snäll vs " elak"
Jag " tycker om" att vara snäll.Jag trivs med det.För mig är det "naturligt" att vara snäll och försöka hjälpa om jag kan.Osv osv..
många tycker jag är för snäll och jag kan hålla med.Men hur hittar man balansen då?
Och är det så fel att vara snäll?
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag tycker man får vara precis så snäll som man vill och orkar. Min definition av "för snäll" är när man är så hjälpsam och snäll mot andra att det drabbar en själv på ett dåligt sätt.
Ex:
Om någon vill att du är barnvakt varje kväll i en månad så får du vara det om du vill, men om du har egna planer så är du "för snäll" om du ger upp dina planer för att vara barnvakt.
Jag skulle ge dig rådet att var precis så hjälpsam som du vill vara, hjälp till och var snäll när du kan, men om du inte orkar en dag, eller om du hellre gör något annat, så säg nej. Då är du precis lagom snäll, enligt mig. :)
Jo ibland kan man vara för snäll, eftersom andra kan utnyttja snällheten om man själv utgår ifrån att andra är lika snäll tillbaka.
finns ett bra tankesätt
att ställa upp för att andra vill det är inte snällt
att tänka på sig själv i första hand och sedan därefter hjälpa andra är att bry sig om andra
för om du inte mår bra men ändå ställer upp så är det ju inte nyttigt
men det är viktigt att vara go och snäll men med den kraften man vill.
du kan tex inte hjälpa en människa om du inte själv har hittat en balans i dig själv till ett välmående
#4 Älskar Turid, och gillar den sången, men hon pratar inte om min definition av snällhet, snarast tvärtom!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#5 Intressant att du säger det; jag håller med. Turids "snällhet" är snarast timiditet. Och det är väl inte direkt en karaktäristik som passar på aspergersyndromet. En del aspergare kanske kan uppfattas som timida - beroende på tillbakadragenhet, fåordighet eller vad vet jag - men är det ändå inte i själ och hjärta. Distansering kännetecknar nog mera en aspergare, men en distansering med stor personlig integritet. Snällhet i det perspektivet blir då nästan ridderlighet skulle jag vilja säga - en snällhet utan mjäkighet men mera: rättrådighet. Dock ej alltid tillämpad, vilket kan uppfattas som feghet, men är inte det, utan mera: undandragenhet i det längsta - till undvikande av den drastiska reaktionen, vilken aspergaren icke önskar, men till slut kan tvingas ta till.
Snällhet i bemärkelsen omtänksamhet tror jag är ett AS-signum. Aspergare kan vara gränslöst omtänksamma och välvilliga, fastän ofta utan att medmänniskorna märker eller förstår det.
Turids text tror jag i grund och botten utgör en kritik av timiditetsförhållningssättet. Att hon själv uppvisar aspergerdrag tycker jag märks ganska tydligt i den person hon har framställt sig som.
#4: Jag har alltid trott att texten är ironisk och allmänt folkkritisk.. Kanske har fel.
#7 Nej nej! Det var precis det som jag menade.
#6 Omtanke är största delen av det jag menar med snällhet. Och mod - den som är rädd eller feg kan inte vara snäll, bara mesig.
Jag håller annars med om vad Turid säger i sin kritik av hurdana vi är mot varandra. Det där manipulativa och småfalska sättet, med vita lögner och stryka medhårs för att inte stöta sig med någon, det skulle vi klara oss bra utan.
Men Turid - Aspergers? Det ser inte jag. Vad ser du som jag inte ser, Varulv?
#7 Det har du väl helt rätt i, både att hon är ironisk och väldigt kritisk mot hur folk beter sig mot varandra.
#9 Jag vet inte vad du inte ser, LenaR - hur skulle jag kunna göra det!?
Men jag vet vad jag själv ser i Turids aspighet. Men att förklara det för en icke-aspie… tja, det vore förmodligen lika omöjligt som att försöka beskriva färgen "rött" för en röd-grönblind…

Jag är nyfiken, på vilket sätt tycker du Turid är aspig?
På den tiden det begav sig hörde jag henne rätt mycket och såg henne uppträda flera gånger. Redan då kunde jag identifiera det jag senare har fått reda på kallas AS. Jag kände igen dragen hos mig själv, men att sätta fingret exakt på det, går nog inte. Om jag säger att Turid uppenbarade sig helt sann och "osminkad", gick stenhårt och kompromisslöst in för sin grej, och gjorde den tio gånger bättre än vad hon egentligen hade behövt; fann ändå ingen tillfredsställelse i sina framgångar, utan började i stället jobba i Pressbyrån och senare som brevbärare tror jag; och tycktes leva helt i sin egen bubbla; hade så gott som alltid uttryckslös mimik; - så beskriver det ändå inte vad jag har sett. Men detta uppräknade borde ändå räcka för att man ska kunna förstå att där finns en aspighet.
#12 Du ser, det var inte så svårt att förklara, ens för en "icke-aspie". 

läser era ord.. å tar åt mig…å håller med i stort sett…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#13 Men så har väl du, LenaR, "misstänkta" aspie-drag - eller är jag ute & cyklar helt eller alldeles?

#15 Jag tror inte det, nej. För autistiska drag kan knappast gå över med åldern? Däremot tror jag att vi har högfungerande autism i släkten, så jag har nog vuxit upp med det på nära håll. Men jag vet inte det heller säkert.
#14 Det är en vacker egenskap att vara snäll. Det ska bara inte gå ut över dig! För då är du inte snäll mot dig själv.