Vad menas med
"problem mellan föräldrar och barn" (Z63.0) som diagnos?
Trodde att de problemen hörde till ODD diagnosen, är det en egen diagnos? De sa inget speciellt om det efter utredningen men det står i journalen.
är finns socialstyrelsens diagnoser 1997, alltså ICD-10-handboken kanske?
Här är vad Z63.0 betyder:
Z63.0 Problem i relationer med maka, make eller partner
Oenighet mellan partner som resulterar i allvarlig eller utdragen förlust av kontroll, generalisering av fientliga eller kritiska känslor eller en bestående atmosfär av svårt interpersonellt våld
Men det verkar ju inte som att det är vad det handlar om? Känns ju som det inte ens finns en tillstymmelse av att det skulle kunna stämma. Men visst, är man gift med din mamma eller liknande så ligger det där.
Annars:
Men känns som de skulle skrivit Z63.1 istället kanske..Skulle jag valt.
Z63.1 Problem i relationer med föräldrar och släktingar
Men det är alltså ingen diagnos som en person har, utan det är bara en förklaring till vad som kan spela in under en diagnossättningen och som kan vara bakomliggande orsaker.Det är ingen diagnos vad jag förstått, utan det ligger under rubriken Faktorer av betydelse för hälsotillståndet och för kontakter med hälso- och sjukvården
Så skulle gissa på att det handlar om faktorer som kan påverka diagnossättningen kanske?
Förslåt om jag virrar till det, virrig av massa sömnmedicin, men hoppas du fattat nåt.
Men är det nåt du inte förstår eller nåt annat, jag googlar upp allt om du vill!
Mästergooglare är titel jag har.
Ärligt talat så skulle jag vilja vara den som skriver diagnoser och diagnoskriter Då hade det varit så mycket roligare att få diagnoser.
Diagnostiseringen av ADHD blir lätt,, få i sig lite amfetamin och sedan se vadsom händer. De som lligger och sover har ADHD, resten har det inte. Effekvt!
Tack för ditt svar, försökte googla själv men hittade inget, tur att det fanns ett riktigr proffs här :-)
Det du skriver låter vettigt, det är min son som detta gäller.
Tycker att det känns lite konstigt att de skrivit med detta eftersom jag trodde att problemen vi haft i vår relation var just på grund av hans ODD- hans konfliktsökande och maktbehov.
Fast just nu känns det som att detta inte är ett alls lika stort problem, har varit väldigt bra nu ett tag.