Testerna i utredningen?
Ni som läser mina trådar, vet att jag var på utredning förra veckan. Jag funderar på ett par saker sen dess…
Psykologen anmärkte på arbetsminnet var bra(!), och att det brukar man inte ha om man har ADHD/ADD. Ett test han däremot sa däremot var uselt var korttidsminnet, som tydligen inte är exakt samma sak som arbetsminnet. Och dåligt minne förväntade jag mig! 
Det lär ju även göras ett test för att se hurt jag klarar stress, men jag kan inte komma på vilket det var? Enligt mig själv borde jag inte klara det, eftersom jag blir helhispig av "fel sorts" stress.
Läkaren och arbetsterapeuten som jag också träffade, verkade tro på nån form av diagnos, men ingen säger vart det lutar innan allt har sammanställts. Inte mer än det psykologen sa om att intelligensen var över medel, förutom dåligt korttidsminne då.
Men jag kan inte låta bli att höra vad ni har för erfarenhet (och resultat). Kan man inte ha diagnosen ADHD/ADD om man har bra arbetsminne? Det lät på psykologen som om man bör ha uselt resultat på just det testet…
Jag var kass på arbetsminnetestet, men vet inte om det har med ADHD'n att göra eller inte.
Men det är väl skönt att höra att du inte har dåligt arbetsminne? Skulle bli glad över ett sånt resultat.

#1 Ja, det är klart jag blev glad. Men det kommer att kännas kluvet ifall de skickar hem mig och bara konstarerar att jag inte har nån ADHD. Det är givetvis bra om jag intye har nåt funktionshinder, man vad har jag då, liksom? Nåt har jag ju, det begriper både jag och alla som känner mig!
Händer det, så får jag börja om igen med att försöka komma fram till kärnan av bekymren. Risken är också stor att jag igen erbjuds att "prata om mina problem" med psykologen på öppenpsyk. Två års s.k. "prat-terapi" utan kompletterande stöd gav öht ingenting förra gången. Jag tror inte att det skulle ge mer nu att inte få mer än att bara prata.
Där har du min största rädsla… Att jag ska erbjudas det jag vet inte hjälper, och få välja den "hjälpen" eller ingenting!
#2: Som jag förstod så hör arbets- och korttidsminnet ihop, men är olika sätt att använda just det minnet. Men jag kan ju ha fattat fel!
#3 Jag tycker att du skall extrakolla det här, för jag har samma uppgifter som #2.

#4 Det jag har kunnat googla mig till är att infon är lite motstridig. I en del artiklar står att det är samma sak, i andra att man använder arbetsminnet för att skicka infon vidare till korttidsminnet (om infon är viktig att komma ihåg hela tiden medan man håller på med uppgiften ifråga) eller deleta direkt. Alltså att man behöver bra arbetsminne för att kunna utnyttja korttidsminnet på rätt sätt. Är det så, då kan jag köpa att jag har hyggligt arbetsminne, men att jag inte kan sortera/hantera det som skickas därifrån till korttidsminnet.
Äsch, det är överkurs, men det berör ju ett av mina nördintressen, som är psykologi! 

Här hittade jag ett diskussionsinlägg från Flashback om exakt ett av testerna jag gjorde. Långt, men det förklarar lite om skillnaden. Jag vet att man inte ska ta Flashback som säker källa, men just i detta fallet ligger det troligen lite sanning i det, eftersom det verkar vara skrivet av nån som i sitt jobb testar patienter.
#5 Jag förstår precis vad du menar - och delar förresten ditt specialintresse. ;)
Jag tolkar detta lite som att du på ngt sätt registrerar informationen, men att du samtidigt har så mga andra tankar i huvudet att du inte kan tillgodogöra dig den eller plocka fram den. Jag vill gärna dra paralleller till ett system som är så fullproppat med data att det inte kan lagra mer information. Förstår du hur jag tänker?
Stressrelaterat, måhända? Huruvida man bör tolka det som en AD(H)D-problematik eller en stressutlöst sådan (utlöst av en negativ pålagring) vete tusan. Du får dock gärna upplysa mig om detta när du väl fått svar.
#6 Ah, nu förstår jag precis vilka tester du syftar på! Minns t o m dessa tester, då jag gjorde exakt samma under min utredning.
Mitt arbetsminne var uruselt (faktiskt ännu sämre än vad min utredare hade förutspått), men korttidsminnet har däremot bättre än för de flesta med en ADHD-diagnos och låg inom det normala. Detta förklarades med att jag - vete sjutton hur - tog hjälp av min "extremt utvecklade förmåga att sortera orden i ordklasser" (spontant och utan att jag ens var medveten om detta, bör tilläggas; det var utredaren själv som noterade detta vid utredningstillfället) och på så vis "överkompenserade" för den bristande koncentrationen. En väl inarbetad minnesstrategi, så att säga.
Jag tror dock inte att du behöver lägga så mkt fokus på just dessa tester; de är bara en del i helheten, så att säga. När testresultaten väl tolkas, kommer din utredare att ta hänsyn till samtliga resultat och basera sin eventuella diagnos på helhetsbilden snarare än enstaka tester.

#5 Det kan ligga nåt i att problematiken är stressutlöst… Vad är ägget och hönan liksom? Orsakar en medfödd ADHD att jag i hela mitt liv har gått på antingen för höga eller för låga varvtal, eller reagerar jag pga min historia (maskrosunge bl.a.) med ADHD-liknande symptom? Jag vet inte… Det är ju känt att ständig stress, utbrändhet och PTSD ger en symptombild som är lik ADHD. Så lik så att t.o.m. vården tvekar ibland.
Läs gärna en gästblogg som jag skrev i våras hos en bloggtjej… Hon påstod utifrån sin egen erfarenhet att det lät otroligt likt ADHD,
utan att för den skull diagnostisera mig. En diagnos baserad på ett kåseri hade jag heller knappast köpt.
Men det är klart jag berättar hur det går, jag ska få min utvärdering på onsdag!