älskar att sova. drömmer väldigt mycke mardrömmar. har perioder när jag inte vil sova för att jag e rädd. sen ångest perioder som gör att jag ine kan ligga stil trotts att jag e jätte trött. för att inte glömma dom dagarna jag e så utmattad att jag itne kan sova. gillar itne sömntabletter heller. dom får mig konstig länge.

min pappa skriker ofta på mig 'sluta älta' hamnar ofta i konfliker och kan ta kritik när jag öfrstår varför. förstår jag så trycker jag ner mig själv. ansr att jag är värdelös osv. förstår jag inte så blir jag grymt arg å känner mig sårad å orättvist behandlad

nej men jag gillar att lyssna på ljudböcker å hålla mig upptagen med saker. bakar mycke, utbildade mig tll kock för att jag ändå inte kan va still. blivit mycke pyssel. hum. jag kanske pillar mycke ändå? :P de eller så ligger jag som död.. orkar å vill inte göra ngåot. helt utmattad å väntar bara på att ångesten ska försvinna å där med tiden.

också haft självmordsförsök. mycke ärr över handleder, lår osv. ångrar inget av de. de va de som rädda mig då men inget jag vill att andra ska rädda sig med. har alltid haft en självdestruktiv sida. 'mobbat mig själv' som dom sa på sjukhuset. va därför jag kom så långt ner i depressionen tror jag. fast nu när jag e nästan frisk så gör jag de ändå. hittar jämt anledningar till att tala om för mig när jag e värdelös. även trotts min egna vilja. de e ju de jag igentligen tycker å jag kan inte ens ljuga för mig själv. trotts att jag försöker komma över de.

8. om ni har svårt att yttrycka känslor?

Oh ja, jag kan det ofta inne i huvudet men jag kan aldrig uttrycka mig rätt i ord. Enormt frusterarande. Sen har jag även många känslor som jag själv inte kan förklara eller förstå.

9. Uppfatta vad andra säger?

blir mycke missförstånd. massa missförstånd, konfliker, svek osv. va de beror på e nog en blandning.

hoppas de hjälpte dig något. de hjälpte iaf mig lite gran :) både att inse hur hårt min stavning suger men hur jag fungerar.. lycka till med allt. kram kram

Anna och taxen Max