Hjälp vid studier och eget boende?
Jag har just fått reda på att jag kommit in på min drömutbildning, i andra sidan av landet! Det är jätteroligt så klart, men jag är livrädd eftersom jag haft sånna problem med att studera tidigare, samt att det är första gången i mitt liv jag bor själv (är 26).
Det är en högskoleutbildning med rätt mycket praktiskt arbete och jag har fått ett studentrum med delat kök.
Som jag förstått det så är man berättigad till hjälp när man har ADD, och jag har läst på Attentions sidor samt försökt kontakta funktionshinderansvarige på skolan (som har semester!) Men vill ändå höra om det finns andra här med liknande problem som jag och vad för hjälp/hjälpmedel ni fått?
Det jag tror jag skulle behöva är:
* Kom-ihåg-hjälpmedel, för att hålla koll på allt viktigt, scheman, inlämmningsuppgifter, möten, saker jag ska fixa etc. Typ en handdator eller liknande med kalender som går att synka med datorn? Gärna med alarm och påminneslefunktion!
* hjälp att komma ihåg vardagsgrejer, komma upp ur sängen, äta mat, handla, tvätta, städa, betala räkningar, ta medicin…
* Mentor som kan ge mig stöd på skolan och kanske även i hemmet och stämma av att jag får gjort det jag ska och hjälper mig planera och fixa saker jag fastnar på
* Diktafon eller något så jag kan spela in föreläsningar, inläst litteratur
* möjlighet att göra tentor hemifrån, eller med längre tid på mig?
Är ju inte dum, men har svårt att hålla"koll", klara rutiner, komma ihåg och blir väldigt lätt stressad och mentalt utmattad. Tycker det är skitläskigt, men måste fixa det här! Hur gör ni? Har ni hjälp? Vad för något och hur funkar det? Vart vänder jag mig?

Boendestöd kan ju hjälpa dig med att komma ihåg och komma igång med städning och tvätt, räkningar och hjälpa dig att göra scheman för saker som behöver göras och allt sånt. Det borde du kunna nasöka om, i min kommun går det via socialpsykiatrin.

Du har rätt att få påminnelsehjälpmedel via en arbetsterapeut, antingen via habiliteringen eller via psykiatrin. Personligt ombud kan man ansöka om via kommunen, de hjälper med att se till att man till exempel betalar räkningar, håller andra viktiga tider som läkarbesök o.s.v. Boendestöd hjälper med praktiska saker i hemmet i den mån du blir beviljad stödet.
Nu till studierna. Jag har ADHD/Asperger och jag kontaktade en samordnare för funktionshindrade på min högskola. Vi stämde möte och hon hjälpte mej fundera ut vad jag skulle behöva hjälp med. I mitt fall blev det anteckningshjälp, mentor samt alternativa tentamina, såsom förlängd tentamenstid eller muntlig tentamen, alternativt hemtentamen.
Försök att skicka ett mail till samordnaren så fort som möjligt med dina funderingar! Skriv ner allt du kan tänkas behöva hjälp med. Inläst litteratur kan vara svårt att hinna med att få då det ofta tar lång tid att läsa in den, men det finns ett bibliotek med "hörlitteratur" där man kan söka om den litteratur man behöver finns. Kommer inte på vad det hette just nu, men länkar finns från din högskolas hemsida.
Lycka till!
Jag hade inte hunnit få min diagnos när jag pluggade på högskolan och har därför inga matnyttiga råd att komma med, men tänkte iaf droppa en länk till en sajt där det finns en del information om ämnet.
Vet inte om du redan har hittat dit på egen hand, men i vilket fall som helst har du sidan här.