Hur är ni utan medicin?
Jag är en av de som har ADD, som valt att avstå från medicin och utveckla mig själv på egen hand. Jag litar inte på mediciner och är rädd för farliga bieffekter. Efter haft en situation som blev inte bra för några år sen så jag undviker det.
Känner ni skillnad om ni äter mediciner? hjälper det? Hur är ni i det vardagliga livet..om inte äter mediciner?

Hej,jag äter ej heller medicin pga hemska biverkningar (från concerta) och jag tror absolut man kan finna vägar utan medicin.För alla kanske ej kan/vill äta medicin,då kan man ju ej göra så mycket annat än att acceptera situationen och försöka hitta andra vägar. Utan medicin är jag jämt trött,får inte saker gjorda,är disträ och koncentrationen existerar knappt.
Med medicin (åt bara 3 veckor) så var jag mer alert,kreaviteten dök upp från att legat på viloläge i åratal,och koncentrationen blev bättre.Däremot sov jag ej bättre,snarare mindre,och som sagt var biverkningar så pass obehagliga att trots att det fanns goda sidor så var det ej värt det.
Tyvärr vill de att jag skall äta medicin,samt att de med ett förtäckt hot påtalat att försäkringskassan kommer vilja att jag äter medicin.Jag har ingen lust att prova ytterligare en medicin med lång rad obehagliga biverkningar,men jag känner mig trängd i ett hörn.
Jag tycker det är starkt av dig att finna alternativa vägar än medicin,du får gärna dela med dig av dem!
Jag känner definitivt skillnad, nu har jag iofs bara ätit concertan drygt ett år, så jag vet ju hur jag är utan.
Har mycket lättare för att koncentrera mig när jag har Concerta i kroppen, jag kan ligga still och läsa länge som ett exempel. Har jag aldrig någonsin kunnat förut utan behövt upp och gjort nåt stup i kvarten.
Allmänt lättare att sitta still, kan sitta vid datorn längre tid utan att behöva upp och göra nåt, kan till och med gå på bio utan att behöva skruva runt mig i stolen och stampa med fötterna.
En sak jag tänkt på är att tar jag inte concertan någon morgon innan jag åker moped, då har jag mycket svårare för att hålla fokus på mopedkörningen. Klar olycksrisk. Men tar jag concertan innan fungerar dte mycket bättre att komma ihåg att inte titta efter saker på sidorna eller passa mig för att svänga ut mitt framför bilar..
Mycket lättare i vardagen helt enkelt, små saker fungerar, saker som aldrig fungerat innan. :)
Äter nu sedan typ en månad tillbaka Ritalin på kvällen innan concertan går ur kroppen. Har lättare för att varva ned på kvällen då och slappna av för att kunna sova.
Äter 72 mg Concerta, och jag skulle inte vilja vara utan någon av milligrammen!
Jag känner inte så stor skillnad. Möjligen är jag lite lite piggare och har något bättre koncentration. Kanske dosen behöver justeras? Blir det inte bättre så funderar jag på att sluta med medicinen (ritalin). Har ju biverkningar som huvudvärk, illamående och obehaglighetskänslor i tänderna. Vet inte om det sistämnda är en biverkning av Ritalin men besvären började när jag började medicinera
#3: Hur hög dos äter du?
Jag har fått justera dosen ett par gånger för att få de resultat jag får. Ska nu få göra ett nytt IVA-test för att se hur bra medicinen fungerar, lite mer mätbart då.
#4 Jag tar 2x30 mg på morgonen vilket ska motsvara dosen jag tog av concertan om jag fattat det rätt. Gjorde ett IVA test sist och det var inte mkt som hade förbättrats mer än att jag hade något ökad koncentration så jag kunde läsa utan större svårigheter. Ska snart göra en utvärdering till så jag får väl se vad den säger
Jag mår betydligt bättre. Pendlar inte mellan helvete och glädje var och varannan minut.
Fixar motgångar lättare utan att rasa
Men det beror på livssituationen för mig för tillfället.
Är ju en glad och positiv person i grunden.