Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4969 ggr
[Linsenhejhej]
2010-09-25 00:01
0

Psykos

Jag läste ett papper om mig från min läkare, och under diagnos stod det att jag hade Aspergers syndrom och en psykos. Förvånad Visserligen hör jag röster i huvudet ibland, men det känns inte som att jag skulle vara psykotisk. Gråter

Vad ska jag göra? Rynkar på näsan

LenaR
2010-09-25 00:11
0

Om du hade en psykos skulle du väl vara inlagd? Psykotiska människor fungerar inte i vardan.

Att höra röster är inte alls ovanligt. Det är 1% av befolkningen (eller något sånt) som hör röster. Det är inte på egen hand ett diagnoskriterium för psykos.

Jag tycker du ska be din läkare förklara vad han/hon skrivit, Linsen!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Varulv]
2010-09-25 00:32
0

Och jag håller med föregående talare. Det framstår som att din läkare lättvindigt har tagit dina hörselröster till intäkt för "psykos". Vilket kan inducera att din läkare knappt har ens elementära kunskaper i psykiatri. Han har väl läst nånstans, att de som hör röster, det är schizofrena som har gått över gränsen och blivit psykotiska. Vilket som vi, som diskuterar här, vet att det ingalunda är fallet.

Och det framstår för mej i alla fall som att din sanna verklighetsinsikt den, du ger prov på här, borde förhindra var och en förnuftig människa att tillskriva dig en sådan befängd diagnos! Snacka om brist på empati! (hos din läkare).

[Linsenhejhej]
2010-09-25 00:55
0

Tack för era svar.

Min läkare frågade: "Vill du bli inlagd på sjukhus?" Jag tyckte att det var en märklig fråga, och skakade på huvudet. Hon sade okej.

Jag har hört röster sedan jag var 6 år gammal, och är mycket paranoid och rädd. Det stod någonting på pappret om att det var en akut psykos, och att den troligtvis är långvarig. Förvånad Om jag inte minns fel.

[Varulv]
2010-09-25 14:05
0

Utan att vara expert på området, så tror jag väl att paranoia och psykos kan sammanfalla i vissa lägen. En lindrig paranoid grad kan kanske vara lite mer än vanlig misstänksamhet. Psykos kanske den övergår till om man får förföljelseidéer som som man inombords är helt övertygad om är sanna men som enligt andra bedömare saknar verklig grund.

Att höra röster som bara finns i den egna hjärnan är hallucinationer, och den som förmår skilja mellan hallucination och verklighet är inte psykotisk på den grunden i alla fall. Så tänker åtminstone jag.

timmelin
2010-09-25 19:58
0

har du tillit till din läkare?

Mosaik02
2010-09-26 19:58
0

ett problem vid psykos är att den som har det saknar sjukdomsinsikt man kan inte alls ta in att något är fel och det låter lite som det här

dina symptom som du räknar upp tyder på en psykos

bara för att man har en psykos så är inte livet kört eller att man är totalt knäpp med behandling så kan du må mycket bättre

jag hoppas du kan få hjälp så du mår bättre snart

[Linsenhejhej]
2010-09-27 00:38
0

Tack allesammans.

#5: Nej, jag har inte tillit till min läkare, timmelin.

Jag får också synhallucinationer ibland. De är aldrig särskilt tydliga, men de finns där och jag vet nästan inte längre vad som är verklighet och vad som är fejk.

En sak vet jag i alla fall: Jag mår inte bra.

LenaR
2010-09-27 00:40
0

Har du svårt att skilja på vad som är verklighet och vad som är hallucinationer så måste du nog vända dig till läkare igen. Kan dina föräldrar hjälpa dig med det?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Linsenhejhej]
2010-09-27 00:50
0

#8: Jag hatar läkare, de är alltid elaka mot mig, och jag vill inte prata med mina föräldrar. Det går inte att lita på dem, de bara säger saker som jag inte vill att de ska säga.

timmelin
2010-09-27 14:11
0

o du vet väl om att vi har rätt att byta läkare om du inte känner tillit.

Är ju mycket som måste stämma in, tex att man känner tillit mm

varför inte ta upp att du önskar en annan läkare? det har du ju rätt till

[Varulv]
2010-09-27 22:01
0

Jag håller med Timmelin. En grundförutsättning för att patienten ska känna tillit till sin läkare är förstås att läkaren visar 100 procent empati gentemot sin patient - med andra ord betraktar patienten som sin medmänniska - och icke något "objekt"!

Ganska enkelt egentligen. Men ack! så svårt tydligen för många läkare vilka vill distansera sig från sina "objekt" och hålla sig själva som förmer…

timmelin
2010-09-27 23:24
0

ja och som inte tror att patienten själv kan agera

är ju faktiskt så knäppt att man måste vara frisk för att vara sjuk

alltså man måste orka kämpa och det är svårt för många patienter särskilt inom psykvården

Ylva-Li
2010-09-29 01:27
0

var tvungen att läsa om psykos, och jag tycker det stämmer in på dig Linsen. (Men jag har absolut ingen rätt att sätta en diagnos på dig förstås.)

Det är väldigt vanligt att man har synhallucinationer (oftast vaga sådanna, så man efteråt har svårt att förklara  exakt vad det var man såg), och hörselhallucinationer, som att höra röster, musik etc.
Däremot tror jag det är viktigt att du får veta att du inte är farlig om du har en psykos! Läste att det var vanligt att man blandade ihop psykos med psykopati/psykopater, vilket är de som kan bli våldsamma etc. Psykopater saknar empati och har inte hallucinationer. :)

Dock undrar jag om läkaren bara konstaterat detta och sen inget mer? Det finns ju hjälp att få! För du ska inte behöva må såhär.. inte alls! Du har all rätt i världen att få den hjälp du behöver, med medicinering etc, så du slipper höra och se saker som inte finns. Förstår att det måste vara otroligt jobbigt att inte veta vad som är på riktigt eller inte..

Apoteket förklarar psykoser rätt bra tycker jag.
Jag tycker du ska kräva att få komma till psykiatriker med psykosinriktning, som tar dig på allvar och hjälper dig på ett sätt du känner är hanterbart. För att du behöver hjälp är för mig uppenbart, men jag förstår att din tillit till läkare är "aningens" sårad..

*skickar en jättestyrkekram*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||