Igenkänningsfaktorn...
Jag kan oftare än att det bara är slump, känna igen andra människor som är bokstavsberikade, även om de inte i början berättar det. Antingen det är en ny vän, lite ytligare bekant eller t.o.m. nån vars blogg jag läser regelbundet, även om jag inte har träffat personen irl. Om en ny bekant berättar efter ett tag så ler jag ofta för mig själv och tänker "Det visste jag redan…" 
Är det bara jag som brukar känna så här, eller tror ni det är en vanlig reaktion att instinktivt och med sin fingertoppskänsla kunna sniffa upp andra bokstavsmänniskor?
Det är vanligt att människor märker "ovanligheter" hos andra. Vi är flockdjur och vill stöta bort de människor som är "konstiga" och "ovanliga" för det är våra instikters sätt att sträva efter ett bra och skyddande flock.
Därför är även många med utmärkande NPF/fysiska handikapp eller som är "mindre neurotypiska" mobbade under en tid av sitt liv.
Sedan är det ju så att har man erfarenheter av andra typer av människor (andra raser, de med NPF och så vidare) så inser man att människor som inte är som en själv inte nödvändigtvis är dåliga, och då vill vi inte längre stöta ut dem.
Vi ser precis samma sak hos alla flockdjur. Hästar "mobbar" ofta vita hästar, som på grund utav sitt bristande kamoflague hotar flocken, och hundar stöter bort hundar med fel eller skador.

Jo, det händer att jag märker och ser sånt.
Jag ser ofta att det tycks vara "något speciellt" med den och den som jag möter. Men kan väldigt sällan klart definiera vad det där speciella skulle bestå av.
Att det senare kan visa sig att det rör sig om en bokstavsdiagnos, är kanske inte så konstigt, eftersom bokstavsdiagnoserna väl grundar sig på beteende.
Tycker att aspergare är lätta att känna igen, märker direkt om någon har AS. Vet inte vad det är som gör det, men något är det somm märks.
Fast ja, kan ju lika gärna ha missat en massa AS'are utan att veta om det iofs..
Oja! Jag känner ofta rent instinktivt om en person i min omgivning är bokstavsberikad - gillar dessutom att du nyttjar mitt ihopsnickrade ord!
Jag dras nog både medvetet och omedvetet till andra bokstavsmänniskor, just för att de har det där "lilla extra" som ger en edge till personligheten.