Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 4399 ggr
Ann1
0

Ny och undrande

Jag har länge funderat på om jag kan ha någon bokstavskombo men har inte kunnat få gehör för detta. Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom sedan 2004. Är universitetslärare i grunden.

Yoga och Ayurveda har hjälpt mig mycket. Var sprallig som barn men blyg i skolan. Kunde dock läsa skriva räkna innan jag började skolan.

Har en mamma som inte jag tyckte var som alla andra. Extremt impulsiv men väldigt arbetsnoggrann. Mycket tvärt ilsken kunde hon bli.Otålig, driftig men väldigt godhjärtad. Min tystlåtne pappa fick en depression när mamma lämnade honom och tog sitt liv.

Jag har alltid ansetts som disträ och roligt virrig men även lättlärd och  smart. Väldigt kreativ och fantasifull. Mitt minne är dåligt, stressar upp mig för enkla saker, har svårt komma iväg när jag ska någonstans. Har också lätt att ibland bli arg. Men är också mycket lugn och tolerant.. Äter Citalopramen sedan min mamma blev sjuk och dog. Åt även det innan en tid men hade slutat och jag tyckte det gick bra. Har svårt att avsluta något om jag väl börjat. Då är jag perfektionist och fokuserar in på detaljer. Har mycket utbildningar och har läst allt möjligt och gått mycket kurser. Behärskar det mesta jag ger mig in på. Men tycker jag är ganska "dum" . Kommer inte ihåg så bra.

Annars rätt ologisk i tidsuppfattning och planering och har svårt sätta igång med projekt. Inga problem hoppa på nya spännande saker  och har svårt att bestämma mig för något. svårt hålla ordning på papper och blir lätt uttröttad rent mentalt. Inte fysiskt.  Suckar…Känner mig som en strulmaja.

Kan någon ha en idé hur jag ska gå vidare med detta….?

HannaM
0

Prova att göra någon av alla test som finns på nätet? Dom är ju inget man ställer en diagnos efter men du kan ju få mer koll. Sen är det ju att vända sig till psykiatrin.

JohannaEkroth
0

Skulle tippa ADHD på det du beskriver. Du går tillväga på detta vis:

Skriv en lista i punktform med dina svårigheter och det du har problem med. Var ärlig.

Boka tid hos din läkare på VC och säger att du vill ha en neuropsykiatrisk utredning, eller om du har en kurator ta upp det med denne. Visa samtidigt upp listan med dina svårigheter och var tydlig att berätta att detta är mycket jobbigt i ditt liv och ger dig massor med problem.

Din VC ska ha en psykiater som de samarbetar med. Psykiatern kan skriva en remiss om untredning.

Du sätts då i kö för neuropsykiatrisk utredning. Bor du i en kommun där du har rätt att åberopa vårdgarantin om du har fått vänta mer än 90 dagar efter att utredningen skrevs, så gör det, då går det snabbare tills den startar.

Sedan blir du kallad till utredning. En utredning brukar pågå 3-5 gånger på ca 2,5-3h per gång med test, livshistoria, intervju av anhörig etc.

Har du några svårigheter med det sociala relationer?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ann1
0

Oj vad snabbt och bra svar.

Jag kan vara väldigt social men också bli helt ställd i grupper av människor. Sagt saker som jag inte tänkt igenom riktigt.  Känns som jag måste vara riktigt trygg och avspänd för att vara mig själv. Gick psykosyntesutbildning och efter 2 år tyckte de jag hade släppt in, transformerats… Var väldigt fokuserad på det som hände de andra i gruppen men när det kom till mig visste jag inte vad jag skulle säga riktigt.

Ansågs ointresserad, högfärdig osv för att jag inte vågade prata i grupp på möten osv på arbeten. Har inte vågat vara mig själv tycker jag. Men har varit en bra lärare, pedagog men kan plötsligt släppt greppet. Startat på bra men sedan tappat fokus.

Kan improvisera och verka självsäker men egentligen vara osäker. Inget ovanligt direkt. Men jag upplever att jag kan bli missförstådd och råka i konflikter lätt.

Ann1
0

Gjorde ett test på nätet och hade enligt detta adhd…känns lite överraskande faktiskt.  Jag har ändå inte tänkt mig själv i en sådan diagnos. Stress, omständigheter, press, hittat fel relationer, fel arbeten osv.  Blir lite fundersam…

[Tassy]
0

Jag känner igen mig en del, och gissar också på ADHD-problematik.

Ann1
0

Vad skillnad på ADD och ADHD?  jag berättade för min tidigare relation, och han kände igen sig med…

Jag har ju  sagt att han haft det..men inte jag..Obestämd

HannaM
0

#6 ADHD innebär också hyperaktivitet vilket inte ADD gör.

Ann1
0

#7 aha, tack. Läste att någon hade ADD och det fastställdes för att personen var så trött. jag är ju det men väldigt aktiv. De har sagt på F-kassan att jag varit så ovanlig i mitt utmattningstillstånd då jag varit så aktiv. Letat allt jag kan om tillståndet, aktiverat mig så in i bängen för att bli frisk osv. Gått kurser osv.  Vägrat lägga mig ner…

[Varulv]
0

Nu har det gått en tid, och du har kanske hunnit längre i din självanalys? Men jag skulle gärna tipsa dig om att snegla lite på Aspergers syndrom även. Själv har jag en renodlad aspergerdiagnos, och jag tycker att jag känner igen mig i mycket av dina beskrivningar av dig.

[Fiction]
0

Jag kan ju inte svara på huruvida du bör ha en diagnos eller ej, men jag kan däremot konstatera att jag känner igen mig väldigt väl i din beskrivning. (Jag är diagnostiserad med ADHD och Asperger-drag sedan ett år tillbaka.)

Jag har, liksom du, högre utbildning i flera ämnen, är impulsiv, har koncentrationssvårigheter och väldiga problem med såväl igångsättning, planering och att passa tider. Mitt arbetsminne är dessutom katastrofalt dåligt. Jag är däremot lättlärd, noggrann som få och snöar lätt in på vissa ämnen som jag finner intressanta. Då jag har en tendens att överkompensera för mina svårigheter och - ngt tvångsmässigt - anammar strategier för att förebygga kaoset (det är sådant man lär sig med tiden!), blir jag även lätt slutkörd och väldigt, väldigt trött.

I mångt och mkt, är min personlighet uppbyggd på kontraster och jag kan uppfattas som motsägelsefull. Jag upplever det dock som ett resultat av att min ADHD och mina AS-sidor sliter mig åt olika håll. Det du skriver, ger mig en bild av att detsamma skulle kunna vara fallet även för din del.

Tindrabusan
0

Hej!

Din beskrivning låter precis som jag…. Och jag har ADHD.

Min mamma var ganska lik din mamma i sitt beteende. Det är troligtvis henne jag fått min "kombo" ifrån. min äldsta son är utredd m ADHD, och mellansonen är under pågående utredning. och yngsta, 2 åringen är vildare än båda grabbarna tillsammans =)

Så återstår att se HUR stark ärftligheten egentligen är.. Gråter

Kram