Ritalin och hunger
Påverkar medicinerna era matvanor på något sätt? Jag blir tokhungrig på Ritalin och bara äter och äter,är både mat och godissugen. Börjar bli riktigt orolig för att gå upp i vikt.
Innan brukade jag offta glömma att äta utan att bli hungrig,var nästan aldrig särskilt hungrig och åt inte mycket alls. Har periodvis haft svårt att kunna äta alls,särskilt om jag mått dåligt och har heller aldrig haft några regelbundna matvanor.
På biverkningar står inget sådant alls,däremot står att det är vanligt att man kan tappa matlusten och gå ner i vikt. Det står även att man inte ska ha såm medicin om man är väldigt smal och har den typ av ät-problem jag har/hade, jag får faktiskt inte alls ihop det eftresom svårt att äta-problem istället verkar kunna försvinna av medicinen.
~ mayolica ~
Äter Concerta.. Jag blir aldrig hungrig. Kom på vid halv nio ikväll att jag inte ätit nåt sedan frukosten vid åtta imorse.. Händer alldeles för ofta.
Hmm… Intressant det där.
Jag har testat både Ritalin och Concerta och tänkte berätta hur det blev för mig.
Först började jag med Ritalin. Jag tappade matlusten och blev illamående av matlukt osv osv = gick ner i vikt.
Sen efter ett tag bytte jag till Concerta för att se om det ändrades. Där i början var jag extremt hungrig. Jag tyckte jag var hungrig väldgt ofta och min mage kurrade till och med! 
men sen gav Concertan mig ångest och sådant , och då bytte jag tillbaks till Ritalin. Konstigt nog så blev jag inte mindre hungrig då. Jag fortsatte vara mer "normalt" hungrig efter Concertan vilket var bra förstås.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Egentligen är det nog ingen "onormal" hunger, när man tänker efter lite. Att äta frukost, lunch ,eftermiddag/kväll och lite frukt eller något annat mellanmål är nog normalt. Men är man inte van att äta flera gånger känns det jättemycket.
Men är man van att gå ner på stan vid tre-tiden på eftermiddagen och undrar varför man plötsligt känner sej yr eller skakig,så kommer man på att det beror på att man glömt att äta frukost och att man inte ätit något alls under dagen. Går in i första butik och köper en chokladbit eller måltidsersättning och är mätt sen. Eller att man plötsligt känner sej lite småsugen på kvällen och kommer på att man glömt att äta.
Det känns märkligt att bli så hungrig när man varit vaken en stund att man kokar gröt,senare på dagen undrar man hur man kan vara så hungrig senare trots att man ätit en portion gröt förut samma dag. Fast jag hoppas att det inte går till överdrift med ätandet,har fått lite ont i magen och vill inte heller få viktproblem.
Det borde även finnas med "ökad aptit" i informationen,inte bara minskad.
~ mayolica ~
Ritalinet har påverkat min hunger, ja. Dock på motsatt sätt än för dig.
Jag har gått ner i vikt sedan jag började medicinera, vilket inte alls är särskilt lyckat i mitt fall eftersom jag redan är underviktig enligt BMI.
Ritalinet påverkar min matlust på så vis att jag blir mätt mkt fortare när jag äter och därför inte kan äta lika mkt mat som tidigare. Dessutom har sötsuget minskat och jag har fått en avsmak för godsaker som jag annars inte hade tackat nej till.
#4 Jepp, har fått byta tillbaks!
Ångesten har försvunnit och det är härligt! men alla har ju bra och dåliga dagar, men Ritalinen gör att jag mår bättre iaf! 
Skönt att det har blivit bättre för dig också. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#6 Har inte haft dom länge alls,mår inte så bra av dom heller.Tror att dom har satts in på fel sätt,skulle börja med en snabbverkande tablett på 10mg på morgonen i en vecka sen en två gånger om dan. Som jag har förstått brukar dom använas mest som tillägsmedicin,när kapslarna inte ger tillräcklig effektt eller som kortverkande på eftermiddag/kväll.
~ mayolica ~
#8 Kul att höra att det funkar bättre för dig denna gång! 
(Förlåt för OT.)
#5 Är det verkligen så att du har gått upp i vikt (jag tycker inte att jag kan läsa mig till det någonstans i din tråd), eller är det bara så att hungern har ökat?
När du skriver om dina matvanor numera, tycker jag att de verkar förhållandevis sunda och normala. Att äta regelbundet brukar inte vara av ondo för vikten - snarare tvärtom. Det håller igång din ämnesomsättning och gör att den fungerar optimalt. Regelbundna mattider brukar dessutom rekommenderas om man vill gå ner i vikt.
Som du beskriver det, tycker jag snarare att det verkar som om Ritalinet har ökat din ämnesomsättning ngt och detta baserar jag på dina beskrivningar av det kraftiga blodsockerfall (symptom: yrsel, skakighet, svettningar) du drabbas av när du inte ätit på några timmar. Detta bör du tolka som ett tecken på att du förbrukar mer energi än vanligt och därmed är i behov av en regelbundenhet i dina ätvanor.
Vill du motverka viktuppgång, bör du således - i stället för att dämpa blodsockerfallet med sötsaker eller måltidsersättningar (som ger en högst temporär höjning av blodsockret) - se till att planera dina måltider bättre. 4-5 timmar mellan måltiderna brukar vara lagom för att hålla en stabil blodsockernivå (frukost - lunch - middag - ev kvällsmål). Ät inget mellan måltiderna och skippa eventuella mellanmål (det är i regel bara brukligt att äta mellanmål om man är under 18 år och fortfarande under utveckling, diabetiker eller önskar gå upp i vikt).
Det mga inte känner till, är att det är de hastiga svängningarna i blodsockerkruvan som främjar viktuppgång och inte så mkt mängden mat du stoppar i dig (under förutsättning att du äter normala mängder mat under varje måltid, vill säga). Drabbas du av blodsockerfall trots att du håller regelbundna måltider, bör du se över sammansättningen av maten du äter och även mängden mat du stoppar i dig vid varje måltid. Troligtvis äter du då för lite mat vid måltiderna, eller har en felaktig balans på proteiner resp kolhydrater.
Slutsats: Planera måltiderna bättre, så slipper du drabbas av dessa plötsliga blodsockerfall som får dig att stoppa i dig sådant som din kropp mkt väl kan tänkas öka i vikt av.
#9 vad jag förstått så finns det både korttidsverkande och långtidsverkande. Tror jag fick den långtidverkande.
Eftersom jag tog Concerta innan så fick jag börja med 2x30 mg direkt och ska öka till det dubbla om en vecka.
Tror inte det finns en enda läkare som säger samma sak om samma medicin konstigt nog
#11 Nja jag tror inte att jag har gått upp i vikt redan,har ingen våg och väger mej aldrig så jag vet inte? Det var mer så att jag kände en liten oro för att gå upp i vikt då jag blir så hungrig och börjat äta så mycket,känner mej så obehagligt sprängfull i magen av att äta så mycket när magen inte är van vid det.
Egentligen är det nog inte något onormalt ätande eller onormala portioner,men det känns så eftersom jag åt så lite och sällan innan jag började med medicinen. brukade inte känna mej hungrig alls särskilt offta, hade jag ätit mat en gång under en dag så brukade jag inte bli hungrig igen. Offta glömde jag helt bort att äta under dagen,då kan det bli blodsockerfall efter en promenad. Tänkte helt enkelt inte på det och var sällan hungrig.
Det är inte så att jag har problem med vikten nu ,eller är särskilt viktfixerad (har ju inte ens någon våg) Men jag känner mej precis lagom och trivs bra som jag är nu,så jag har inget intresse av att vikten ändras åt något håll.
Det kan ju i och för sej vara så att medicinen ökar förbränningen lite,så det är därför jag blir hungrig snabbare. Har haft ganska långsam förbränning och mått bättre av att inte äta så mycket. Sen har det förståss blivit helt fel när man helt glömmer bort att man ska äta mat.Det är ju inte alls bra,lagom är bäst så jag ska försöka ta det lite lugnt. Låta magen få vänja sej försiktigt vid lite normalare matvanor,fast jag kommer nog aldrig gå efter nån klocka och ha bestämda mattider.
~ mayolica ~
#12 Nej kunskapen verkar vara väldigt begränsad på många ställen,dom kände inte ens till att man kan få svår ångest och bli depremerad om dosen är för låg . Ändå är det inte alls ovanligt,det är viktigt att dosen blir rätt om det ska bli bra. Tycker att det är skrämmande med så liten kunskap bland så kallade experter.
~ mayolica ~
#24 Ja, jag håller fullständigt med dig. Man blir faktiskt rädd
Måste skriva av mig som vanligt!!
Åt själv Ritalin och har även testat Metamina.
Inget fungerade utan jag har själv valt att sluta min medicinering.
Kanske verkar jättenegativt för er här..
Men det handlade om mig och mina biverkningar..
Trodde ADHD medicin skulle göra mig *normal* vad det nu innebär.
Men nääe jag tror inte på den..tyvärr.
Mår ta mig fasiken bättre utan..
Piggare gladare..fast absolut inte varje dag d ska guudarna veta.
Ingen stelhet i musklerna..har det jämt men med ADHD medicin vart det 7 resor värre.
Jag anser lite som så..
Att får jag inte vara accepterad i samhället som jag är så kan det lika bra vara.
Det behövs inte spääs på med en massa biverkningar pga medicin.
Jag har full respekt för dom det fungerar på och är lycklig med för er.
Jag bara utgår nu i min beskrivning av mina egna erfarenheter..
Lycka till alla och varm kram/Susanne

#17: Jag tror jag håller med… 
#16 Ja, så har det varit för mig med. Startade en annan tråd om detta. Ska se om jag hittar den igen.
Hittade tråden som du kan läsa om du vill
http://bokstavsfolk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=94f16d19-dc8d-4d3e-9fdc-bef427433ca1
#17: Trist att höra att det inte hjälpt dig. :\
Men ADHD-medicin har definitivt hjälpt och hjälper varje dag mig enormt mycket. Jag är inte hyper på samma sätt, jag kan koncentrera mig längre än två sekunder på en sak, kan till och med läsa en massa sidor i en bok utan att behöva resa mig upp och göra nåt efter varje sida.
Så det är väl olika antar jag.
Jag tar Ritalin en stund innan jag går och lägger mig, har stora sömnsvårigheter, men med Ritalin slappnar jag av och känner tröttheten mycket bättre.
Tar Concerta på dagtid förutom ritalinet på kvällen.
Medan andra tycker jag är tokig som tar Ritalin på kvällen för de blir pigg av det och även de har ADHD såsom jag.
Så olika hur och vad som fungerar.
#20 Även jag har fått positiv effekt av Ritalin och det är absolut ingenting jag vill vara utan.
Vi reagerar alla individuellt på våra mediciner och det som ger bra effekt på någon, kan ge försämrad effekt och besvärliga biverkningar för ngn annan. Allt beroende på hur just din kropp reagerar på de olika substanserna i ett läkemedel. Detta är dock omöjligt att förutsäga på förhand och det krävs att vi testar oss fram för att se vad som funkar - och vad som inte gör det.
Jag tycker därför att det är värt att testa medicinen, för att se vilken effekt den ger på just dig. Fungerar den inte alls, kan man försöka finna andra lösningar för att komma tillrätta med ADHD-problematiken. Men jag tycker inte att man på förhand skall förkasta metylfenidatpreparat, då de i mga fall underlättar livet för personer med ADHD.
Detta du skriver om att du sover bättre på Ritalin, tycker jag är intressant. Jag upptäckte att jag sov bättre på Ritalin i början då jag låg på en låg dos (20 mg), men efter hand trappade jag upp till 70 mg depotkapsel (morgon) + 10 mg direktverkande tablett (eftermiddag) och numera kan jag inte sova alls om jag petat i mig 70 mg. Framåt kvällen, när medicinen inte längre är verksam, sover jag dock som jag gör utan Ritalin - har svårt för att somna, hypertänker etc.
Men som sagt - låga doser av Ritalin får mig att somna bättre och höga doser av densamma håller mig alert, lugn och koncentrerad - men inte trött.
Hur hög är din kvällsdos?
#21: 10 mg tar jag på kvällen. Knappt nåt alls egentligen, men det gör så mycket!
Nästan så jag skulle gissa på placebo, om det inte vore så att jag ifrån början inte ens trodde dte skulle fungera. :)
Tar 72 mg Concerta på morgonen, men den ska hålla i sig i 12 timmar, alltså till sju-åtta på kvällen, men känner att den går ur kroppen vid fem-sex och då tar jag Ritalin.
Men blir tröttare av concertan också, inte på samma sätt som ritalinen, men kan ta Concerta på kvällen också och somna lättare.
Jag tror det har mycket med att göra att utan medicin är jag ADHD'ig, alltså hyperaktiv och har inte ro att ligga still och försöka sova, men med medicin så är jag inte alls lika hyper utan kan ligga still och vänta på ett sömntåg.
Ritalin fungerar bättre som sömnmedel än sömnmedicin, måste överdosera stark sömnmedicin ganska rejält för att få effekt, men Ritalin hjälper bättre.
#22 Melatonin (naturligt sömnhormon utan biverkningar) skall också gå att få utskrivet om man har ADHD. Jag fick det och tyckte att det funkade superbra, men var dessvärre tvungen att sluta med det pga ekonomiska skäl då det inte inkluderades i högkostnadsskyddet av någon fånig anledning.
#23: Jag får det, fungerar dock inget vidare, men läkaren säger att jag ska fortsätta ändå, och jag är en snäll patient så äter det varje kväll.
Circadin äter jag.
Underbart att det fungerar på er tycker jag
Ja det är lustigt att det fungerar så olika på olika människor..
Jag tror mer att jag har ADD för jag e alltid trött..
Utom då jag drar igång och babblar i 190 *S*
Ska ha ett samtal med min läkare i slutet av sommaren så jag hoppas det finns något som kan ta bort den där jäkla hopplösheten..
vill så mycket..och det tar all jävla energi..
Då ger jag upp..
Lycka till önskar jag till er alla..och ha en jättefin dag/Sus