Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4165 ggr
MissStorm
0

Hur fort händer det?

Har ätit conserta ca 1 vecka nu. Än så länge har jag inte direkt av någon större förändring. Kanske att jag haft lite mer ork och kännt mig gladare och därmed haft lite mer fokus på jobbet. Men när sitter jag med mitt egna företag som jag håller på att starta upp har jag väldigt svårt att samla tankarna och komma vidare i det jag behöver även att jag tycker det är roligt dock, kräver det koncentration. Är rätt rastlös också.

Jag vill så gärna kunna samla tankarna och skrukturera upp det här så jag kommer vidare och når mina mål.

Hur fort kände ni av en förbättring när ni började med medicin? Antar att jag kommer behöva höja dosen för att känna något? Åh jag vill att jag skall känna förändring nu!

Sweetelle
0

Det beror ganska mycket på vilken dos du får. Många behöver öka dosen flera gånger innan man uppnår tillfredsställande effekt.

Lycka till!

Svea-
0

Det tar TID att hitta sin dos!Tyvärr.Sen tycker jag att det är en smek"månad" med sina medicin när man väl hittat den.Allt känns så bra å man har fokus och energi,sen kommer man på att man e samma person en då och då måste man ju försöka börja hitta strategier som gör att det som ska / behöver funka ska funka.Och det tar tid.Men tsm med medz kan det ju funka!

kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Fiction]
2

Jag säger som de andra här: att det beror på dosen.

Jag har visserligen inte testat Concerta, men med mina Ritalin kände jag förändringen redan samma dag som jag började med dem.

Sweetelle
0

#2 Håller helt med Svea om detta, tycker för övrigt att det kan vara så med många mediciner. Först hoppas man, sedan märker man effekterna och tillslut inser man att det inte finns något magiskt alls och biverkningarna/verkligheten hinner ikapp.

Själv brottas jag med jättestora sömnproblem på grund av min sista medicin. Vet inte om det är enbart tröttheten som ger mig ångest eller om det även är en biverkning… framtiden får utvisa det.

MissStorm
0

# 1 Har kört på med 18 mg på morgonen och 36 mg till lunch men knappt märkt någonting. Så nu har jag höjt till 36 mg morgon och 36 mg lunch. Hoppas jag skall känna av mer nu. Detta är maxdosen jag får ta i nuläget.

# 2 Kan tänka mig det. Men som dom flesta så är man ju otålig. Men jag får försöka ha tålamod helt enkelt.

Absolut måste man ju hitta strategier som funkar i ens liv. Skall få komma till en arbetsterapeut som skall hjälpa mig med detta.

# 3 Jag har förmodligen inte den rätta dosen än eftersom jag typ inte känner nått. Skönt att Ritalin funkade för dig redan första dagen. Jag reagerade jättedåligt på Ritalin tyvärr. Fick massor av ångest.

MissStorm
0

# 4 Förstår att verkligheten och svårigheterna hinner i kapp även med medicin men medicinen måste väll ändå göra saker och ting lättare i längden, annars skulle man ju inte ta den?! Men självklart måste man ju som kaosmänniska även aktivt jobba med sig själv fast man får medicin. Man har ju så mycket invanda beteenden när man levt i ett kaos så länge och det kan jag tänka mig inte försvinner bara för man tar medicin.

Zaphix
0

Kände också förändring samma dag, fast kände inget med 18 mg, lite skillnad med 36 mg. Tar nu 72 mg och märkte skillnad samma dag jag höjde och är kvar på det nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
0

Sen finns det ju Strattera oxå som jag vet många bla jag har tsm med Concerta eller ritalina.

fass-stattera

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

MissStorm
0

# 7 Kör du bara en dos på morgonen?

Jag tar både morgon och lunch just nu, 36 mg vardera men känner inte mycket.

Tog mig åtskilliga timmar att skriva 2 mail dag för jag hade lite svårt att fokusera och nu är jag helt slut.. Obestämd

Många veckor kvar tills jag får komma till läkaren igen. Undrar om man i samråd med sjuksköterska på psyk får höja dosen eller måste det vara läkaren som gör bedömingen?

Zaphix
0

#9: Av Concerta, ja. Men äter en eller två doser av Ritalin på kvällen beroende på hur länge jag är vaken eller vad jag känner för.

Är läkare som höjer dosen på medicin, sjuksköterskor har så vitt jag vet ingen behörighet till att göra ändringar i medicineringen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna4077
0

ska börja me Concerta imorgon. hoppas lite på en magiskt effekt men de lär ju dröja. men man kan hålla tummarna. känner inte riktigt att de kan bli mycke mer kaos än va de e nu. iofs så håller jag på att flytta å försöker plugga mitt i allt. kan hälsa att plugget inte går bra. e trött hela tiden. håller tummarna me concertan!

Anna och taxen Max

Sweetelle
0

#6 Håller i stort med om det du skriver i detta inlägg. Visst är det så att man inte tar mediciner om det inte blir bättre i längden. Och det är ju därför många som ätit medicin av olika slag slutar med dem efter ett tag, för att man inte upplever att livskvaliteten sammantaget ökar. Det kanske kostar för mycket på vissa områden. Sedan antar jag att det finns personer där en viss medicin passar perfekt och allt blir bätre, utan några direkta biverkningar.

#9 Det måste som sagt vara en läkare som höjer dosen. Sedan hur noga läkaren är är en annan sak, en del vill träfas, andra kan ta det på telefon, någon kanske gör det efter inrådan från ssk, dock kan inte en sjuksköterska skriva ut sådana mediciner.

Anna4077
0

fick Concerta idag. e väldigt nöjd än sålänge. tror den kommer hjälpa mig :)

Anna och taxen Max