En salig blandning
Har suttit och försökt själv att hitta förklaring till varför jag mår som jag gör och det jag själv har kommit fram till med tanke på hur jag mår och har mått genom åren är att jag kan ha någon form av gott och blandat.
Har kommit fram till själv att jag har bitar av ADD, ADHD och social fobi. En kategori är inte klockren men om man tar lite från dom alla så har du mig.
Finns det fler som känner igen sig???
Fast kan man ha bitar ur både ADD och ADHD? Är inte ADD bitar ur ADHD'n?
Jag har social fobi, "blandat ångest och depressionstillstånd" (fick hem läkarintyget som skickades till FK idag, lite spännande ändå att se vad för namn allt har) och ADHD. Så det där med gott och blandat känner jag igen.
Men jag tror att det är farligt att sitta och självdiagnostisera ändå, lätt att man sätter in sig själv i fel fack, och kan vara mindre lätt att ta sig därifrån.
Så jag tror att det bästa är att inte fundera så mycket över just vad man har, utan istället fokusera på hur man kan bli frisk/fungera bättre i vardagen utifrån de svårigheter man har.
Menar inte att vara negativ, men är självförödande med självdiagnostisering och lösa på om diagnoser. Är lätt att man känner att man passar in i allt liksom.
Ja jag vände nog lite på ordningen där ….
Jag har aldrig självdiagnoserat mig tidigare, utan snarare en sån där aha grej. Nu vet jag vad jag kan ta upp med en psykolog när jag kommer dit.
Jo visst kan man ha lite bitar av varje, iaf som barn. Min ena son har bitar av två olika diagnoser så jag fick för mig att vuxna också ka ha det. Ska kolla den saken också.
Jag tar det inte negativt heller. Jag skriver här bara för att få skriva av sig och yra till det med alla ord och meningar utan att få pekfingrar för min stavning eller hur vida jag är samanhängande eller ej.
Som sagt skulle bara va intressat och se om det är fler som känner som jag gör eller om jag är "ensm" om att vara så här.
Tack för din kommetar=)

#3 Jag har heller inte velat självdiagnosticera, men är det inte egentligen det man måste, om man som vuxen vill ha en utredning? Man måste göra troligt att man har tillräckliga bekymmer för att behöva utredas. Men det är kanske som en bekant sa efter att jag hade tillåtit polletten att trilla ner, att alla har drag av allting, bara man letar.
Nåja, nog om detta. Jag kännner igen att ha drag av lite av varje, men kanske det inte är så konstigt. T.o.m. vården tvekar ju ibland om man har AD(H)D, Borderline, PTSD, eftersom det ifråga om symptom finns en hel del likheter. Men nog kan man ha bitar av flera diagnoser, det är inte ovanligt.