Snart dags för utredning!
Den 4 oktober börjar min utredning för AS. Den skulle börja i maj, men då blev psykologen sjuk och sen vart det semester, men nu så.
Jag är lite nervös, men jag tänker inte så mycket på det.
Bara jobbigt att jag måste åka från min studieort (där jag bor hela året) till min hemort, vilket är 40 mil, så jag hoppas att utredningen inte tar så fruktansvärt många besök…
BTW, någon som vet om man kan få reseersättning eftersom jag måste resa sammanlagt 80 mil per möte?
Men kära, kan du inte få bli remitterad till din studieort!!??
Nej, tydligen inte. Eftersom jag står skriven i min hemort vill inte min studieorts kommun betala.
Jag skulle vilja påstå att det är att topprida LSS!
#3 Jag förstår inte vad du menar.
Utan att just nu ha tillgång till LSS (som ju är vår "rättighetsbibel"), vet jag att den menar att kommunen som man bor i har betydelse - i avseendet vem som skall betala "vårt kalas": en kommun får inte neka en funktionshindrad för vilken LSS gälller att flytta in dit, och då måste den kommunen stå för de kostnader som den funktionshindrade ådrar sig enligt LSS. Givetvis vill varje kommun slippa de kostnaderna om den kan. Och i ditt exempel visar sig det beteendet tydligt nog. LSS andemening är, att vi funktionshindrade ska få ha det lika bra som alla andra, och den paragrafen borde rimligen vara ledstjärna nummer ett. Men genom att "topprida" dvs. "tolka LSS som Fan läser bibeln", så kan den kommun där du studerar frånta sig ansvaret för dig. Helt korrekt juridiskt, men under all kritik om man ser det ur ett humanistiskt perspektiv.
Ja, och sen "skyddas" jag ju inte heller av LSS än, eftersom jag är odiagnoserad än så länge.
Oki. Det kan ju vara en sak för sig. Men annars - vore det inte lönt för dig att skriva dig i den kommun där du studerar…?
#7, Nej, för då får jag inte inackorderingsbidrag, vilket leder till att jag får 1400 kronor mindre varje månad. Med enbart studiebidraget (som ligger på 1050 kr), så har jag inte råd att betala hyra, mat och nöjen. Det har jag inte ens som det är nu, utan min mor får hjälpa till med pengar.