Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 4304 ggr
[LucyInTheSky]
0

Hur utreder man dyslexi?

Min pojkvän kom hem idag väldigt ledsen, detta är en kille som sällan tar åt sig och är alltid glad och positiv.. =/

Han skulle ta truck kort idag och fick teorin skriftligt även om han bett om muntligt prov. Och det gick åt ja, ni vet vart..  Så efteråt blev han och ett par killar till inkallade på kontoret och blev tillsagda att dom var totalt värdelösa och att han aldrig skulle sätta någon av dem på en truck. =( När Rasmus försöker förklara att han inte förstod frågorna så får han till svar att "han är ju svensk, han borde fatta värre är det med dom andra.." och pekar på de andra killarna som då har utlänsk bakgrund..

Och när Rasmus nämner Dyslexi så får han slängt i ansiktet att det har han ju hört förr.. inte pluggat på heter det ju.. osv.. =( BLIR SÅÅÅ ARG!

För att få provet muntlig behöver han intyg och nu undrar jag vem man vänder sig till? Och får idioten bete sig så här?

HannaM
0

Suck… varför är hänsyn och förståelse två så svåranvända ord.

helisa
0

NEJ, den som anordnar lr leder utbildninge får INTE bete sig på detta vis. Anmäl honom, prata med tex hanläggaren på Af om utbildningen är genom dom.

När det gäller utredning ang Dyslexi så är det förmodligen husläkaren i första hand o sen remiss till rätt ställe.

LYCKA TILL

tarotlasse
0

Sonen blev utredd på ordverkstaden här i staden.

Men först så blev han remiterade till en talpedagog som gjorde tester på honom och dom i sin tur remiterade honom till Ordverkstaden som gjjorde en mer avancerad test och där han fick diagnosen Dyselexi.

Dyselexi finns ju i en massa olika varianter en del har svårt att läsa  andra har svårt att skriva vissa har besvär med bägge delarna.

Vissa blandar i hop bokstäverna andra tappar bort hela ord.

Men trots sonens Dyselexi och en diagnos så envisades skolan och många lärare att ge sonen skriftlig information på  svarta tavlan och skriftliga prov.

Sonen sa ju inte i från han ville ju inte vara annorlunda så det var mycket han missade och missförstod.

Det tog över en termin innan alla lärare blev informerade av en specialpedagog och då förstod problemet och nu fungerar det mycket bättre så finns mycket okunskap om just Dyselexi.

Jag själv fick veta att jag hade dyselexi när jag gjorde min ADHD utredning.

Då man konstaterade av mina svar i frågeformulären att  jag kastade om bokstäverna när jag skrev.

Men fungerar bättre när jag skriver i datorn när det finns rättstavnings program som hjälpmedel.

Jag tycker också ni ska anmälla denna person för så kränkande får man helt enkelt inte vara oavsett om man har en diagnos elelr inte.  

Lasse

[LucyInTheSky]
0

Tack,

Nej jag tycker den här människan var riktigt elak och även om det nu varit så att alla dom som kuggade inte pluggat en minut så hade han inte behövt sköta det så illa.

generalskan
0

Min son ska göra teoriprovet muntligt hans trafikskola hjålpte till att söka om det, vi fick skicka med vår utredning som underlag, min sons utrdning gjorde vi hos logopeden på sjukhuset skolläkaren skickade remissen.