med er e jag säker
sitter med dotterns laptop vid köksbordet.i mitt knä ligger våran minsta hund,på köksbordet ligger mellan hunden,i min dotters säng snett bakom mig ligger ena katten tsm med en till hund,å snett framför mig ligger våra "stora" hund.ett gäng marsvin "kvittrar" & "kuttrar" sött i vardagsrummet,dom har fått äpplen!deras kuttrande,och prasslande när dom kutar runt i sitt hö&halm är så mysigt.katternas spinnande så lugnande,hundaras ständiga närvaro så betryggande.
det finns liksom ingenstans jag kan känna mig riktigt "säker" & trygg föutom just här & nu i mitt hem,med mina djur.
jag har i princip alltid haft djur omkring mig.och förstår att det är nästintill livsavgörande för mig.
har många väldigt små delmål i mitt liv.ofta handlar det om små små mål jag ska försöka klara av under dagens gång.
men mitt i allt kaos har jag börjat våga drömma.å önska.och hoppas.inte för mkt men ändå.
jag drömmer.jag önskar.jag hoppas.att jag i framtiden kan få jobba med djur,gärna med djur inom sjukvården.vet ej hur är men i alla fall.
med djuren är jag trygg & säker.här är min "fristad" tsm med djuren i nån form av samhörighet & gemensam respekt för varandra som individer.
tack för ni finns.. alla djuren mina.. älskar er så..
kram på er..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Kram

Ja djur betyder mycket för många. Mig också.
Manimalis heter en organisation som jobbar med att sprida information om relationerna mellan djur och människor. Kolla deras hemsida. Den kan säkert ge dig tips på yrke.
Någon av dina hundar kanske kan utbildas till terapihund och besöka äldre människor. Pga allergirädslan är det mest hos äldre som det finns möjlighet att få ha djur. Kanske det kan ändra sig allt eftersom kunskaperna om hundens/djurens bertydelse för barn och ungdomar växer.
Det finns en del litteratur om detta som du säkert kan finna på Manimalis hemsida eller möjligen Sv. kennelklubben. I hundsport har det funnits många reportage om hundars betydelse i olika verksamheter för barn osv.
Lycka till!
Känner igen det där, brukar ha med mig vovven lite överallt, och när han är med känner jag mig mycket tryggare och blir därmed mer självsäker.
Även med hästen känner jag mig trygg, när jag är med hästar vågar jag ta plats och vara självsäker, vilket jag inte vågar annars.

#1 ,#2 & #3, tack för kram,tips,ideer & era egna erfarenheter!!
Jag har läst en hel del ang djur i vården.Och tittat på mkt tv-program från andra länder där man har djur i vården på ett mer naturligt och självklart sätt.Jag är dålig på att läsa men då och då köper jag hem nån bok som ligger här som jag läser i omgångar i och sen läser om och om igen för att få grepp om helhelten.
Jag vet att det finns vissa med bla npf-diagnoser som mår väldigt väldigt bra av att rida.Jag vet oxå att man kan få det utskrivet på recept av sin läkare.Hade jag gärna gjort om det fanns närmre ställen att rida på som jag anser har god hästhållning.
Här hemma fungerar djuren som terapidjur i olika avseenden,för både mig och mina barn.Tyvärr är mina hundar "för gamla" för att få skolas som terapihundar.Och dom skulle nog passa i vissa miljöer och med vissa individer men dom är trots allt oxå egna individet och skulle ej helt och fullt ut klara av ett sånt jobb.
Men helt klart att jag drömmer om det i framtiden…på en annan nivå,på ett annat sätt..
Jag var bara ett par dar gammal när jag fick min första bästa vän i form av en flatcoated retriver på 6 månader.Mitt första minne är med henne,min bästa minne är med henne,större delen av min överlevnad är pga att hon fanns där för mig mina första år.
Älskar henne,saknar henne..alltid…
#4: Du får komma hit och terapirida på min häst. Helt klart bästa terapiformen som finns, mår aldrig så bra som när jag umgås med hästar. För mig är väl egentligen inte ridningen som ger mest, utan all markträning jag håller på med, det som bygger relationen.

# 5 tack så jättesnällt!!
det är bara så jättecoolt att man kan få sån hjälp av djuren.På ett av mina jobb jag hade förr fick en pojke rida nån ggr per vecka för att strecha ut & mjuka upp hans ständigt spända muskler & kropp.Läste för en liten tid sen en artikel om en pojke med svår autism som oxå red en ggr per vecka,det var den enda gången hans familj och omgivning fick se honom le och slappna av.underbart…
läste oxå nyligen i apoteket tidningen om en hund som jobbade på nått slags vårdhem för barn,denna hund fick barnen att komma på "fötter" igen gav barnen kärlek när ingen annan såg att dom behövde osv.underbart…
jag tycker så jättemycket att utveckla ett ömsesidigt respektfullt förhållande till djuren.när jag ser någon som har tränat sin hund,häst m.m med tålamod,tid,respektfullhet och kärlek då lyser jag upp,då blir jag imponerad…för vem som helst kan ju få något djur att "lyda" genom att skrika,dra i koppel osv men att hitta just DET som får DET att klicka det är så hima jättefint,,,,beundransvärt!!
kram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6: Ja, djur hjälper enormt, och den kravlösa kärleken man får är underbar. :)
Respekt är jätteviktigt om man vill få respekt, precis som mellan människor. Det kommer man långt med! :)
Visar film från sista halvåret med den underbara hästen jag tog hand om förut. På slutet kan man se hur långt man kommer med respekt, finns inget så underbart härligt som att galoppera (eller rida överhuvudtaget) med bara en halsring. Då känner man verkligen vilken tillit man fått, och vilken tillit man har till hästen :)
Långt kvar tills dess med nya pållen, men han kommer att bli underbar han med, vi ska bara diskutera om vilka regler vi ska ha i vår relation först. :)

#4 Det är klart att djuren i första hand är individer och det är som sådana de ska bemötas inte som terapiobjekt. Om ingen vill ta ansvar för att djuret får en god skötsel och ett bra bemötande ska man inte använda djur i vården. Man måste ju vara uppmärksam på att det finns personer som är elaka mot djur och kan göra dem illa. I dessa fall måste djuret skyddas. Jag hoppas du lyckas med dina intentioner.
#7 Väldigt vacker häst!