Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 5252 ggr
Ylva-Li
0

Ni med ADHD

Hur är det med andra människor? Frågan för min sambos räkning då vi misstänker att han har ADHD, och han ska utredas för detta.
Han undrade dock hur det är med sociala sammanhang. Han känner att han inte riktigt vet hur han ska bete sig då. Lite som en aspie, fast det är det enda som isåfall skulle tyda på AS, vi är som natt och dag, han och jag i det avseendet. Och han har jättesvårt att förstå hur jag fungear ibland. (Jag har då AS.)
Han har pratat med andra som också misstänker ADHD som säger samma sak. De vet inte alls hur de ska bete sig. Kommer de in i ett rum, ska de säga hej eller inte? Och det efter att ha varit på t.ex samma arbetsplats i 5 år. (Annars är det ju en sån grej som alla kan vara osäkra på i början, men inte så länge?)
Psykologen min sambo pratade med verkade inte alls vilja kännas vid det här fenomenet, så han kände sig lite "dum".. Allt annat stämmer ju så bra med ADHD. Och psykologen trodde inte alls att han har AS, vilket han höll med om. Nu ska han förvisso testas för det också, för säkerhetsskull.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

HannaM
0

Jag är usel på socialt samspel. Eller… det kan gå ibland om jag verkligen ger järnet, har en bra dag och tänker på hur jag beter mig men oftast har jag väldigt svårt för att veta hur jag ska bete mig eller komam ihåg det. När någon frågar vad jag gjort i helgen eller hur jag mår så svarar jag men kommer inte på förrän efter tio minuter en kvart att jag kanske skulle ställt samma fråga tillbaka.

timmelin
0

o jag kan ibland tro att folk är högfärdiga

bara för att dom inte hejar på mig

men då tänker jag inte på att det kanske är jag som kanske ses som högfärdig, glömmer bort att jag kan heja först :)

Svea-
0

#  många ser mig som högfärdig då jag ej ser dom.eller ev hör dom.för jag e så förbannat komcentrerad på att komma dit jag ska å göra det jag ska göra.går i min egen värld.

och jag har svårt för sociala sammahang.. det ger mig svår ångest.. då och då orkar jag med å vara social.. men det tar på krafterna,,

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Varulv]
0

#3 Du uttrycker precis det jag skulle kunna säga om mig själv - i synnerhet när jag var säg 8-10 år och kom på just det om mig själv. Då blev det en aha-upplevelse för mig att andra hejade på mej men att jag aldrig hade kommit på tanken att ta det initiativet eller ens heja tillbaka. Precis som du säger var jag istället helt fokuserad på det jag var på väg till.

Ylva-Li
0

Så det finns alltså det här problemet bland folk med ADHD? (och alltså då om man inte har AS också.) Det är jätteintressant att höra! Och kommer göra sambon min glad. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[mossquinnan]
0

Hejsan på mig stämmer det åxå att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig..

Men mest när det gäller med nya människor..

Då jag får för mig att andra ska tycka jag e för öppen barnslig flamsig *S*

Så jag kläcker alltid ur mig..typ att..ursäkta men jag har adhdGlad

Känner att det är likabra så slipper dom undra..hihi så larvig man är:-))

Är även lite osocial och tycker inte om att kasta mig in i diskussioner.

Hoppas det löser sig för dig och din gubbe..

Önskar en fin lördagskväll till er alla..varma kramar /Susanne

timmelin
0

ja som skrivs så är man liksom fokuserad på att ta sig emellan a  -  b liksom. och då kommer man liksom inte på att heja och sådant

eller att se folk

har ju tex själv gått till hörcentralen då jag trott att jag har hört dåligt, men jag hade jättebra och över förväntan för den åldern jag är i. har bara med okoncentration

[Varulv]
0

#7 Du ska inte ta en hörselundersöknings "negativa" resultat till intäkt för att du skulle höra "normalt". En "normal" hörselundersökning reagerar inte för aspergares speciella hörselproblem. Så om du har på känn att din hörsel är anomal, så kan du ha rätt, även om hörseltestet gav resultatet "god hörsel". Du kan i så fall ha "asperger-hörsel".

timmelin
0

ja eller ADHD hörsel i mitt fall

måste vara det

Mosaik02
0

jag instämmer….för mig känns det dom om jag har drag av Aspergers dock har det inte utretts eller nåt som finns på papper

jag har jättesvårt för det sociala hur man småpratar hur man pratar med någon man inte känner ofta så säger jag helt fel saker eller säger inget alls och ofta så tror folk att man är totalt knäpp Rynkar på näsan

jag har oxå svårt att bete mig "vuxet" vilket får många att tro att jag är mycket yngre suck alltså är 29 och får visa leg överallt till och med i mataffären då jag köpte receptfria läkemedel

jag förstår inte alls meningen med till exempel att säga hej till mina grannar tyvärr vaddå jag har inte valt att bli granne med dom Obestämd mitt ex brukade skälla på mig och tycka att jag är oartig men tyvärr jag ser ingen mening med det

[mossquinnan]
0

Mosaik hihi jaa du..men kan inte du och alla ni andra känna i bland

att när man har ADHD så är man kanske lite gladare än dom sk *normala*

Impulsiviteten tycker jag kan vara jättekul..men ujuj så jobbig i bland.

Får jag för mig något..vanligt eller oftast lite stolligt så måste det ske direkt..

annars blir jag ihjälstressad..och tar det då för lång tid går all min energi åt

och då struntar jag i det jag ville göra..

Kanske låter helvimsigt hoppas ni förstårKyss