Irriterad över medicinstrul..
Otroligt irriterad på apotek och läkare..
För tre veckor sedan sa min läkare att hon skulle ansöka om licens för att kunna skriva ut ett recept på en medicin på mig. Den medicinen innehåller melatonin.
Finns en annan medicin som innehåller melatonin som jag ätit, den är i depotform vilket inte den nya är. Så långt är väl allt väl..
Men den i depotform är inte licensbelagt, men den andra är det. Samma verksamma ämne alltså, så varför är en licensbelagd och inte den andra?
Den som inte är licensbelagd behövs recept för, men innefattas inte av högkostnadsskyddet.. Mycket irriterande.
Dock så ansökte aldrig min läkare om den medicinen då, hon måste ha glömt bort det. Hon ringde mig för en vecka sedan och sa att hon höll på med ansökan då.. Men visst, alla kan glömma, men ändå irriterande för mig.
Igår blev licensansökan godkänd, jag for till apoteket för att jag skulle hämta ut den, men de hade den inte hemma utan skulle beställa in den..
Det som är irriterande med det är att jag inte kan gå till något annat apotek som har den hemma och hämta ut den, för det är bara just det apoteket som har licensen att ge ut till mig. Va? Jag fattar inte..
I många andra länder är just den medicinen receptfri, så varför strular det i just det landet jag bor i?
Inte nog med det så kan jag inte ens börja med medicinen direkt när jag fått den, för måste in till mottagningen för att ta första tabletten. Man kan få lågt blodtryck nämligen.
Så en timma ska jag vara kvar där efter att ha ätit en dos.
Roligt att sitta på bussen hem sedan med sömntablett i kroppen!?
Min läkare har dessutom sagt tre gånger att hon skrivit ut en annan medicin, men tredje gången så fanns den utskriven. Virrig läkare på ett mottagning med virriga ADHD'are, bra.. :)
Så varit på apoteket flera gånger den här veckan utan att fått ut någon medicin, det pga. att min läkare sagt att den finns utskriven utan att den gör det..
Idag fick mamma följa med mig dit och hämta ut, för det känns så otroligt jobbigt att gå dit för femtioelfte gången på en vecka utan att kunna hämta ut nåt.. Ångest alltså.
Avskyr medicinstrul, avskyr medicin. Känns som hela mitt liv kretsar runt olika mediciner, funderar ofta på om jag ens skulle fungera utan dom? Hur skulle livet vara då? Kanske är medicinerna som gör att jag inte fungerar..
Ville bara skriva av mig min irritation..

Huuuaaliigennn förstår dig så jättebra.Har vart i likande situationer många ggr.Man blir i princip helt galen!Bra att du skriver av dig någonstans å får ur dig ilskan.
samtidigt blev jag oerhört nyfiken vad du får för medz med melatonin i som kan gå på högkostnadskortet?jag å min dotter har oxå medz med melationin och den går ej på högkostnadskortet.. å den är dyr som attan!
kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#1: Är ju Circadin som är i depotform och inte går på högkostnadsskyddet, den åt jag utan speciellt mycket effekt.
Men nu kom läkaren på att skriva ut melatonin som är direktverkande. Tror den bara heter melatonin, inte hittat den på fass dock. Men när jag hämtar till veckan kan jag berätta. :)
Dock behöver ju läkaren ansöka om licens för att få skriva ut det, man ska ha testat andra läkemedel först uran resultat eller når sånt för att läkarwn ska få igenom licensen.