När concerta inte fungerar
Min sambo går på Concerta och varken jag eller sambon märker skillnad, förutom de dagar hon har glömt att äta - hon mår ibland bättre men ibland är hon mer hyper.
När hennes kontaktperson beskrev vad Concerta har för inverkan slog det mig att EyeQ (omega-3 tabletter) ger samma resultat utan biverkningar, speciellt bombhuvudvärken hon oftast får.
Vi har fått nytt recept på Concerta men vi är osäkra på att hämta ut den och funderar på att börja om med EyeQ (slutade med den när hon började med medicinering för 6 månader sedan). Såvitt vi båda minns mådde hon mycket bättre under den tiden hon åt EyeQ och hade det lättare i vardagen.
Vad anser ni, ska hon gå på EyeQ istället för Concerta eller ska vi följa läkarens direktiv (dubbeldos)?

för mig har det tagit drygt 2 år att hitta mina medz och mina doser av medz.så oavsett vad ni nu än väljer kommer det ju att ta tid.det är ju bara att prova sig fram helt enklet.personligen tror jag mer på en kombo utav typ Concerta och eye q eller likande.men en sak i taget så man vet vad som e vad.jag äter dock inte eye q eller nått sånt.men nu när det känns som om jag hittat min dos min medicin kan jag känna att det är okej att lägga till annat i form av eye q osv.men dock alltid i samråd med min läkare.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Då bör hon ju äta EyeQ, eller testa linfröolja. Fiskolja är inte det trevligaste att äta jäntemot folket som bor i länderna där man fiskar fisken till oljan. Istället för att folket får mat säljs det för att göra olja av, så jag slår ett slag för att testa linfröolja!
#3 Finns ju även att köpa fiskolja från Norge, och där är man ju rika som troll. :) Kan vara svårt att hitta en produkt som med säkerhet är gjord med fisk från Norge, men det ska gå.
Ibland funkar inte den ena medicinen och då får man testa med en annan. Har hon ätit Ritalin? Om inte, kan jag rekommendera den (äter den själv och har fått god effekt). Nu reagerar vi visserligen olika på de mediciner vi stoppar i oss, så bara för att en medicin funkar för mig innebär det inte att den funkar lika bra för din flickvän. Jag skulle råda er till att kontakta hennes läkare och be om att få testa Ritalin i stället.
Annars sägs det ju att EyeQ skall vara bra. Jag åt det under ett tag, men tyvärr alltför kort period för att jag skall kunna yttra varken bu eller bä om dess verkan.
Dessutom finns ju ett hälsokostpreparat om heter Efalex som också innehåller Omega3. Detta preparat åt jag under hela min sista termin på gymnasiet och jag tyckte att det gav en god effekt på mina koncentrationssvårigheter - jag lyckades trots allt dra upp mitt slutbetyg rejält med alla MVG:n jag sprutade ur mig under inverkan av Efalex. Det krävs dock att man äter dessa under en längre period för att uppnå en fullgod effekt och dagsdosen de första 12 veckorna är 6 kapslar om dagen - därefter minskar man dosen till 3 kapslar per dag. Det är således inte helt billigt, men kan vara värt pengarna om det funkar så bra som det gjorde för mig.

#6 Jag är själv diagnostiserad med ADHD + AS-drag. Skulle jag ha gjort om utredningen i dag när jag behandlas med Ritalin, är dock både jag och min läkare övertygade om att det hade blivit en dubbeldiagnos ADHD + AS. Jag äter själv Sertralin just nu och även om jag inte tycker att jag fått ngn positiv effekt av dem, upplever jag heller inte det du skriver om att de skulle ge motsatt verkan för de med AS. Jag tror snarare att det är som HannaM skriver - att det snarare är en fråga om hur vi reagerar individuellt på dessa mediciner.
Jag diskuterade saken med en väninna som är farmaceut och enligt henne är den avgörande faktorn snarare huruvida vi är långsamma eller snabba metabolister av den verksamma substansen i ett läkemedel. Notera väl att vi kan reagera helt olika på substanserna och bara för att vi är snabba metabolister av en viss substans innebär det inte per automatik att vi är det i fråga om en annan.
Mao: Vi reagerar väldigt olika på mediciner från person till person. Det enda man kan göra, är att testa sig fram i den medicinska djungeln under en läkares inrådan.

Prata med läkaren om medicineringen för medicineringen fungerar väldigt individuellt från person till person så kan ju vara en annan dos som kan behövas eller som någon sa fungera bättre med Ritalin.
Ritalin och Concerta är ju samma medicin men olika depåkapslar som utsöndrar medicinen olika snabbt.
Så kan vara en sådan liten sak som kan göra en förbättring.
Vi har själv provat med Efalex också essentiella fettsyror liksom EyeQ
Våran erfarenhet var att det tog ca 3 månader innan vi såg en förändring och en förbättring.
Men något även läkaren sa att det kan krävas en längre tids användande innan man ser något resultat.
Sonen blev betydligt lugnare och även skolan kunde märka en förändring med dessa essintella fettsyror.
Men efter ca 6 månader så avtog effekten och vi stod åter på samma ruta som vi startade.
Så för vår del så hade det en begränsad effekt vissa fungerar jätte bra på essintiella fett syror andra fungerar det inte på det.
När vi väl började medicinera så började vi med Ritalin och märkte en omedelbar effekt men att den inte fungerade fullt ut så då bytte dom ut Ritalinen till Concerta och då märkte vi en full effekt.
Det var skillnad som natt och dag för sonen så Concertan gjorde underverk för sonen.
Men det tog ett tag innan man hittade att just Concertan och vilken dos som var det rätta för honom.
Lasse

När man redan har börjat så skulle jag nog fortsätta och testa att öka dosen för att se vad som händer, kanske blir det bättre, annars har ni ju Eye-Q att falla tillbaka på. Fördelen med att testa längre är att ni i framtiden vet lite mer om vad det innebär att ha Concerta nu när ni redan påbörjat den behandlingen. Det är synd att avbryta för att senare behöva börja om från början igen. Men om hon mår väldigt dåligt av biverkningarna så är det också viktigt att ta i beaktande.
För min del (jag har ADHD med autistiska drag) så hjälpte concertan mig en hel del men samtidigt blev jag mer stingslig och lättirriterad, min ångest ökade kraftigt också och jag skadade mig själv ganska allvarligt under min concertatid.
Jag mådde mycket bättre när jag slutat med concertan och numera använder jag Concerta ibland. Aldrig när jag skall ha mens eller har stark ångest och bara några dagar i taget. Om jag vet vad jag behöver göra (tex städa) och bestämmer mig för att göra det så kan jag ta Concerta just den dagen så att jag klarar av att få det gjort, men då får jag beräta för min omgivning att just idag så är risken stor att jag blir arg och tvär.
Mitt liv är inte särskilt stabilt men jag överlever skapligt just nu genom att äta olika mediciner om vartannat.
Jag tycker ni får väga för och nackdelar, men vill påpeka att erfarenheten är värd en del också vad gäller att testa en medicin tillräckligt länge.
Sedan kan Concertan vara lite sådan att den på sikt gör nytta hgenom att man blir lite stabilare och därmed successivt skapar sig rutiner som med tiden gör livet mer välfungerande. Om man har asperger/autistiska drag/autism är dock risken ganska stor att man blir mer autistisk och det kan vara både bra och dåligt beroende på vem man är.
Jag för min del får mycket mer konflikter med min omgivning eftersom jag blir mindre flexibel och tolerant med Concerta.
Tack för alla era svar. Min sambo har bestämt sig för att inte fortsätta ta den då hon inte alls klarar av biverkningarna. Hon mår bättre just nu när hon inte tagit den på flera dagar och det syns även på henne. Så vi får vandra vidare på medicinlistan och se vad som blir härnäst.
Än en gång, tack för ert stöd.