Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5134 ggr
[Fiction]
0

Äckelkänslor

Jag var utomlands under hela förra veckan och då slogs jag av en insikt om mig själv och påmindes om en känsla jag haft så länge jag kan minnas. Nämligen att jag väldigt lätt blir äcklad av saker i nya miljöer och känner mig besudlad när jag måste sköta min hygien i främmande badrum etc.

Hemma hos vänner eller bekanta går det an, med tanke på att jag känner dem och själv har valt dem, men på hotell är det svårare. Där ställer jag höga krav på städningen och tycker att allt som inte är skinande rent lyxhotell är psykiskt påfrestande.

Jag vill inte gå så långt som att påstå att jag lider av någon slags fobi eller bacillskräck; jag undertrycker alltid äckelkänslan och låter den aldrig någonsin ta överhanden eller styra in mig på undvikande beteenden. Det är bara det att jag hela tiden är medveten om känslan, att den utgör ett konstant störningsmoment och att den ligger i bakhuvudet och gror.

Dessutom är det mer känslan av äckel mot min hud som stör mig och inte det faktum att det kan finnas baciller. Det påminner mer om den känsla som jag kan få om ett plagg sitter obehagligt och känns konstigt mot kroppen, eller den känsla jag får om jag tar i material som jag upplever som obehagliga. Är det någon som förstår vad jag menar?

Kanske rentav någon som känner igen sig?

HannaM
0

Jo, jag känner igen mig. Min egen smuts hemma går att leva med, hos en del perosner där jag är ofta går det numera bra men allt annat behöver vara kliniskt för att jagi nte ska uppleva dom känslor du beskriver.

Emelie
0

Jag känner igen mig till 100%

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[mossquinnan]
0

Hihi känner totalt igen mig jag med..

Rycker och sliter alltid i mina kläder och tycker allt känns fel..sitter konstigt eller ser konstigt ut..!

har på äldre dar blivit äcklad av offentliga toaletter..

Just att någons annans rumpa har setat där *S*

Torkar av med papper och tvål och kamoflerar med papperSkäms

Zaphix
0

Håller med!

Men för mig uttrycker det sig att jag har mindre lätt att äta hos någon annan. Endel ställen går bra, för de har det välstädat och rent, men hos andra skulle jag hellre svälta än äta hos. Och då är det ändå inte onormalt smutsigt..

Men jag har haft jobbig bacillskräck, under kontoll nu dock. Har inte kunnat gå på toa hemma hos mig själv ens utan att ha mängder med papper på sitsen, inte kunnat dricka vatten ur vattenkran utan att diska kranen med diskmedel först för att jag vet att endel dricker direkt ur kranen och nuddar kranen med munnen. Såna saker typ..

Numera kan jag till och med ta i dörrhandtag utan att sätta tröjan över handen innan, ett tag kunde jag inte ens det hemma hos mig själv.

Så nu är väl det enda som är onormalt kvar att jag inte kan äta hos andra, utom hos vissa.

Hemma hos mig får det dock vara hur stökigt som helst och jag kan ändå äta. Kan till och med använda samma vattenglas flera dagar i rad utan att diska det.. Det kanske är onormalt åt andra hållet iofs.
Min bacillskräck är specifik på vissa saker helt enkelt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
0

Vad tror ni att detta kan bero på?

I mitt fall ser jag nämligen inte att det skulle bero på någon form av fobi eller bacillskräck, med anledning av det jag förklarade i mitt inledande inlägg.

Jag försökte analysera det på egen hand och kom då fram till att det möjligtvis skulle kunna vara ett aspergerdrag iom att känslan jag har i dessa situationer är densamma som de klädproblem jag hade som yngre och som jag redogjorde för i min NP-utredning, vilka min psykolog hävdade var typiska för AS.

Jag har nämligen blivit utredd för alla möjliga personlighetsstörningar, tvångssyndrom (OCD) och dylikt, men ingen av dessa stämde.

HannaM
0

Ingen aning om vad det kan bero på faktiskt- Är inte diagnostiserad med några aspergerdrag.

Zaphix
0

Jag har problem med tvångstankar och tvångshandligar, mer i vissa perioder när jag mår sämre, och mindre när jag mår bättre. Och bacillskräcken följer med det också.

Inte diagnostiserad med AS och har definitivt inte AS utan bara ADHD (+ andra dianoser, men bara ADHD som bokstäver). Men under utredningen så kom de fram till att jag hade lite drag av OCD, men jag tycker inte att att mina tvång är stora problem, så det var inget jag kände var viktigt att utreda mer och gräva ned sig mer i.

Jasg är nog allmänt instabil som person, och behöver därför stabilitet i tillvaron. Och när jag då mår dåligt, bli extra instabil, så får jag stabilitet genom tvång. Min personlighet helt enkelt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

siem
0

Jag äcklas också av "oförklarliga" saker, dvs inte av basillskräck men mer utav äckel mot hud som du säjer.

Just detta du säjer om hotell, slår mig också, lakanen är rena men ändå, nån har sovit på dem, o kanske ännu värre! BLÄ!

Äckel runt kranar, typ sånt där som belägger insidan av badleksaker o sånt är inte farligt men fruktansvärt äckligt, även vatten som innehåller ämnen som syns i grytor när det dunstat.

Värst av allt för mig är blött papper eller blöt bomull, det är det äckligaste jag vet o jag får rysning o kväljer av bara tanken på det.

siem
0

Jag glömde, vatten som kommer ur okända kranar=äckligt. Tanken på insidan av ledningarna=äckligt, så att tvätta sig i främmade tvättställ eller duschar känns också sådär oförklarligt äckligt, som om man blir smutsig av det vattnet för man vet inte hur det ser ut i ledningarna. Jag har inte tittat i mina egna ledningar men det är inte det, hemma får jag inte den känslan ändå.

Och precis som du säjer, det är inte så att det har tagit över, jag lyckas bita hop o inte bli styrd av äcklet, men det finns där likväl.