Hur fås diagnosen?
Jag har alltid varit en typisk "aspie" sedan jag var liten, men har aldrig vetat så mycket om det, så jag har aldrig tänkt på det.
När jag för 2 år sedan läste om Borderline så var jag lite inne på att jag kanske hade det, då mycket passade in på mig.
Har alltid haft problem i skolan (sociala problem och att jag inte kunnat samarbeta, problem med deltagandet i idrotten och problem med skolk, dock aldrig problem med själva skolarbetet), och fick börja prata med en skolkurator när jag började gymnasiet.
Av det jag berättade om skolan och fritiden, och hur jag var som barn, så tyckte hon att jag eventuellt hade Aspergers, och pratade om det med min mamma. Hon föreslog att vi skulle besöka en psykolog för att sedan bli utredd av BUP.
Vi åkte till en psykolog där jag fick göra test, bland annat bygga med klossar (:D), testa olika färdigheter (bland annat matematiska- och verbala färdigheter, arbetsminne, osv).
Hon visade resultatet och allt var över normal, förutom arbetssnabbhet där jag var under medel, dvs inte så snabb att arbeta.
Hon föreslog en utredning för Aspergers, och nu väntar jag på en tid hos BUP.
Min fråga är; hur går den utredningen till? Är det olika tester, mest prat, en kombination eller något helt annat?
Ungefär hur många tillfällen kommer det ta?
Jag tycker inte så värst mycket om att vara i närheten av främmande människor, och tycker inte heller om att åka hemifrån om jag inte själv har lust just då, så jag är lite nervös, och vill gärna veta hur utredningen kommer gå till.
För min del gick utredningen till så att det var en kombination av tester och samtal. Utredningen tog ca 2x4 timmar. Vet att en del utredningar tar betydligt längre tid. Det är så olika beroende på vart man bor och var man utreds.
Du behöver inte oroa dig för utredningen men jag vet att det kan kännas läskigt. Det går oftast bättre än man tror och det är så himla skönt när det äntligen är klart och man får sin diagnos. Åtminstone var det så för mig och många andra har jag hört.
Lycka till och välkommen hit 
#1 Tack. :)
När man är omyndig, får man då veta hur de tänker och varför man får diagnosen och vad det betyder osv eller gör de bara testerna, skriver ut ett papper och bryr sig inte om att berätta om testerna och resultaten?
#2 En del berättar nog och förklarar. Så gjorde de när min dotter utreddes. Sen fick hon papper med sig hem på hela utredningen som ett slags intyg som man kan behöva för framtida bruk
Jag fick nog mest fråga själv vad allt betydde och jag fick själv begära att få utredningspapper hemskickat till mig. När jag hade läst igenom det hade jag massor av frågor så jag fick ringa upp och fråga och det gick bra.
Vad jag tyckte var bra inför min utredning var, att jag fick ett papper hemskickat med ett schema för utredningen: en förteckning med datum för de olika träffarna, och deras syfte och innehåll samt vilken eller vilka personer som skulle närvara. Det tyckte jag kändes förtroendefullt för man kunde då förbereda sig i god tid mentalt.