Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedia
Läst 2565 ggr
JohannaEkroth
0

Filmtips för aspies

Vill tipsa om en film som kommer på bio hösten 2010.

I rymden finns inga känslor

Originaltitel: I rymden finns inga känslor

Biopremiär 3 september

"I rymden finns inga känslor" är en komedi om 18-årige Simon som delar lägenhet med sin bror Sam. Simon som har Aspergers syndrom kräver ett fast schema där allt måste vara sig likt vecka efter vecka. Förändringar är något han bara kan hantera i små doser och när allt blir för jobbigt gömmer han sig i sin tvättunna, fylld med lysande stjärnor - han gömmer sig i rymden för där finns inga känslor.

När Sam blir dumpad av sin flickvän och går in i en mindre depression spricker hela tillvaron för Simon. Han ger sig själv i uppdrag att hitta en ny flickvän till Sam, men med sin sociala inkompetens blir det inte enkelt, Simon vet ingenting om tjejer och kärlek …

I rollerna: Bill Skarsgård, Martin Wallström och Cecilia Forss, m.fl.
Regi: Andreas Öhman

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Den filmen låter spännande. Ska bli intressant att få se den

[Tassy]
0

Den verkar sevärd helt klart.

[Fiction]
0

Tack för tipset! Jag är en filmslukare av stora mått, så denna kommer jag givetvis att söka rätt på när det blir aktuellt.

Kul att det börjar dyka upp mer film om AS och autism! Visserligen eftersöker jag även film som porträtterar AD(H)D på ett lämpligt sätt, men det kanske också kommer framöver. *håller tummarna*

LenaR
0

Den vill jag se!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

npfejja
0

Jag tittade på filmen igår med mitt barn men vi blev båda besvikna. Visserligen var en del inslag väldigt roliga. Killen i filmen hade mycket svår AS på gränsen till ren autism verkade det som, som varken jag eller mitt barn kände igen oss i med vissa undantag. Hoppas inte alla som ser den tror att alla med AS beter sig så där.

LinaIsabell
0

Jag har sett den två gånger på bio. Det är riktigt rolig tycker jag. En av väldigt få bra svenska filmer.

Den har så himla fin handling och det är dessutom rolig. Jag älskar den. 

Hans AS är lite överdriven, men jag gillar det. :)

npfejja
0

#6 Mitt barn var arg som ett bi efter att ha sett hur hans AS visades. Hur i h-e kan jag ha fått AS som diagnos sa h*n. Så där är ju inte alls jag sa h*n. Och jag håller med. Vi båda mådde dåligt av att se den om man bortser från de roliga sakerna i filmen.

Det finns många olika tycken och smak när det gäller denna filmen har jag märkt. Vet att många unga med AS mår illa av hur han framställs i filmen

LinaIsabell
0

#7 Jag är ju själv under utredning för AS, men jag tar inte åt mig. Det kallas självdistans och är en underbar egenskap.

Det finns i princip inga filmer som gestaltar något rätt, oavsett om de handlar om kungar, pirater eller funktionshandikappade människor. Jag tycker inte det behöver dra ner en film. Det finns säkert många som nu tror att alla med AS är som i filmen, men så finns det också människor som inte antar sådant efter en film. Jag väljer att tro på mänsklighetens intelligens, i detta fall.

Och sedan tror jag att det förmodligen finns människor med AS som är ungefär som Simon i filmen, så det behöver ju inte vara fel heller, enligt mig. Självklart är inte alla så, men det här handlade inte om alla med AS, det här handlade om Simon, som råkade vara så.

Men jag förstår att ditt barn kan ha varit arg. Jag blir också arg på en del filmer när de gestaltar vissa saker på ett galet sätt, men i detta fall tog jag inte illa upp alls.

[Varulv]
0

Jag har inte sett filmen, men har sett väldigt många andra filmer i min dar, snudd på den cinéast som jag har varit. Och jag skulle vilja påstå att 95 procent av alla filmer har som syfte att skildra det allmänmänskliga genom något enskilt människoöde. Ty för nt är identifikation väldigt viktigt (och för nt främst är filmen som kulturföreteelse till).

Jag hoppas nu att denna filmen som ni nu avhandlar på denna tråden just gav en sådan allmänmänsklig identifikation av ett asperger-öde. Gjorde den det? Då är det bra. Om inte - så att aspergare förlöjligades - då var filmen till skada för aspergerkåren.

Busangardens
0

#5 Filmer brukar tyvärr skapa en uppfattning hos personer.

Jag har inte sett filmen och vet ärligt talat inte om jag vill se den. Bara trailern till den såg ut att göra personer med AS till åtlöjen och ge starka inslag om att "så här är det". Nej, jag ogillar sådana filmer.

LinaIsabell
0

Jag tyckte inte alls att den gjorde folk med AS till åtlöje, men det är min uppfattning. Jag tyckte den visade att personer med, i detta fall grav, asperger också har känslor, men att det bara är svårt för dem att förstå andra. Jag gillade den iallafall tillräckligt mycket för att se den två gånger på bio. :)

[Varulv]
0

#11 Det verkar i alla fall som att du, LinaIsabell, menar att filmen har som syfte att visa på att det bakom en aspergermask finns en vanlig människa. Och i så fall gör säkert filmen stor nytta!

Ylva-Li
0

Jag gillade kortfilmen och tänker se långfilmen också! :D
Visst, det ÄR lite överdrivet, i många fall. Men kanske måste man göra så, för att folk faktiskt ska se problemen vi med AS har? Skulle de gestalta en "normal" aspie, så skulle det ju inte märkas att denne hade diagnosen. ;) Jag tror det är lite för att visa vilka svårigheter vi har.
Sen läste jag om han som gjort filmen, och han var väl medveten om att hans karaktär Simon inte är som "alla" aspies, och han känner många med diagnosen och har jobbat med dem, så han ville bara förstärka tror jag. :)
Sen känner jag faktiskt igen mycket ändå! Jag har också rutiner, inte lika grova som Simon, men de finns där. ;) Och alla klumpigheter man gör, knasiga grejer, ibland är väldigt egostisk osv. Japp, kände helt klart igen mig och kunde verkligen skratta åt det.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Emaljoh4
0

#13 Håller med dig.. Man måste vara lite överdriven för att "normala" folk ska förstå hur det är.

Filmen kanske är baserad på hur han känner inombords? Och då måste ju filmen vara lite överdriven för att folk ska förstå. För det syns kanske inte alltid på utsidan hur man känner sig inombords.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
0

#14 Bra aspekt det där med inombords/utombords av dig Emaljoh4! Det är kanske ett av de främsta aspie-kriterierna det, att där så gott som alltid finns en diskrepans mellan insida och utsida hos oss!

timmelin
0

min son med AS gillade filmen jäkligt mycket, även om han inte alls känner igen sig i killen, och jag känner inte igen sonen heller i den rollen

men min son har en mycket bra humor och ser inget negativt alls med filmen även om många med AS visas så

npfejja
0

En artikel om en som sett filmen. Jag håller med henne i det hon skrev.

http://www.unt.se/leva/detaljerna-haller-kaos-borta-1049501.aspx

[Tassy]
0

Nu har jag sett kortfilmen. Jag skrattade så jag grät! Jag kände igen mig fruktansvärt mycket, även om det var överdrivet Glad Men som någon sa: de normalstörda behöver väl överdriva för att förstå ordentligt, sen är det ju en film också trots allt.