Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6106 ggr
timmelin
2010-07-15 12:09
0

Sekter

Har funderat länge över en sak. Tror ni att folk med NPF har lättare att fastna i en sekt. Kan röra sig från pingstkyrkan till vad som helst.

Vad tror ni??

Eller är vi istället mer vaksamma?

Skriv vad ni tror eller vet

sighni
2010-07-15 13:53
0

Jag vet inte om personer med NPF lättare kan fastna i en sekt men personer med dåligt självförtroende, depression osv. kan säkert göra det och då måste det ju gälla personer med NPF också som är drabbade av detta.

Jag vill i detta sammanhang rekommendera en bok "Att leka med elden. Sekternas värld" av Karl-Erik Nylund.

Han beskriver olika farliga sekter. Hur man kan hamna i en sekt och om deras metoder för att få medlemmar. Var man kan söka hjälp om man fastnat i en sekt och hur man kan känna igen en sekt. Boken kom i en andra upplaga 2004 och han listar Sveriges fem farligaste sekter enligt följande 1. scientologrörelsen 2. den raelska religionen 3. familjefederationen ( fd enighetskyrkan, moonrörelsen) 4. kristi församling 5 linbufonden.

De fem farligaste sekterna i världen anses enl författaren vara 1. scientologrörselsen 2. den raelska rörelsen 3. familjefederationen 4. familjen (fd guds barn) 5 hare krishna.

Jag hoppas ingen ska behöva drabbas av detta. Jag önskar att de som har behov av stöd och hjälp får det av seriösa hjälpare.

timmelin
2010-07-15 13:59
0

O ja, den boken är jätteintressant.

Har läst den.

Tar gärna emot fler tips på böcker i samma ämne. Är intressant ämne att läsa om.

sighni
2010-07-15 14:16
0

#2 Här kommer två böcker av Håkan Arlebrand.

"Det okända. Om ockultism och andlighet i en ny tidsålder" och "Den onde. Från forna tiders djävulstro till modern satanism".

I den första boken beskrivs en del av de sekter som också finns i Karl-Erik Nylunds bok. Det är en allmän och beskrivande bok om olika rörelser inom detta spektra.

Den andra boken handlar enbart om djävulstro och satanism. Han är väl inte helt insatt vad gäller rockmusik. Där kan finnas mindre detaljer som inte är helt rätt annars är den helt ok.

Jag tycker böckerna är viktiga för det här är fenomen som är mer utbrett i vårt samhälle än vi kanske tror.

Arlebrand har skrivit böcker om jehovas vittnen och mormoner också. Han är gymnasielärare i historia och religionskunskap.

Zaphix
2010-07-15 15:02
0

Läste just ut "Om det så skulle kosta mig livet" av Margaretha Sturesson. Är en självbiografiskt skriven bok om hennes liv i en svensk sekt och hur hon lämnade den och om alla spår det satte hos henne.

Är väl inte sådär jättebra skriven, men öppnade upp ögonen för mig om hur illa sekter kan vara i alla fall. Helt okej bok som är klart läsvärd.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
2010-07-15 15:58
0

Ja jag tror det är lättare för de med NPF att fastna i sekter, åtminstone brukar det vara vanligt för de med AS har jag läst. Jag var själv nära att fastna i en sekt en gång, fast då visste jag ju inte att det var det

brunett
2010-07-16 11:18
0

Som barn växte jag upp med Jehovas Vittnen.Dem är inte så roliga heller kan jag säga.I vuxenlivet fick jag kontakt med pingströrelsen.Numera har jag enbart en gudstro…hahahaha

kanske det ligger nåt i det du säger.Dessa olika*handikapp* skapar ångest och då är det lätt att överlämna det åt högre makter.Hoppas ni förstår vad jag menar.

[aspie]
2010-07-16 11:37
0

#6 Ja, jag tror att det kan vara så faktiskt. Jag har oxå varit inblandat i pingsrörelsen (dock är det ingen sekt). Numera har jag oxå en Gudstro och det räcker gott och väl

sighni
2010-07-16 13:00
0

Jag pratade med min sambo om detta. Han har AS och han trodde inte att det skulle vara lättare för personer med AS att fastna i en sekt då man/han inte gillar sociala sammanhang.

Jag tror dock att oberoende om man har något NPF eller ej så är personer med svag självkänsla, depressioner eller ångest i farozonen för dessa rörelser. Just för att de vet vilka strängar de ska spela på för att få människor att ansluta sig och sedan börjar hjärntvätten.

#4 Vilken sekt hade hon tillhört?

#6 Nej, Jehovas vittnen är inget vidare.

Zaphix
2010-07-16 13:29
0

#8: Kristet Centrum Syd/Kingdom Center, ligger i Höör.

Man får nog skilja på sekter och religösa samfund också, Jehovas Vittnen är i stort ingen sekt, på vissa håll kanske, men inte i det stora hela. Inte mormoner heller..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coffee-girl
2010-07-17 10:21
0

Jag, som stödperson för människor som lämnar religiösa sekter har mött ett antal som har klara drag av NP-problematik eller t.o.m. en diagnos. Jag har ju själv insett i vuxen ålder att jag troligen har ADD/ADHD.

Kan det vara en kombination av att vi har lättare att hamna i en sekt, och att vi har svårare än andra att inordna oss i de strikta reglerna i sekten när vi väl är medlemmar? Det verkar iallafall som om det finns fler människor med NP-problematik bland dem som har varit medlemmar i en sekt än det statistiskt borde finnas, räknat utifrån befolkningen i stort.

Jag vill rekommendera boken "Sektsjuka" av bl.a. Håkan Järvå, som tar upp hur man mår när man har lämnat en sekt. Sektsjuka är ett ganska nytt begrepp inom den svenska psykvården, och både Håkan Järvå och Riksförbundet Attention menar att sektsjuka är likt t.ex. AS och ADHD, förutom PTSD eller Borderline som iofs inte betraktas som NP-diagnoser men i symptombild kan se lika ut.

Så, en teori kan vara att vården missar patientens sektsjuka, och ger den diagnos de känner till, och som ligger närmast symptombilden. Jag personligen lutar åt att vi med en NP-problematik har lättare för att våga gå in i en sekt, i synnerhet om våra vänner säger att vi ska akta oss. Såväl som att vi har lättare att dra vidare eller att bli uteslutna pga att vi inte klarar att stanna inom de strikta normerna, som för sektens del ofta innebär att man inte får ha sin egen klädstil, dricka alkohol (oavsett om vi dricker för mycket eller lagom) röka, ha sex eller kanske svära högt. Vi är ju ibland mer benägna än andra att bryta normer i den grupp vi tillhör, utan att i förväg oroa oss för konsekvenserna. Obestämd

[aspie]
2010-07-17 12:13
0

#10 Det var bra skrivet. Tror mycket väl att det ofta kan vara så som du skriver. Jag är ju själv ett exempel på det

sighni
2010-07-17 13:37
0

Jag tycker också att #10 var ett bra inlägg. Jag tror att du har rätt i det du skriver om att inordna sig och bryta sig ur.

NaimaG
2010-07-17 16:40
0

Jag har varit medlem i svenska satanist kyrkan ett par år sedan. Tog tid att ta sig ur det må jag säga. Men även om jag inte är medlem där längre så är jag ändå emot alla fördomar folk riktar mot dem, fördommar som är totalt fel och oftast beror på okunskap inom satanismen. Jag har fortfarande kontakt med dem och medlemmarna samt den amerikanska Church of Satan.

Musiken
2010-07-17 17:17
0

Jag var med i pingstkyrkan i nagot ar eller sa innan jag flyttade till UK ocksa. Ingen sekt, men enligt mamma och pappa sa var det minst lika illa som en sekt ;) Jag var nyfiken, naiv och lattledd.

timmelin
2010-07-17 23:02
0

ja pingstkyrkan räknas enligt vissa religionsforskare som sekt för andra inte. Var inte Knutby församling en pingstförsamling

Känner en tjej som lämnade pingstkyrkan efter sin barndom, hon har skrämmande upplevelser därifrån. Tex under dopet då hon var tvungen att känna att hon kände gud i sig typ.

Sedan finns det säkert olika församlingar. Antar jag.

Tack alla. Intressant läsning.

coffee-girl
2010-07-18 00:21
0

#15 Pingstkyrkan är väldigt olika från ort till ort, så du har rätt i att det är olika mellan olika församlingar. En del församlingar är helt klart att definiera som sekter, eftersom man inte har nån om "bestämmer" över alla församlingar, som man t.ex. har i Statskyrkan (=biskopen) som kan stävja det allra värsta.

Och ja, Knutby var en Pingstkyrka. Tyvärr finns fler potentiella Knutby i pingströrelsen. Jag vet (tyvärr) vad jag talar om i det sammanhanget! Rynkar på näsanDärmed inte sagt att alla pingstvänner är otäcka!

sighni
2010-07-18 14:06
0

#13 Det är väl helt klart att det är stor okunskap kring vad church of satan/satanistkyrkan står för. Sedan finns det ju många riktningar inom det där och de flesta är väl inte så intresserade av att vara offentliga. Berätta gärna lite mer om hur du kunde avsluta ditt engagemang där. Hur långt hade du kommit i hierarkin? Vilken sorts medlem var du?

Jag har också bekanta som tillhör filadelfia. Jag uppfattar det inte som något positivt. Jag har också en bekant som är engagerad i Landmarket Education. Det är ingen religiös sekt utan en mer självutvecklande. Hon är helt absorberad av detta. Det är rätt otäckt.

NaimaG
2010-07-18 16:39
0

#17 Eftersom jag är kvinna fanns inte någon hierarki på det sättet där jag var medlem. Jag hade däremot ett förhållande med en av de ledande i kyrkan så på så sätt hamnade man väll i någon form av position.

Satanismen i sig är ett brett ämne och har som du säger flera olika grenar. Alla satanister är inte djävulsdyrkare eller gravplundrare som tidningarna skriver det finns även de satanister som tror på andliga väsen, det finns demondyrkare, det finns de som enbart ägnar sig till svart magi osv allt beror på i vilken gren kretsen du är medlem i inriktar sig på. Men oavsett inriktning så brukar alla satanister ha en kontinuerlig kontakt. Det finns också olika ordnar inom satanismen varav varje order har sin egen inriktning.

Vad som försigår bakom orderns dörrar har jag inte tillstånd att berätta mer än att alla satanistiska ordnar och kyrkor håller inte på med djävulsdyrkan/tillbedjan, självskadning eller liknande, det finns de ordnar som sysselsätter sig med sådant, church of satan är väll mer eller mindre lagd åt det hållet, där jag var medlem förekom det dock inte. Visst alla ordnar inriktar sig mot den mörka sidan och djävulen men på olika sätt. Vi har ritualer, en egen bibel osv, mer än så kan jag inte tala om.

Att avsluta mitt engagemang var inte lätt. Eftersom jag hade ett förhållande med en av de ledande gjorde det bara saken svårare. För att avsluta engagemanget där blev jag tvungen att lämna honom vilket också blev. Hur mycket det än tog emot så gick han med på att avsluta vårat kapitel, det mest pinsamaste var att man då blev tvungen att erkänna det officielt till alla medlemmar under ett möte, därefter var min avgång självklar. Den regeln är idag dock ändrad. Strax därpå avslutade även han sitt engagemang hos dem och valde istället att bli frimurare vilket ledde till att vi ingick ett förhållande igen dock avslutades det på nytt när vi insåg att det är bättre att vara vänner istället. Idag är han fortfarande min vän och bor bara drygt 3 km ifrån mig.

I och med hans engagemang inom frimurar ordern nu för tiden har jag istället kommit att bli insatt i det. Jag som kvinna får inte bli frimurare då enbart män tas emot men jag har lärt mig en hel del om dess historia, vad de tror på osv. Dock får jag inte veta ett smack vad som försigår bakom deras dörrar då det enbart är tillåtet för medlemmarna.

timmelin
2010-07-18 17:04
0

Ja finns tex även sekten inom naturkosmetik som tex. natures own. Den är klassad som sekt pga att det är pyramidtänkande och den längst upp tjänar massor.

Vad jag har läst

sighni
2010-07-19 21:05
0

#18 Vad skulle hända om du berättar vad som hänt under din tid i satanistkyrkan?

NaimaG
2010-07-19 21:06
0

#20 Inte vet jag men det är inte tillåtet vare sig man är medlem eller fd medlem precis som frimurarna inte får berätta vad som händer bakom deras dörrar.

Casiopeia
2010-07-20 06:12
0

Jag kan tänka mig att det är rätt stor skillnad beroende på vilken diagnos man har- Personer med AS kanske attraheras mer tillkonceptet med regler/dogmer, rutiner,  ett sammanhang där man automatiskt blir med om man följer vissa tydliga instruktioner, en färdig "sanning" som är lätt att greppa osv, medan en person med ADHD hellre vill tänka fritt och kreativt och skyr instruktioner, regler och auktoriteter. Samtidigt har jag en känsla av att personer med ADHD oftare är andliga och intuitiva ( men det är bara min teori).

Själv har jag ADD och är kreativ, intuitiv och trotsig som person. Jag är religös och med i ett samfund för forn sed (nordisk hedendom/naturreligion även klumpigt kallad "asatro"). Jag har valt en religion helt utan dogmer, livsregler, heliga skrifter, profeter och tvång. Istället är grunden i min tro att var och en måste hitta sin egen sanning och relation med makterna, och att man förenas med andra bara genom det sättet/seden man väljer att uttrycka det på. Det är till och med ok (och vanligt!) att de som håller på med forn sed håller på med andra religösa traditioner "vid sidan av", och blandar gudar och ritualer som dom vill. Den enda "synd" som finns är att försöka missionera eller tvinga på sin religion på någon annan. Man får hitta på och fantisera hur mycket man vill och det finns inget rätt eller fel, men det hindrar inte att man kan utöva den med andra likasinnade ibland. Att göra en "hednisk sekt" skulle vara som att försöka valla katter, tror de flesta andra jag känner har mer eller mindre ADHD :-)

Tycker det är viktigt att nämna att det finns religioner som inte innebär normer, dogmer och tvång, eftersom man så ofta kritiserar "religioner" för att göra just det, som om alla funkade på samma vis. Många dras till religioner just för att få en färdig "manual" att följa medan för andra är själva sökandet och den personliga tolkningen det viktiga.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

timmelin
2010-07-20 12:48
0

O ditt sätt verkar inte vara en sekt bara en livsfilosofi.

Där hjärntvättas man ju inte och paras ihop med ett tänkande som bara är det som gäller.

Ditt sätt att resonera verkar sunt

coffee-girl
2010-07-20 20:25
0

#22 Jag tror det ligger mycket i din teori. Jag var själv med i en sekt som har stor likhet med Livets Ord, men det var en fri församling där alltså Livets ord inte hade formellt inflytande. Intuitionen, "andlig lyhördhet", som det hette, var väldigt viktig. Likaså fanns det fart och fläkt på ett sätt som det oftast inte finns i mer strikta kyrkor. I en vanlig kyrka satt jag och somnade eller tappade koncentrationen efter en kvart! För att inte slockna behövde jag resa mig och sjunga lovsång där man fick dansa och skutta. Om jag inte knaprade koffein, som jag gjorde i vanliga kyrkor för att klara ett helt möte utan att antingen tappa konceptet eller bli rastlös och vilja resa mig och gå runt ett varv. Ingetdera var acceptabelt… (just det ja, jag har ju ADD, troligtvis…Tungan ute fast jag har inga papper på det än).

Och nog är människor med ADHD ofta mer intuitiva än andra. Jag har definitivt förmåga att bland annat känna av människor och deras mående och känslor, och är oftast väldigt pricksäker! Den förmågan är så stark så jag får trycka ner den ibland för att inte göra bort mig och säga nåt dumt. Hade nån hört talas om "impulsiv"? Tungan ute Folk säger iallafall att jag ser och hör det jag inte ska! Jag skulle tro att min förmåga bl.a. bottnar i att jag ser små små detaljer innan någon annan fattar nånting alls! T.ex. ifråga om någon som är lämplig för en speciell uppgift, eller vem som är kär i vem och förnekar det. Eller vibbarna från nån som också är bokstavsmänniska! Skrattande Såna saker som jag bara vet!

Jag valde den sortens kyrka både för att jag behövde den miljön (som jag skrev ovan om orsakerna till), och för att det var roligt att vara rebell! Sedan var jag rebell även inom kyrkan genom att ifrågasätta allt jag kunde. Och hade jättekul när jag ställde ledarskapet mot väggen med kluriga frågor!

Nu har jag en tro där jag bestämmer själv hur och vad jag villl tro. För mig är det viktigt att alla får uttrycka det de tror utan att bli instängda i några normer eller allsmäktiga skrifter. Jag vill själv få klura ut vad jag ska tro på. Havets föränderlighet, storheten en stjärnklar natt mittt i storskogen eller neonljusen i Stockholms city… Allt har sin charm, och väcker min kreativitet och inspiration. För mig är det religion, och jag behöver alltsammans. Jag är kontrasternas kvinna!

Furatekken
2010-07-20 22:27
0

Pingskyrkan i min hemort är iallafall ingen sekt! (mina föräldrar är pingstvänner) Det var värre förr, jag tror att färre o färre pingstkyrkor har blivit sektliknande med tiden, bl.a pga sekulariseringen, men jag kan ha fel

Mymlan
2010-07-22 16:09
0

Jag har aldrig haft några problem med Jehovas Vittnen, det folk säger om dem då de knackar dörr är för mig främmande. Nu är jag inte något Jehovas Vittne men har växt upp med en mor som läst/er för dem. Jag har trots det fått fira jul, födelsedagar  även om mina sk födelsedagar som barn innefattade inga kalas för det orkade inte min mor med. Jag är uppväxt med detta barn ska synas ej höras, hur det nu gick till då jag har ADHD med autism liknelse. Nu spårade jag ur igen.. Åter Jehovas, när de knackar dörr här och de visar upp VAKNA eller VAKTORNET så säger jag alltid nej nej det där kan jag läsa hos min mor. Trots min mors Jehova så gick jag i lördags skola o söndagskola och de tillhör vad jag vet Pingstvännerna. I tonåren så var jag med min mor på en sammankomst Jehova har, alla sa men vad roligt att du kom sa bara rent ut ja och det är sista gången nästa gång går jag till pingstvännerna..

Jag har tagit avstånd helt från Jehova efter jag läste i tidning för ngt år sedan hur de höll en pedofil bakom ryggen, och nu för ej så länge sedan en kvinna som blev misshandlad av sin man.. Detta är 2 saker jag inte tål överhuvudtaget, jag får onda tankar..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you