samtalsterapeut
Hej. Hur svårt ska det vara egentligen.
Träffade en samtalsterapeut nu i somras när jag hade det ganska jobbigt. Men det verkar som folk med sådan utbildning bara är vana vid att folk som mår dåligt är deppiga, tyst och gråter.
Inte som jag som nästan går in i ett maniskt tillstånd vilket medför en irritabel stämning som jag absolut inte vill ha.
Dessutom så verkade hon inte veta så mycket om våra diagnoser. AS, ADHD mm mm
Vad har sådana människor för utbildning, trodde dom var utbildade som minst skötare. själv är jag det. Men vad hjälper det, kan väl liksom inte självläka när jag mår dåligt.
Har någon den kollen på deras utbildning??
Dessutom så undrar jag om alla som mår dåligt reagerar med passivitet, depression, nedstämdhet
För jag kan väl inte vara ensam i hela världen med att reagera med att bli irriterad och manisk och låta munnen gå hela tiden.
Dessutom så har jag en tendens just nu att jämnföra vad som är värst. typ somatiska sjukdomar hos släktingar med psykologiska tex tvång.
Vet hur jäkla sjukt det låter och att man inte kan göra sådana jämnförelser, men är det ingen annan som känner igen sig själv lite lite i detta tänkande.
jag vore tacksam för svar, för jag känner mig så ensam nu även om jag har en fungerande släkt och familj.
Den ensamheten är så grym
Min sambo gick hos en terapeut som inte var via landstinget. Han verkade heller inte ha någon koll på NP diagnoser. Sambon har ju en del problem och han har säkerligen nämt dom hos terapeuten men han kunde inte koppla det till att det kunde vara NP problematik.
Nu står sambon i kö för ADD utredning som hans problem förmodligen beror på. Det var jag som tyckte sambon stämde så bra in på ADD och nämnde det för honom och han kände ju igen sig jättemycket.
Han sa faktiskt här om dagen att tänk om min terapeut jag hade då hade kunnat förstå att det kanske rörde sig om ADD, då hade jag ju kunnat få hjälp tidigare.
Lite liknande för mig, jag har varit hos olika samtalskontakter och pratat om mina problem men INGEN har ens nämnt att jag kanske kan ha ADHD. Jag fick själv säga det till läkare när jag började förstå att det är nog ADHD jag har och IMORN skall jag äntligen utredas.
Jag hoppas verkligen att ALLA som jobbar med människor med psykiska bevsär får någon vidareutbildning i NP diagnoserna. Vi är ju MÅNGA.

Skötarutbildning gör väl inte att man har koll på NPF? Det verkar inte direkt vara en prioriterad grupp under grundutbildning?
nä vi glöms bort :(

Det är ju bara att trycka i oss Concerta och låta oss leva på bäst vi kan..
haha jaa det verkar som om dom tänker så

Ungefär så.. dom som inte vill ha eller som det inte fungerar på eller som behöver kompletterande hjälp är bara gnälliga och griniga och jobbiga… Det är min uppfattning i alla fall.
När jag läser sånt här är jag så glad över min NPF-mottagning, aldrig fått så bra hjälp inom psykiatrin som jag får där. Verkligen bra människor där som alltid försöker hjälpa till på bästa sätt.
Ändå tillhör jag det landsting som fått mest skit nu i vår, så har en otrolig tur.
Du verkar däremot haft otur med den hjälp du fått, vilken mottagning har du fått samtalsterapeut genom? Har ni en npf-mottagning i ert landstimg?

Det värsta är att min mottagning har en skylt på dörren där det står "Behandlingsenheten väst, för neuorpsykiatri och komplexa vårdbehov". Inte hjälper det mig direkt.
o jag brukar få som jag vill ( en styrka iallafall hos mig, ger mig liksom inte).
Hade en jättebra psykolog innan men hon hade sådana köer så hon kunde bara ta tolv samtal
men ska ju göra min utredning på NPF klinik nu i höst så jag hoppas på hjälp där
Det som skärmmer mig är att dom är så okunniga om vårt handikapp
andra handikapp verkar folk påläst om men vårt är liksom inte lika fint som vissa att forska om. hoppas det blir bättre